artykuł, case study, onboarding, skuteczna komunikacja wewnętrzna, zaangażowanie pracowników
26 września 2022
2 min czytania
Komunikacja onboardingowa - case Allegro
Pierwsze wrażenie robi się tylko raz - także w firmie. Na nastawienie pracownika do nowego miejsca pracy mają znaczny wpływ już pierwsze kontakty z organizacją. O wprowadzaniu nowych pracowników do Allegro opowiadały specjalistki ds. szkoleń i rozwoju - Monika Skonieczka-Śmietana i Wioleta Banaszek.
Pre-onboarding
O komunikację warto zadbać jeszcze przed etapem onboardingu, jeśli musimy przeczekać np. okres wypowiedzenia w poprzednim miejscu pracy. Działania jakich możemy się podjąć to:
- utrzymywanie kontaktu przez mail lub dedykowaną aplikację;
- informowanie w automatycznych wiadomościach o kolejnych etapach procesu onboardingu i wydarzeniach z nim związanych;
- zapoznawanie z kulturą pracy i jej mniej formalnymi elementami;
- przypomnienie odpowiednim menadżerom o przygotowaniach do przyjęcia nowych członków zespołu i wybraniu dla każdego z nich tzw. “buddy” - osoby już doświadczonej w miejscu pracy, która wspierałaby nową osobę w pierwszych tygodniach pracy.
Utrzymanie dobrego nastawienia u nowych pracowników i pracownic pomoże zniwelować ich stres związany z nowym środowiskiem pracy i zbuduje w nich poczucie, że podjęli dobry wybór, decydując się na pracę w danej organizacji.
Witamy na pokładzie
Faktyczny onboarding trwa w Allegro dwa dni. Przeprowadzane są osobne procesy wdrożeniowe dla osób mających pracować w administracji i dla tych pracujących w magazynach. O czym należy pamiętać?
- celem onboardingu jest minimalizowanie stresu i ułatwienie wchodzenia w nowe środowisko pracy;
- warto prosić o feedback, nawet na każdym etapie onboardingu, np. w formie krótkich ankiet;
- na szkoleniach dla nowych pracowników dbajmy o dobór prelegentów - powinny to być osoby z doświadczeniem w firmie, otwarte na nowych pracowników i ich pytania;
- od samego początku używajmy języka, który należy do kultury firmy - w Allegro jest to mówienie sobie na ty i język zrozumiały dla wszystkich;
- od razu informujmy o wartościach organizacji;
- mobilizujmy nowych pracowników do rozwoju, wskazujmy od razu, w jaki sposób mogą podnosić u nas swoje kompetencje i w jakich kierunkach mogą się rozwijać;
- zapewnijmy stały kontakt, dostosujmy się (w miarę możliwości) do preferowanych przez nowych pracowników form komunikacji;
- zadbajmy o przejęcie komunikacji przez menadżerów i buddych po onboardingu;
- pytajmy o feedback także po pierwszym miesiącu pracy - może wdrożenie nie było tak efektywne, jak powinno być?
A przede wszystkim: onboarding musi być przemyślany. Podczas tego etapu musimy skupić się na człowieku, dlatego starajmy się ograniczać ryzyko niespodzianek.
Chcesz wiedzieć, co się dzieje w świecie komunikacji wewnętrznej? Zapraszamy na IV edycję konferencji iComms! Więcej o wydarzeniu dowiesz się tu: https://icomms.pl/konferencja2022/