artykuł, case study, czasopismo pracownicze, skuteczna komunikacja wewnętrzna, zaangażowanie pracowników
19 października 2022 3 min czytania

Jak tworzyć czasopismo, które chętnie przeczytają pracownicy?

Dzisiejsza komunikacja wewnętrzna w większości opiera się na cyfrowych formach przekazu. Takie środki komunikacji, jak czasopisma pracownicze odchodzą do lamusa, ustępując innym, bardziej nowoczesnym. Czy słusznie? – wszystko zależy od specyfiki naszej organizacji i pracowników. Poznajcie „Świat PZU” – kwartalnik, działający w firmie od ponad 30 lat, żywy i poczytny dowód na to, że zainteresowanie tradycyjną prasą w komunikacji wewnętrznej jeszcze się nie skończyło.

 

O tajnikach tworzenia periodyku pracowniczego opowiedziała nam na konferencji iComms 2021 jego ówczesna redaktor naczelna – Dorota Łygaś.

 

JAK TO SIĘ ZACZĘŁO?

Pierwsze wydanie „Świata PZU” miało miejsce w 1991 roku. Wówczas treść czasopisma opierała się głównie na sprawozdaniach, uchwałach i zarządzeniach. Nie było to wtedy atrakcyjne ani przystępne pismo, nie pojawiało się również regularnie. Aktualnie po kilku metamorfozach na przestrzeni lat (przejście od dwumiesięcznika do miesięcznika, a następnie do kwartalnika) periodyk pojawia się zawsze cztery razy w roku, zarówno w wersji elektronicznej, jak i papierowej.

JAK TO WYGLĄDA TERAZ?

W tym momencie „Świat PZU” ma stałą strukturę – składa się z dwóch części:

  • Biznesowej – gdzie zamieszczane są informacje dotyczące działania firmy, sukcesów, nowych wdrożeń itp.
  • Lifestylowej – gdzie mamy do czynienia z artykułami o bardziej swobodnej tematyce i stylistyce (dotyczą one m.in. pasji pracowników, zdrowia, ekologii, odżywiania itp.)

„Świat PZU” wydawany jest w formie elektronicznej, jak i drukowanej, ale to właśnie wersja papierowa wciąż cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Jak opowiedziała nam Dorota Łygaś, ograniczony przez pracę hybrydową nakład w 2021 roku sprawił, że drukowany kwartalnik stał się towarem deficytowym w firmieJ. Nie wszędzie jednak druk sprawdzi się tak dobrze. W PZU zadziałało to z kilku powodów:

  • Specyfika pracy – pracownicy często wyjeżdżają, pracują w terenie. Czasopismo chętnie czytane jest więc w trakcie podróży.
  • Prestiż – pracownicy z przyjemnością sięgają po czasopismo, wiedząc, że mogą się pochwalić swoimi sukcesami wśród bliskich (kiedy np. ich historia znajduje się akurat w danym numerze).
  • Wysoka średnia wieku – z wewnętrznych badań wynika, że osoby pracujące w PZU preferują analogowe środki przekazu (aż 70% osób deklaruje, że chce otrzymywać papierową wersję czasopisma)

Pracownicy firmy PZU chętnie sięgają po czasopismo z wielu powodów – jego podstawową zaletą jest jednak mówienie o ludziach. To między innymi dzięki niemu periodyk wciąż wygrywa z innymi, popularnymi środkami przekazu. Pracownikom zależy, by ich opowieść znalazła się we wnętrzu. Wiedzą również, że to, o czym czytają nie dotyczy jedynie wąskiej grupy osób pracujących w centrali. Redakcja pisma dba bowiem o poszerzanie różnorodności treści i osób, które pojawiają się w kwartalniku.

ZASADY TWORZENIA DOBREGO CZASOPISMA WEWNĘTRZNEGO

Warto zastanowić się, co składa się na całościowy sukces czasopisma wewnętrznego. O zasadach, którymi kieruje się podczas tworzenia periodyku, opowiedziała nam nasza prelegentka:

  1. Badaj feedback i sprawdzaj reakcję pracowników.

Czasopismo wewnętrzne tworzymy właśnie dla pracowników. W miarę możliwości dopasowujmy więc treści, które publikujemy do tego, co oni uważają za atrakcyjne.

