artykuł, praca hybrydowa, praca zdalna, prosta komunikacja wewnętrzna, skutecznna komunikacja wewnętrzna
Maja 12, 2021 2 min czytania

Prosto do celu – część I o prostej komunikacji

Prosta komunikacja wewnętrzna – jednoroczny trend, czy jednak coś, czym warto jest się zainteresować na dłużej? Szczególnie teraz, w tej zdalnej lub hybrydowej rzeczywistości?

Kiedy skrzynka mailowa zapycha się od nadmiaru wiadomości, a okienko czatu zbyt często rozgrzewa się do czerwoności – przychodzi moment, że mamy dość. Nie dajemy rady wszystkiego przeczytać, a nawet otworzyć, przez co może nam umknąć to, co naprawdę ważne. Przekłada się to na spadek jakości i szybkości realizacji zadań oraz na wzrost poziomu frustracji pracowników.

 

Jak sobie z tym poradzić?

Możemy:

  • upraszczać, co tylko się da,
  • komunikować się możliwie krótko i na temat,
  • wprowadzać standardy komunikacji w firmach.

Zbyt proste? Okazuje się, że prosta komunikacja wcale nie jest aż tak prosta, jak może się wydawać. Dobra wiadomość jest taka, że przy odpowiednim podejściu da się z nią zaprzyjaźnić na lata.

 

Zacznijmy od początku

Prosty język – to trend, o którym mówiliśmy w iComms na początku tego roku (video i tekst na ten temat znajdziesz tutaj). Jednak zanim stał się trendem, to przeszedł całkiem długą drogę. W Polsce prosty język pojawił się w 2010 roku, w kontekście funduszy europejskich. Później zainteresowały się nim urzędy i banki, a coraz częściej sięgają po niego firmy z różnych branż. Inne kraje również stawiają na prostą komunikację. W Stanach Zjednoczonych na przykład, koncept prostej komunikacji rozwija się już od wielu lat jako Plain Language, czyli ruch prostego języka.

 

Prosty znaczy przystępny, prosty znaczy skuteczny!

Prosty język powstał po to, żeby radzić sobie z natłokiem informacji w organizacjach. To nowe podejście do komunikacji okazało się być bardzo skuteczne.

Ludzie listy piszą… a czasem nawet znacznie dłuższe formy, tylko niezbyt trafnie potrafią dobierać do nich kanały komunikacji. Jeśli dołożymy do tego fakt, że w ostatnim roku wzrosła liczba e-maili, które wysyłamy i otrzymujemy każdego dnia, to mamy komunikacyjny alarm. Wyniki badania 2021 Work Trend Index: Annual Report, które w marcu opublikował Microsoft, potwierdzają to, co sami obserwujemy od początku pandemii. Wskazują, że liczba przesyłanych e-maili w lutym tego roku, w skali globalnej, wzrosła aż o 40 miliardów w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Częściej spotykamy się też online i czatujemy.

 

Źródło: https://ms-worklab.azureedge.net/files/reports/hybridWork/pdf/2021_Microsoft_WTI_Report_March.pdf

 

Jeśli temat prostej komunikacji, której firmy tak bardzo teraz potrzebują, aby zapanować nad informacyjnym chaosem, jest jeszcze dla Ciebie owiany tajemnicą – to czas ją rozwiać.

 

Prosta komunikacja na ratunek

Prosta komunikacja jest właściwą drogą do poprawy jakości komunikacji wewnętrznej w każdej firmie. Poznaj i zacznij stosować 5 najważniejszych zasad prostej komunikacji, które pomogą Tobie prowadzić komunikację wewnętrzną skuteczniej!

 

Zaufaj mi – prosta komunikacja zaprowadzi Cię prosto do celu!  Okaż jej tylko na początku odrobinę cierpliwości. Już za miesiąc, w kolejnym tekście na jej temat, znajdziesz jeszcze więcej wskazówek, które pomogą Ci uprościć komunikację w Twojej organizacji.

A jeśli chcesz mieć 5 zasad prostej komunikacji zawsze pod ręką, to możesz je pobrać tutaj :)

 

Autor: Ania Jezierska, ekspert komunikacji wewnętrznej

Pozostałe wpisy