artykuł, case study, skuteczna komunikacja wewnętrzna, strategia komunikacji wewnętrznej
Października 31, 2022 3 min czytania

Komunikacja nowej strategii organizacji - case BGK

Wdrożenie nowej strategii to wyzwanie, które ma wpływ na wszystkich pracowników. Nowe wartości, filary strategiczne i wizja, będące fundamentem funkcjonowania każdej firmy zmieniają się, a wraz z nimi przeobrażeniom ulega kultura organizacyjna. Jak zakomunikować pracownikom zmiany, które nadejdą? Jak sprawić, by zaczęli identyfikować się z nową tożsamością organizacji?

O szczegółach swoich działań wdrożeniowych opowiedział nam na ostatniej konferencji iComms zespół BGK.

Po pierwsze – PLAN

Zespół komunikacji wewnętrznej w Banku Gospodarstwa Krajowego rozpoczął swoje działania od stworzenia planu, dzięki któremu sprawnie przekazali pracownikom założenia nowej strategii firmy na lata 2021-2025.

Metoda, którą się posłużyli to: znam, rozumiem, stosuję.

FAZA „ZNAM”

Jest to etap związany w całości z procesem poznawczym organizacyjnych nowości. Do ogłoszenia nowych elementów strategicznych BGK zespół komunikacji wewnętrznej wykorzystał symbolikę drzewa – a dokładniej, jabłoni.

Z racji pandemii w większości działania zapoznające pracowników z nową strategią musiały odbywać się za pośrednictwem kanałów online. Zespół komunikacji wewnętrznej BGK wpadł jednak na wiele pomysłów, dzięki którym udało zaangażować się większość pracowników (1500 uczestników na 1850 pracowników).

Podczas wydarzenia wykorzystano takie formuły jak:

  • Teleturniej
  • Technologia rozszerzonej rzeczywistości
  • Quiz
  • Czat

Materiały z wydarzenia strategicznego zostały dodatkowo opublikowane w Intranecie organizacji, a drzewo strategiczne (jabłoń), ukazujące nowe wartości było przez dłuższy czas wyświetlane na ekranach w firmie.

Poza zaprezentowaniem nowości wszystkim pracownikom w BGK opracowano również kaskadę informacji, dzięki której kierownicy poszczególnych zespołów mogli sprawnie przedstawić swoim teamom realne konsekwencje nowej strategii odnoszące się do ich obowiązków. Menadżerowie otrzymali wskazówki co do sposobów przekazywania takich informacji, zespół komunikacji wewnętrznej zadbał również o dostarczenie im prezentacji, którą mogli się posłużyć w rozmowie z pracownikami.

FAZA „ROZUMIEM”

Podczas tej fazy zespół komunikacji wewnętrznej zorganizował szereg wydarzeń, mających na celu wzmocnienie identyfikacji pracowników z nową strategią. Były to takie działania jak:

  • Strategiczna Liga Mistrzów – wyzwanie, polegające na grywalizacji; pracownicy mogli zmierzyć się z pytaniami dotyczącymi treści artykułu zamieszczonego w Intranecie. Ponad 88% odpowiedzi było poprawnych!
  • Tydzień Wartości #todziecinnieproste – celem w tym przypadku stało się ujednolicenie interpretacji nowych wartości. Każdy dzień Tygodnia Wartości rozpoczynała ośmioletnia córka jednego z pracowników – Martyna, przeprowadzając wywiady w których pytała pracowników z różnych departamentów o to, jak rozumieją nowe wartości firmy. O zdanie na ten temat pytano również dzieci.
  • Grupa na Teamsach #nabankzieloni – to grupa związana z filarem zrównoważonego rozwoju. Zespół komunikacji wewnętrznej stworzył ją jako miejsce wymiany doświadczeń pracowniczych związanych z nowym elementem strategii. Na początku moderowana, była przestrzenią udostępniania informacji przez komunikatorów. Po czasie okazało się jednak, że pracownicy bardzo chętnie przy jej pomocy prowadzą dialog na temat nowości w firmie.

FAZA „STOSUJĘ”

W tym etapie zespół komunikacji dążył do zwiększenia liczby osób wdrażających nowe elementy strategiczne firmy do swojej codziennej pracy. Zorganizowano m.in.:

  • Filary Kultury i Filary BGK – plebiscyt, w którym pracownicy nominowali swoich kolegów i koleżanki, nagradzając tym samym ich postawę oraz poziom bliskości z nowymi wartościami firmy.
  • Wyzwania Zarządu – wydarzenie, w którym członkowie zarządu opowiadali o wyzwaniach, które stoją przed nimi w związku z filarem zrównoważonego rozwoju, a następnie nominowali kolejnego członka zarządu, by ten zrobił to samo. Aktywność ta cieszyła się dużym zainteresowaniem – każde z wyzwań zdobyło ponad 1500 odsłon)

 

Wiesz już jak z komunikacją nowej strategii poradził sobie zespół BGK. Czynnikiem, który wpłynął na ich sukces był niewątpliwie dobrze opracowany plan, realizowany konsekwentnie i systematycznie. Pracownicy nie tylko poznali nową strategię, ale także zrozumieli nowe jej elementy i rozpoczęli wprowadzanie ich w życie. Dobra komunikacja wpływa bowiem nie tylko na jakość przepływu informacji w firmie. Dzięki niej możliwe jest budowanie więzi między pracownikiem a organizacją oraz kształtowanie poczucia tożsamości i przynależności.

 

Chcesz poznać ciekawe rozwiązania komunikacji wewnętrznej w innych firmach? Sprawdź case study działań takich firm, jak Żabka czy Allegro:

https://icomms.pl/firmowe-tradycje-w-trybie-hybrydowym-case-zabki/

https://icomms.pl/komunikacja-onboardingowa-case-allegro/

Jeśli chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej, zapraszamy do uczestnictwa w IV edycji konferencji iComms:

https://icomms.pl/konferencja2022/