Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Według badania komunikacji wewnętrznej przeprowadzonego w Polsce w 2023 roku 71% osób pracujących w branży IC zauważa rosnące znaczenie roli komunikacji wewnętrznej w swojej organizacji. Jednocześnie badani wskazują na brak czasu i zasobów jako jedno z kluczowych wyzwań zespołów komunikacji wewnętrznej.
Jednym z kluczowych czynników, który zwiększa efektywność i jakość pracy zespołu komunikacji wewnętrznej jest świadomy i trafny podział ról w zespole. Wrodzone talenty, osobowość, zainteresowania i doświadczenie poszczególnych osób odpowiedzialnych za komunikację wewnętrzną mogą stać się mocą naszego zespołu.
Jak działać sprawniej i skuteczniej mimo przeszkód? Podpowiadamy, na co zwracać uwagę i czym się kierować przy rozdzielaniu odpowiedzialności i zadań.
Według raportu z 2023 za komunikację wewnętrzną w organizacjach odpowiedzialne są w 59% zespoły dwuosobowe lub większe, z czego 7% to zespoły liczące więcej niż 10 osób.
Źródło: Raport z II badania Komunikacji Wewnętrznej w Polsce 2023, iComms
Funkcje komunikacji wewnętrznej w strukturach organizacji w Polsce zlokalizowane są najczęściej w działach HR (28%) lub PR (21%), rzadziej w pionie zarządu (12%). Te liczby wskazują na specyfikę zadań komunikacji wewnętrznej, zmieniającą się na przestrzeni lat.
Praca w mniej licznym zespole wymaga często działania w trybie wielozadaniowym, wszechstronnych umiejętności i elastyczności. Większe zespoły wymagają sprawnego zarządzania, uważnego i czytelnego rozdzielania zadań i dbałości o harmonijny rozwój kompetencji wszystkich osób w zespole. Wykorzystanie potencjału i zasobów zespołu może zwiększyć nie tylko efektywność, ale i komfort pracy.
Wiemy, że w większości organizacji za komunikację wewnętrzną odpowiadają niewielkie zespoły, często wspierające się zasobami zewnętrznymi (agencjami, freelancerami), które przejmują część zadań. W mniejszych zespołach niezbędne jest łączenie kilku ról i obszarów odpowiedzialności, stąd zakresy obowiązków na stanowiskach osób zajmujących się komunikacją wewnętrzną są z jednej strony bardzo zróżnicowane, z drugiej zaś bardzo przekrojowe. Poniżej przedstawiamy ogólne zakresy działań na różnych stanowiskach:
Rośnie poczucie wpływu komunikacji wewnętrznej na rozwój organizacji, rosną oczekiwania, wzrasta liczba zadań. Jak nie stracić energii? Jak działać efektywnie i kreatywnie? Jak budować zespół, który realizuje zadania, rozwija się i czerpie satysfakcję ze swojej pracy?
Znajomość mocnych stron członków zespołu i dobór ról zgodnie z predyspozycjami i naturalnymi kompetencjami znacznie ułatwi zarządzanie zespołem, poprawi komunikację w firmie, zmniejszy liczbę konfliktów, a co za tym idzie pomoże realizować zadania płynniej, kreatywniej i skuteczniej.
Do określania talentów i stylów komunikacji członków zespołu managerowie, poza rzecz jasna codzienną uważnością, często wspierają się dedykowanymi narzędziami. Poniżej 2 przykładowe narzędzia, które pomagają optymalnie podzielić zadania i odpowiedzialności w zespole.
To narzędzie koncentruje się na określeniu indywidualnego stylu komunikacji – jak się komunikujemy, co nas motywuje, jak reagujemy na zmiany. Poza poznaniem swojego stylu komunikacji, a co za tym idzie – sposobu, w jaki oddziałujemy na innych, wyniki dostarczają wskazówek, które są bezcenne we współpracy z różnymi stakeholderami. Testy Neurocolor będą więc przydatne do podziału zadań (jedni będą lepsi w spokojnej, wymagającej uważności pracy, a inni w szybkim, kreatywnym działaniu przy wysokiej adrenalinie), jak również do dobrego dopasowania do partnerów po stronie biznesu.