  1. Buduj relację z pracownikami.

Poznaj swoich współpracowników (nie tylko tych najbliższych) i specyfikę ich pracy – dzięki temu dowiesz się, jakie są potrzeby ludzi na różnych stanowiskach i szybko poszerzysz siatkę „przyjaciół komunikacji wewnętrznej”, którzy chętnie dostarczą Ci ciekawe tematy i podzielą się opinią na temat czasopisma.

  1. Staraj się być konsekwentny, asertywny i niezależny.

Przy tworzeniu czasopisma wewnętrznego bądź pewien swojej wizji i, o ile to możliwe, staraj się nie naginać zasad, które wprowadziłeś (nawet jeśli prosi o to zarządJ). Konsekwencja, asertywność i niezależność budują zaufanie i lojalność pracowników wobec czasopisma.

  1. Dbaj o różnorodność.

Pamiętaj, by umieszczać w swoim czasopiśmie historie ludzi na różnych stanowiskach, pochodzących z różnych miast i terenów – w ten sposób sprawisz, że Twój periodyk stanie się czasopismem wszystkich! Dzięki temu również pracownicy chętniej dążyć będą do znalezienia się w którymś z numerów.

W kontekście wyglądu czasopisma zadbaj także o różnorodność form, które się w nim pojawiają. Reportaż, artykuł czy wywiad – kiedy przeplatają się ze sobą są bardziej interesujące!

  1. ODDAJ GŁOS PRACOWNIKOM.

To złota zasada, dzięki której zdobędziesz serca swoich pracowników. Nikt nie chce bowiem nieustannie czytać jedynie o sukcesach prezesów swojej firmy. Tchnij życie w swoje czasopismo i zainteresuj się pasjami oraz charakterami ludzi w swojej firmie. Z pewnością znajdziesz wiele inspirujących historii do opowiedzenia.

  1. Używaj prostego, zwięzłego i konkretnego języka.

Pamiętaj, że tworzysz swoje czasopismo dla każdego pracownika w Twojej organizacji. Zadbaj o to, by język, którego używasz był zrozumiały, a teksty nie za długie.

  1. Bądź kreatywny.

Twórz ciekawe tytuły, które zachęcą pracowników do czytania. Stosuj infografiki i estetyczne zdjęcia, by urozmaicić treść czasopisma. Wystrzegaj się błędów językowych!

  1. Nie publikuj anonimowych opinii.

Nie opieraj swoich tekstów na opiniach z nieznajomego źródła. Takie treści są mało wiarygodne i burzą zaufanie pracowników czytających pismo.

 

Wiesz już, jakie są zasady tworzenia dobrego czasopisma wewnętrznego oraz co zadziałało w PZU. Teraz czas na Ciebie! Może akurat w Twojej firmie taka forma komunikacji sprawdzi się dobrze – zbadaj temat i do dzieła!

 

NAJBLIŻSZE WYDARZENIA

SZKOLENIE OTWARTE

Śniadanie z komunikacją wewnętrzną

ONLINE, 7 maja 2024

Zapraszamy na sesje wymiany wiedzy i pomysłów dla praktyków komunikacji wewnętrznej!

  • 2h praktyczne spotkania w godz. 9:00 – 11:00,
  • spotkania prowadzone w formacie sesji wymiany wiedzy,
  • okazja do burzy mózgów, przedyskutowania różnych pomysłów w gronie praktyków,
  • przestrzeń na nieformalny networking i wymianę kontaktów,
  • partnerami wydarzenia są: BGK i Workai.
Grupa szkoleniowa: 40 osób
zobacz szczegóły
Szkolenie online | SZKOLENIE OTWARTE

Akademia Komunikacji Wewnętrznej

  • 8 tygodni kursu: 8 sesji tematycznych online (2h) + 8 sesji Q&A online (1h),
  • 10 modułów szkoleniowych,
  • praktyczne zadania pomiędzy sesjami z indywidualnym feedbackiem od trenera,
  • dostęp do pełnego zestawu materiałów dodatkowych,
  • 3-miesięczny mentoring indywidualny po szkoleniu.
2590 pln Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły
SZKOLENIE OTWARTE

Efektywna komunikacja wewnętrzna

Warszawa, 15-16 maja 2024
Warszawa, 10-11 października 2024
  • budowanie strategii komunikacji wewnętrznej,
  • dobór kanałów komunikacji do odbiorców,
  • trendy w obszarze nowych kanałów,
  • przygotowywanie skutecznych komunikatów,
  • narzędzia badające efektywność komunikacji.

 

2990 pln
2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły

Pozostałe wpisy