artykuł, case study, onboarding, skuteczna komunikacja wewnętrzna, zaangażowanie pracowników
Września 26, 2022 2 min czytania

Komunikacja onboardingowa - case Allegro

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz - także w firmie. Na nastawienie pracownika do nowego miejsca pracy mają znaczny wpływ już pierwsze kontakty z organizacją. O wprowadzaniu nowych pracowników do Allegro opowiadały specjalistki ds. szkoleń i rozwoju - Monika Skonieczka-Śmietana i Wioleta Banaszek.

Pre-onboarding

O komunikację warto zadbać jeszcze przed etapem onboardingu, jeśli musimy przeczekać np. okres wypowiedzenia w poprzednim miejscu pracy. Działania jakich możemy się podjąć to:

  • utrzymywanie kontaktu przez mail lub dedykowaną aplikację;
  • informowanie w automatycznych wiadomościach o kolejnych etapach procesu onboardingu i wydarzeniach z nim związanych;
  • zapoznawanie z kulturą pracy i jej mniej formalnymi elementami;
  • przypomnienie odpowiednim menadżerom o przygotowaniach do przyjęcia nowych członków zespołu i wybraniu dla każdego z nich tzw. “buddy” - osoby już doświadczonej w miejscu pracy, która wspierałaby nową osobę w pierwszych tygodniach pracy.

Utrzymanie dobrego nastawienia u nowych pracowników i pracownic pomoże zniwelować ich stres związany z nowym środowiskiem pracy i zbuduje w nich poczucie, że podjęli dobry wybór, decydując się na pracę w danej organizacji.

Witamy na pokładzie

Faktyczny onboarding trwa w Allegro dwa dni. Przeprowadzane są osobne procesy wdrożeniowe dla osób mających pracować w administracji i dla tych pracujących w magazynach. O czym należy pamiętać?

  • celem onboardingu jest minimalizowanie stresu i ułatwienie wchodzenia w nowe środowisko pracy;
  • warto prosić o feedback, nawet na każdym etapie onboardingu, np. w formie krótkich ankiet;
  • na szkoleniach dla nowych pracowników dbajmy o dobór prelegentów - powinny to być osoby z doświadczeniem w firmie, otwarte na nowych pracowników i ich pytania;
  • od samego początku używajmy języka, który należy do kultury firmy - w Allegro jest to mówienie sobie na ty i język zrozumiały dla wszystkich;
  • od razu informujmy o wartościach organizacji;
  • mobilizujmy nowych pracowników do rozwoju, wskazujmy od razu, w jaki sposób mogą podnosić u nas swoje kompetencje i w jakich kierunkach mogą się rozwijać;
  • zapewnijmy stały kontakt, dostosujmy się (w miarę możliwości) do preferowanych przez nowych pracowników form komunikacji;
  • zadbajmy o przejęcie komunikacji przez menadżerów i buddych po onboardingu;
  • pytajmy o feedback także po pierwszym miesiącu pracy - może wdrożenie nie było tak efektywne, jak powinno być?

A przede wszystkim: onboarding musi być przemyślany. Podczas tego etapu musimy skupić się na człowieku, dlatego starajmy się ograniczać ryzyko niespodzianek.

Chcesz wiedzieć, co się dzieje w świecie komunikacji wewnętrznej? Zapraszamy na IV edycję konferencji iComms! Więcej o wydarzeniu dowiesz się tu: https://icomms.pl/konferencja2022/