Ten test identyfikuje dominujące talenty – intuicyjne, naturalne sposoby działania i myślenia. Świadomość mocnych stron członków zespołu pozwala wyznaczyć obszary, w których poszczególne osoby lepiej się odnajdą i zrealizują zadania skuteczniej, swobodniej i z większą satysfakcją.
Często przydzielamy role w zespole zgodnie z doświadczeniem członków zespołów – bardziej wymagające zadania delegowane są osobom z dłuższym stażem, konkretny typ zadań w pierwszej kolejności trafia do osób doświadczonych w danym obszarze. Bardziej doświadczeni pracownicy z racji stażu lepiej znają specyfikę organizacji, wiedzą, jakie działania są skuteczne i jak dbać o spójność komunikacji, z większą swobodą poruszają się w strukturze organizacyjnej. Z drugiej strony, osoby z krótszym doświadczeniem mają nieoceniony wkład – nowe podejście, pomysły z innych organizacji. Często właśnie nowe osoby w zespole mogą być odpowiedzią na trudne relacje z partnerami z innych działów.
Do uporządkowania procesów komunikacji i efektywnym zarządzaniem pracą zespoły mają bardzo wiele narzędzi. Wyzwaniem jest czas niezbędny na ich wdrożenie i optymalne wykorzystanie na co dzień. Poniżej kilka sprawdzonych i polecanych przez nas narzędzi.
Prościej się nie da! Pozwala planować działania (kalendarz), publikacje, optymalizować natężenie, etc. Już na poziomie szablonów można znaleźć planer eventów czy harmonogram projektu. Excel umożliwia także łatwe prowadzenie analityki, tak kluczowej do optymalizacji działania.
Pozwala czytelnie podzielić zadania i przypisać je do odpowiednich członków zespołu. Bardzo dobrze sprawdza się przy zespołach rozproszonych, gdzie nie zawsze jest szansa, aby na bieżąco dopytywać o postępy w projekcie. Jest także wyjątkowo przydatna do raportowania działań zespołu.
Umożliwia komunikację w czasie rzeczywistym, organizowanie spotkań online, współdzielenie plików i współpracę nad dokumentami w czasie rzeczywistym. Jest to narzędzie kluczowe dla zespołów pracujących zdalnie.
Pozwala na tworzenie, organizowanie i udostępnianie notatek w czasie rzeczywistym. Umożliwia zespołom współpracę nad notatkami, pomysłami i planami, co jest szczególnie przydatne podczas burzy mózgów i spotkań.
Przed komunikatorami wewnętrznymi stoi wiele wyzwań. Z jednej strony te związane z koniecznością podnoszenia kompetencji komunikacyjnych menadżerów, a z drugiej te powiązane z tempem rozwoju technologii, która wymaga coraz silniejszych kompetencji digitalowych. Narzędzia AI (sztucznej inteligencji) na pewno mogą pomóc rozwiązać część problemów, ale jednocześnie generują nowe wzywania. Bez dobrze przemyślanego wsparcia zespołów trudno będzie skutecznie działać i radzić sobie z tymi wyzwaniami.
Zarządy coraz częściej dostrzegają wartość jaką dla organizacji są zaangażowani pracownicy. Kluczowe w budowaniu efektywnego systemu komunikacji wewnętrznej stają się łatwość dostępu do informacji oraz poczucie przynależności do organizacji. Stąd upraszczanie systemów komunikacji i skupienie się na budowaniu społeczności będą podstawą dobrej komunikacji. Co ważne, rośnie także rola zespołu komunikacji wewnętrznej w słuchaniu organizacji, badaniu pulsu. Profesjonaliści komunikacji wewnętrznej, którzy poświęcą czas na słuchanie ludzi, będą kluczowi w budowaniu transparentnej i czasowej komunikacji.
Szkolenie przeznaczone dla osób, które chcą wprowadzić bądź usprawnić/rozwinąć pomiary efektywności komunikacji w swojej organizacji. Uczestnicy_czki: