Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
O tym w jaki sposób komunikować się efektywnie z pracownikami zdalnymi pisaliśmy już TUTAJ.
Dzisiaj jednak chcielibyśmy pójść o krok dalej i pokazać, że skuteczna komunikacja może takich pracowników naprawdę angażować i budować silną więź z marką pracodawcy.
Zdalna forma zatrudnienia daje oczywiście ogromne możliwości, ale stawia też wyzwanie - jak zaangażować w życie firmy człowieka, który bywa z biurze rzadko i nawet nie rozpoznaje do końca twarzy swoich współpracowników? Praca zdalna sprzyja izolacji, która ostatecznie może mieć negatywny wpływ na wyniki zespołów oraz rotację pracowników. Dlatego dzisiaj chcielibyśmy pokazać Wam kilka wskazówek - jak skutecznie angażować ludzi, pracujących z domu/innego miasta.
Technologia daje nam dzisiaj w zasadzie nieograniczone możliwości komunikacyjne. Mnogość kanałów, za pośrednictwem których możemy pozostawać „w kontakcie” pozwala na utrzymywanie z pracownikami relacji „tu i teraz”. Jak udowadnia wspomniane wyżej badanie Gallupa - taka metoda komunikacji z pracownikiem zdalnym jest jedną z najprostszych i najbardziej efektywnych sposobów, by poprawić zaangażowanie zespołu.
Regularny kontakt z przełożonym i kolegami nie powinien być tylko obowiązkiem - 46% pracowników zdalnych wierzy, że najlepsi menadżerowie to tacy, którzy „pozostają w kontakcie”. Przy czym warto zaznaczyć, że mówimy tutaj o otwartej komunikacji z całym zespołem a nie rozmowach 1:1.
Tutaj świetnie sprawdzą się wszelkie komunikatory typu Slack, które zapewniają możliwości grupowej i indywidualnej konwersacji w czasie rzeczywistym, co daje pracownikom szansę nieograniczonego kontaktu i wyrażenia swoich potrzeb na bieżąco.
Praca to praca i wiadomo, że bez względu na to miejsce, z którego ją wykonujemy - musi być priorytetem. Pamiętajmy jednak, że życie biurowe toczy się odrobinę inaczej a ważną jego częścią są spotkania w kuchni na kawę czy wspólne lunche. Pracownik zdalny nie ma szans takiej interakcji - warto więc od czasu do czasu podejmować próby nieformalnych spotkań - choćby online. Taka forma buduje zaangażowanie i wzmacnia relacje - daje możliwości luźnego porozmawiania o tematach związanych z pracą, ale nie tylko. Nieformalna konferencja telefoniczna czy video sprzyja tez budowaniu ducha zespołu - daje poczucie, że ludzie pracujący „na zewnątrz” są taką samą częścią organizacji - jak Ci „na miejscu”.
Utrzymywanie stałego kontaktu i regularne rozmowy to bardzo ważny aspekt komunikacji z pracownikiem zdalnym. Jednak - jak się okazuje - największy wpływ na poczucie bycia częścią organizacyjnej wspólnoty ma sposób, w jaki świętujemy wspólne sukcesy czy ważne wydarzenia. Urodziny, rocznice pracy - każdy człowiek lubi, gdy się o nim pamięta przy takich okazjach. Warto zatem pielęgnować rytuały - zadbać o personalizowaną kartkę z podpisami całego teamu lub wprowadzać zwyczaje typu #onlinetoast. Przenoszenie pewnych wydarzeń do przestrzeni digital jest w dzisiejszych czasach niezbędne by rozwijać kulturę organizacyjną. W przypadku urodzin czy innych ważnych dla naszych ludzi dat - niewątpliwym plusem jest dobra atmosfera i samopoczucie pracowników.
Wyzwaniem dla skutecznej komunikacji może się okazać praca zespołów rozproszonych po całym świecie. Szczególnie wtedy, kiedy pracownicy znajdują się w różnych strefach czasowych, a ich współpraca jest niezbędna do zakończenia pilnego projektu. Tutaj najważniejsza jest dobra organizacja i zarządzanie np. sporządzenie tabel dostępności czasowej konkretnych osób i ustalenie ram godzinowych pracy, które będą satysfakcjonujące dla wszystkich członków zespołu. Dobrym rozwiązaniem w takich przypadkach są także komunikatory, umożliwiające informowanie o tym kiedy dana osoba jest online oraz tworzenie dedykowanych kanałów tematycznych, w których zespół ma możliwość współdzielenia dokumentów, notatek czy innych materiałów.
Organizacje są definiowane poprzez kulturę i środowisko pracy, jakie tworzą. Jeśli pracownicy zdalni są wyalienowani - może to mieć znaczący wpływ na ich zaangażowanie i produktywność. Warto zatem wbrew przysłowiowemu „nieobecni nie mają racji” - postarać się o stworzenie takiej kultury, która sprzyja wszystkim zatrudnionym ludziom, bez względu na to skąd realizują swoją pracę.
Jeśli chcielibyście zgłębić tematykę komunikacji w różnorodnych zespołach i poznać konkretne case studies - zapraszamy serdecznie na najbliższą konferencję iComms
Link do rejestracji znajdziecie TUTAJ
Konferencja iComms to:
Zobacz, co działo się na zeszłorocznej edycji konferencji iComms 2023!