angażująca komunikacja wewnętrzna, employee engagement, komunikacja do pracowników, komunikacja w firmie, skuteczna komunikacja wewnętrzna
3 lipca 2025 3 min czytania

Wakacyjny reset, czyli jak komunikacja wewnętrzna może pomóc pracownikom odpoczywać. 

Niemalże 20% pracowników ma poczucie, że powinni być dyspozycyjni przez całą dobę, a 34% odczuwa zatarcie granic między życiem zawodowym a prywatnym. Te dane w kontekście wakacji wydają się szczególnie ważne. Jak pomóc pracownikom wypocząć podczas urlopu i płynnie wrócić po przerwie do swoich obowiązków?  

Strategiczny minimalizm: Mniej treści, więcej wsparcia 

Dzięki AI i agentom AI, firmy mogą skalować biznes, niwelując lukę wydajnościową. Aż 82% liderów na świecie (84% w Polsce) wykorzysta cyfrową siłę roboczą w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy. 

Dlaczego? Dane Microsoft 365 mówią same za siebie: 

  • Pracownicy są rozpraszani co 2 minuty (spotkania, e-maile, powiadomienia) – to 275 przerwań dziennie! 
  • 60% spotkań jest ad hoc, co dezorganizuje pracę. 
  • Czaty poza godzinami pracy wzrosły o 15% rok do roku. 
  • Spotkania po 20:00 wzrosły o 16% rok do roku. 

Efekt? Blisko połowa pracowników (48%) i ponad połowa liderów (52%) czuje, że ich praca jest chaotyczna. 53% liderów chce wzrostu produktywności, ale 80% pracowników i liderów sygnalizuje brak czasu i energii. Inteligencja na żądanie ma wypełnić tę lukę.

edni zupełnie odcinają się od pracy, a inni jednak dla spokoju sporadycznie sprawdzą służbową skrzynkę mailową. Niezależnie od stylu i wyboru - podczas wakacji dobrze jest ograniczenie komunikacji firmowej. Jeżeli rzeczywiście chcemy zadbać o wellbeing naszych pracowników, nie przykładajmy się do i tak dużego stresu radzenia sobie z mailami po urlopie. 

Stąd, mamy dla Was kilka propozycji na wakacyjny tryb komunikacji: 

  • Zwolnijcie z cyklicznymi newsletterami. Serio, to nie jest czas na obszerną lekturę. Ograniczcie liczbę wysyłek, a jeśli musicie coś wysłać, niech to będzie esencja esencji. Pomyślcie o tym jako o delikatnym wsparciu, a nie bombie informacyjnej.  
  • Postawcie w zamian na cykliczne podsumowania. To nasz tajny sposób na podprogowy komunikat: „Spoko, odpoczywaj! Po urlopie ułatwimy Ci nadrobienie zaległości”. Zamiast 10 maili, jeden, krótki, z najważniejszymi newsami i ogłoszeniami, jeden z lipca, a drugi z sierpnia.Dzięki temu pracownik wraca, rzuca okiem i czuje, że jest na bieżąco, bez poczucia, że musi przekopywać się przez stosy zaległości.  
  • Wspierajcie „cyfrowe detoksy”. Jeśli macie możliwość, komunikujcie otwarcie, że zachęcacie do odłączania się od służbowych komunikatorów. Może nawet mały konkurs na najdłuższy „offline”? 😉 

Pamiętacie akcję „Kubek w podróży” Green Cafe Nero? Pracownicy wrzucali do sieci zdjęcia z wyjazdów z firmowym kubkiem. Pod ty linkiem możecie posłuchać więcej: Eventy w komunikacji wewnętrznej wpływają na zaangażowanie (Michał Pietrzykowski, Green Cafe Nero) 

To było coś! Lato to idealny moment na takie właśnie, lekkie i dobrowolne inicjatywy, które budują społeczność i pokazują, że firma to nie tylko praca. Bez presji, bez deadline’ów, po prostu dla funu. 

☀️Nasze podpowiedzi na wakacyjne akcje: 

  • „Jak daleko zajdziemy razem do końca lipca?!” – firmowe wakacyjne wyzwanie, które promuje aktywny odpoczynek. Pracownicy wrzucają zdjęcia potwierdzające, ile zrobili kroków w tym tygodniu (basenów, kilometrów na rowerze lub w kajaku). Suma wszystkich dystansów zgłoszonych przez uczestników zabawy da nam odległość, która równa jest odległości z siedziby firmy do... Helsinek, na szczyt Mont Blanc, plaży w Łebie? Sprawdźcie to!  
  • „Wakacyjny bookcrossing” – wspiera detoks cyfrowy i zachęca do dzielenia się książkami i książkowymi polecajkami. Zorganizujcie miejsce, gdzie pracownicy mogą odłożyć swoje letnie lektury, które umilą urlop, tym którzy dopiero mają go w planach. Może nawet uda Wam się stworzyć klub czytelniczy? Nie zapomnijcie wciągnąć Zarząd w inicjatywę, niech i oni podzielą się swoją listą lektur na wakacje (oby to tylko nie była pozycja „Podręcznik manipulacji” czy „48 praw władzy”... 😊).

A co z nami? Komunikatorzy też potrzebują resetu! 

Pamiętajmy, że lato to też świetny czas dla nas, zespołów komunikacji wewnętrznej, na złapanie oddechu. Mniej intensywne tempo to idealna okazja, by zrobić sobie mały reset i przegląd naszych planów komunikacji. Spójrzmy na to, co działa, co wymaga dopracowania. Może czas na audyt treści? Analizę efektywności kanałów? Albo stworzenie banku pomysłów na jesień? Od września wrócimy z nową energią i uporządkowanym planem! 

☀️Propozycje działań na lato: 

  • Przegląd i porządkowanie treści 
  • Audyt archiwalnych treści: Przejrzyjcie wszystkie newslettery, artykuły intranetowe i ogłoszenia z ostatniego roku. Usuńcie nieaktualne informacje, poprawcie błędy, zaktualizujcie linki. 
  • Segmentacja odbiorców: Zastanówcie się, czy wasza segmentacja odbiorców nadal jest trafna. Czy są nowe grupy pracowników, do których powinniście docierać w specyficzny sposób? Może warto zaktualizować bazy mailingowe? 
  • Analiza efektywności kanałów: Które kanały komunikacji działają najlepiej? Które są niedostatecznie wykorzystywane? Czasem warto zrezygnować z kanału, który generuje dużo pracy, a mało efektów, lub zainwestować w rozwój tego, co działa. 

Może chcesz zrobić przegląd planu komunikacji albo napisać go od nowa z naszą pomocą? Tutaj link do artykułu o planie komunikacji:  https://icomms.pl/plan-komunikacji-wewnetrznej-z-czego-sie-sklada-i-jak-go-napisac/. 

A już na początku października startuje szkolenie online Efektywna komunikacja wewnętrzna. Dołącz do grupy praktyków komunikacji wewnętrznej i rozwiń swoje kompetencje.  

 

NAJBLIŻSZE WYDARZENIA

Szkolenie online | SZKOLENIE OTWARTE

Śniadanie z Komunikacją Wewnętrzną

ONLINE, 17 września 2025

Zapraszamy na DARMOWE sesje wymiany wiedzy i pomysłów dla praktyków komunikacji wewnętrznej!

  • 2h praktycznego spotkania w godz. 9:00 – 11:00,
  • spotkania prowadzone w formacie sesji wymiany wiedzy,
  • okazja do burzy mózgów, przedyskutowania różnych pomysłów w gronie praktyków,
  • przestrzeń na nieformalny networking i wymianę kontaktów.
Grupa szkoleniowa: 40 osób
zobacz szczegóły
SZKOLENIE OTWARTE

Efektywna komunikacja wewnętrzna

Warszawa, 9-10 października 2025
  • budowanie strategii komunikacji wewnętrznej,
  • dobór kanałów komunikacji do odbiorców,
  • trendy w obszarze nowych kanałów,
  • przygotowywanie skutecznych komunikatów,
  • narzędzia badające efektywność komunikacji.

 

3890 pln
2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły
SZKOLENIE OTWARTE

Angażowanie, wspieranie i wzmacnianie roli liderów w komunikacji wewnętrznej

Warszawa, 15 października 2025
  • definiowanie roli komunikacyjnej liderów,
  • tworzenie planów komunikacji liderskiej,
  • wspieranie liderów w działaniach komunikacyjnych,
  • wdrażanie nowych formatów (newslettery, videoblogi,  podcasty),
  • przygotowanie liderów do komunikacji zmian,
  • raportowanie i optymalizacja efektywności działań komunikacyjnych liderów.
2190 pln
1 dzień szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 10 osób
zobacz szczegóły

Pozostałe wpisy