Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Jesteśmy różnorodni. To fakt, choć często nieświadomie staramy się wmówić sobie, że jest inaczej. Szukamy normatywności i porządku w ludzkich zachowaniach, nie zdając sobie sprawy z tego jak bardzo się wtedy gubimy. Podział na typowe i nietypowe przestaje mieć znaczenie, kiedy zaczynamy zauważać swoje wzajemne potrzeby i z empatią patrzymy na innych. Poznajcie historię software house’u, który z niezwykłą uważnością podszedł do tego tematu.
O komunikacji wewnętrznej uwzględniającej (neuro)różnorodność opowiedziała nam na zeszłorocznej konferencji iComms Adrianna Kulpa z 10clouds.
Adrianna podzieliła się z nami opowieścią o kampanii komunikacji wewnętrznej na rzecz neuroróżnorodności, którą koordynowała wraz z zespołem komunikacji wewnętrznej w swojej organizacji.
10clouds wychodzi z założenia, że każdy z nas jest inny. Komunikacji nie dopasowuje się do pracowników “typowych” i tych, którzy mają specjalne potrzeby. Tutaj mówi się prosto i daje przestrzeń na zadawanie pytań. Pracownicy 10clouds wiedzą, że każdy mózg funkcjonuje odrębnie, organizacja namawia również do zwiększania świadomości w tym temacie. Każdy z pracowników może zbadać działanie swojego mózgu i skonsultować je z certyfikowanym coachem w tej dziedzinie.
Pomysł na kampanię komunikacji wewnętrznej o neuroróżnorodności zrodził się w 10clouds naturalnie.
Punktem wyjścia kampanii była świadomość wagi tematu autyzmu i w ogóle neuroróżnorodności. Zespół komunikacji wewnętrznej zdawał sobie jednak sprawę, że sami nie będą w stanie przekazać w pełni merytorycznych informacji swoim współpracownikom. Priorytetem kampanii wewnętrznej 10clouds stała się więc przede wszystkim współpraca ze specjalistami w dziedzinie neuroróżnorodności.
Pomysł stworzenia kampanii wewnętrznej o neuroróżnorodności wyszedł niejako od liderów - czujnych na potrzeby swoich zespołów i wspierających inicjatywę od początku.
Ważnym elementem tej kampanii komunikacji wewnętrznej była również grupa ambasadorów łącząca osoby zainteresowane tematem autyzmu w pracy. Co istotne, grupa ta wytworzyła się organicznie i oddolnie zaczęła działać w momencie gdy doszły do niej informację o rozpoczęciu działań przygotowawczych do kampanii. Dzięki ambasadorom komunikaty dotyczące kampanii sprawniej trafiały do działów, a potrzeby konkretnych pracowników były zauważone szybciej (mowa tu np. o potrzebie zakupu wygłuszających słuchawek lub o wyłączeniu funkcji buddy’ego-opiekuna przy onboardingu)
Najważniejszym celem kampanii 10clouds było wzmocnienie świadomości w zakresie neuroróżnorodności wśród WSZYSTKICH pracowników - nie tylko tych, którzy otrzymali diagnozę lub byli zainteresowanych tematem. Adrianna i jej team chcieli pokazać, że konkretna postawa lub interpretacja rzeczywistości mogą z czegoś wynikać - istotne jest właśnie, by to zauważyć.
Kluczowym elementem kampanii było wydanie handbooka - podręcznika, który podejmował temat neuroróżnorodności w różnych wymiarach. Z niego pracownicy mogli dowiedzieć się czym tak naprawdę jest neuroróżnorodność, jak ją interpretować oraz jakie są fakty i popularne mity w tym temacie. Kampania, choć odnosiła się do wielu rodzajów neuroróżnorodności, największy nacisk położono na spektrum autyzmu. Bazując na badaniach kampania dowodziła jak szkodliwe są takie mity jak to, że np. osoby w spektrum autyzmu zazwyczaj są geniuszami i łatwo odnajdują się w IT.
Ważnym elementem handbooka był również słowniczek z pojęciami związanymi z neuroróżnorodnością.
Kampania miała sprawić, że każdy odbiorca poczuje, że przekaz który do niego dochodzi jest właśnie dla niego i w każdej chwili może na niego zareagować, zadać pytanie itd. Ważnym krokiem w rozwoju kampanii było więc stworzenie poradnika, który jasno pokazywał co robić, jeśli pracownik lub bliska mu osoba przejawia pewne symptomy, które świadczyć mogą o neuroróżnorodności.
Poradnik dawał drogowskaz wszystkim tym, którzy bali się zwrócić do specjalisty lub poprosić o wsparcie.
Podczas kampanii wykorzystywano różne narzędzia, m.in były to webinary prowadzone z fundacją wspierającą zawodowo osoby w spektrum autyzmu (asperIT), ale również z managerami. Liderzy regularnie spotykali się z pracownikami, by odpowiedzieć na najbardziej palące pytania (również te trudne, np. “czy w ogóle powinniśmy rozmawiać neuroróżnorodności, skoro grupa takich osób w firmie jest bardzo mała?” “Czy taka kampania to nie strzał w kolano dla biznesu?”)
Dzięki kampanii w 10clouds neuroróżnorodność stała się tematem codziennym. Organizacja uprościła język komunikacji i otworzyła się jeszcze bardziej na wszelkiego rodzaju pytania. Przy tworzeniu komunikatów stosuje się tu również zasadę “bottom line up front” (istota informacji jest zawarta w pierwszym zdaniu) dzięki której każdy z pracowników może zdecydować w jakim momencie odczyta całość wiadomości.
10clouds wraz ze swoją kampanią i działaniami na rzecz zwiększania komfortu pracowników są pierwszą firmą, określoną jako miejsce przyjazne osobom neuroróżnorodnym przez fundację asperIT. Ich przykład to doskonały dowód na to, że zaangażowanie w komfort swoich ludzi i troska mogą przynieść pozytywne rezultaty, tworząc otwartą i różnorodną przestrzeń do rozwoju.
👉Poznaj więcej konferencyjnych case'ów:
https://icomms.pl/komunikacja-nowej-strategii-organizacji-case-bgk/
https://icomms.pl/jak-tworzyc-czasopismo-ktore-chetnie-przeczytaja-pracownicy/
https://icomms.pl/komunikacja-onboardingowa-case-allegro/
👉Zapisz się na konferencję w tym roku:
Szkolenie przeznaczone dla osób, które chcą wprowadzić bądź usprawnić/rozwinąć pomiary efektywności komunikacji w swojej organizacji. Uczestnicy_czki: