Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Nowy rok, nowe postanowienia i nowi my – to mantra, którą absolutnie wszyscy powtarzamy początkiem stycznia, pełni energii do wprowadzania zmiany. Mniej więcej w połowie miesiąca stwierdzamy, że jedna czekoladka diety zrujnowanej nie czyni, a opuszczenie jednego treningu czy kursu rozwojowego to oj tam, oj tam. W tym roku jednak zróbmy to inaczej! Sprawmy, żeby 2025 stał się naprawdę naszym rokiem! Jak zacząć nowy rok i nowych nas w komunikacji firmowej? Przygotowaliśmy Dekalog Komunikatora, który przypomni nam wszystkim, że komunikacja wewnętrzna powinna być przestrzenią, w której rozumiemy, słuchamy, wspieramy i działamy. Brzmi jak dobre postanowienie noworoczne? Bo tak właśnie jest! Zatem, do dzieła!
Na świecie nie ma nic gorszego niż gotowana brukselka i brak informacji w momencie, kiedy jest ona najbardziej potrzebna. Zamiast polegać na domniemaniach, skrótach myślowych i założeniach: „przecież to oczywiste, każdy to wie” – informujmy. Jasno, zrozumiale i w odpowiednim czasie.
A narzędzi do tego mamy przecież pod dostatkiem: newslettery, intranet, grupy na komunikatorach, spotkania, a nawet tablice informacyjne w pomieszczeniach socjalnych. Brak informacji powoduje, że komunikacja zaczyna żyć własnym życiem i często jest to życie pełne chaosu i frustracji.
Kto by chciał tak pracować? No ja na pewno nie!
Nie jest to prawda objawiona, ale co ciekawe, nierzadko w komunikacji wewnętrznej zapominana. Komunikacja to dwukierunkowa ulica. Wiadomości nie mogą tylko spływać z jednego kierunku. W 2025 roku każdy pracownik ma głos, a my uczymy się go słuchać. Może brzmi to prosto, ale uwierzcie – wymaga dużo wysiłku i pracy.
Niektórym ciężko jest zejść z pozycji: „moja prawda jest najmojsza”. Wsłuchujmy się w potrzeby, opinie i sugestie, przechodźmy od monologów do dialogów. Jak? Pytając o zdanie, robiąc burze mózgów, organizując ankiety. Każda forma, która pozwala pracownikom współdecydować, jest na wagę złota. Wiecie, co się wtedy dzieje? Ludzie zaczynają się czuć częścią czegoś większego. I to działa!
W roku 2025 bądźmy jak latarnia i świećmy najlepszym przykładem w naszej komunikacji! Komunikacja wewnętrzna zaczyna się od liderów i jeśli chcemy, by ludzie mówili otwarcie, sami musimy to robić. Transparentność, empatia i odpowiedzialność – to trzy filary dobrej komunikacji. Inspirujmy i bądźmy inspiracją!
Już wystarczająco trudne są wszelkie instrukcje obsługi do otaczającego nas świata, więc niech nasze przekazy w komunikacji firmowej będą proste i klarowne. Żaden nadmiar biurokratycznego żargonu, żadne epopeje mailowe i nierozwiązywalne sudoku komunikacyjne – nasza komunikacja ma być mądra, nieskomplikowana i ułatwiająca poruszanie się po dżungli informacyjnej bez użycia maczety.
W roku 2025 roku docenianie współpracowników ma być naszą tajną supermocą. Czy to małe gesty, czy wielkie sukcesy, znajdźmy sposób, by powiedzieć: „widzę Cię i Twoją pracę”. Regularne chwalenie za zaangażowanie, wspólne świętowanie osiągnięć i wysłuchanie drugiej osoby – to wszystko buduje zespół, który działa na pełnych obrotach. Czy jest coś cenniejszego niż świadomość, że nasza praca naprawdę ma znaczenie?
Mówią, że wiedza to moc, ale w 2025 roku niech moc będzie dzielenie się wiedzą. Nie chomikujemy w głowie tego, co wiemy i potrafimy, niech świat podaje to dobro dalej! Organizujmy warsztaty, merytoryczne szkolenia, kreatywne spotkania, a może i…..wspólne śniadania z komunikacją wewnętrzną?
Wpadnijcie do nas już 23 stycznia na taką śniadaniową burzę mózgów i zobaczcie, jak fantastycznie można się inspirować, tworzyć ekspercką przestrzeń i robić wielkie rzeczy! Więcej informacji znajdziecie pod tym linkiem.
Różnorodność jest tym, co daje nam siłę w działaniu. W 2025 stawiajmy na otwartość wobec różnych perspektyw, doświadczeń i pomysłów. Każdy z nas wnosi coś wyjątkowego, a dzięki temu możemy tworzyć lepsze rozwiązania.
Pamiętajmy, żeby w komunikacji uwzględniać różne potrzeby: od preferencji językowych po style pracy. Róbmy komunikację, w której każdy czuje się mile widziany – bez względu na stanowisko, doświadczenie czy sposób myślenia.
Niech feedback będzie w roku 2025 naszym ulubionym narzędziem rozwojowym. Ale uwaga – tym razem zróbmy to mądrze! Feedback jest podaniem ręki, a nie wskazywaniem oskarżycielskim palcem. Pokazujmy, co można poprawić i wzmacniajmy to, co zostało zrobione dobrze. To buduje kulturę otwartości i wzajemnego szacunku. Kulturę, w której każdy chce pracować.
W tym roku stawiajmy na lekkość i swobodę w komunikacji. I wcale nie mówimy tutaj o komunikowaniu istotnych dla firmy informacji za pomocą memów i śmieszków, ale o odczarowaniu codziennych komunikatów i sprawiania, że zamiast do spamu, nasze wiadomości trafią do serc pracowników.
Piszmy lekko, z humorem, a kiedy trzeba to poważnie. Zamknijmy drzwi korporacyjnej formalności, otwórzmy okno kreatywności.
Ucz się ucz, mawiały nasze mamy. W tym roku nie będziemy im na złość odmrażać sobie uszu, a grzecznie przyłożymy się do nauki. Bądźmy zachłanni na wiedzę, tak jak jesteśmy zachłanni na życie. Testujmy nowe formy przekazu i budujmy nową jakość komunikacji wewnętrznej.
W tym miejscu chcemy Was zaprosić do naszej społeczności komunikatorów. Mamy świetne podcasty, Akademię Komunikacji Wewnętrznej, artykuły pełne eksperckiej wiedzy, twarde dane i dobre praktyki, których nie zawahamy się użyć. Mamy w planie zbudować razem społeczność ludzi, dla których komunikacja to pasja. Dołączycie do nas? Będzie się działo!
Magdalena Delkowska – copywriterka, blogerka i entuzjastka komunikacji wewnętrznej
Zapraszamy na DARMOWE sesje wymiany wiedzy i pomysłów dla praktyków komunikacji wewnętrznej!
Szkolenie przeznaczone dla osób, które chcą wprowadzić bądź usprawnić/rozwinąć pomiary efektywności komunikacji w swojej organizacji. Uczestnicy_czki: