employee engagement, zaangażowanie pracowników
27 maja 2020 2 min czytania

Nowe trendy w budowaniu zaangażowania pracowników!

Jednym z najbardziej topowych tematów z zakresu komunikacji wewnętrznej jest niezmiennie od wielu lat zaangażowanie pracowników. Teraz - kiedy organizacje ewoluują i nastąpiło nagłe przejście w tryb pracy zdalnej, a miejsce pracy stało się bardziej wirtualne niż realne  - budowanie tegoż zaangażowania nabiera szczególnego znaczenia.

 

Czym jest zaangażowanie pracowników?

Istnieje kilka definicji tego pojęcia, ale jedną z najbardziej zwięzłych i zarazem dosadnych przedstawił magazyn Forbes, który określił employee engagement jako „emocjonalne zaangażowanie pracowników w organizację i jej cele”.

Innymi słowy - zaangażowanie pracowników to sposób, w jaki ktoś przywiązuje się lub inwestuje (czas, środki, emocje) w firmę, w której pracuje. A takie przywiązanie przekłada się na wyższą wydajność i lepsze wyniki biznesowe.

 

Jakie są ogólne trendy jeśli chodzi o zaangażowanie pracowników?

Żeby zrozumieć jak budować employee engagement - musisz najpierw zastanowić się po co to robisz. Wyniki biznesowe, wydajność, dobra atmosfera to jedno. Jednak, aby to wszystko zapewnić musisz stworzyć zespół, którego członkowie nie będą chcieli Twojej organizacji opuścić.

5 najważniejszych powodów, dla których ludzie rezygnują z pracy to:

  • Niewystarczające lub niskie wynagrodzenie (44%)
  • Ograniczenia ścieżki kariery (43%)
  • Praca, która nie jest już wyzwaniem (30%)
  • Brak równowagi między pracą a życiem prywatnym (28%)
  • Brak informacji zwrotnej lub uznania (27%)

Do tego wszystkiego dochodzą jeszcze kwestie takie jak integracja i diversity w miejscu pracy, przebieg procesu rekrutacji, wellness i dbałość o zdrowie psychiczne pracownika. A wszystko to razem tworzy „doświadczenie organizacji”, które sprawia, że pracownicy się angażują …. albo nie.

 

Jak obecnie wygląda zaangażowanie pracowników?

Według badania Gallupa tylko 34% pracowników w Stanach Zjednoczonych uważa się za „zaangażowanych” w pracy. Natomiast 13% uważa się za „aktywnie niezaangażowanych”, a pozostałe 53% po prostu „nie jest zaangażowanych” w pracy.

Co to właściwie oznacza?

Zaangażowany pracownik to osoba zaangażowana w pracę, w swoją rolę i entuzjastycznie nastawiona do organizacji oraz jej misji. Aktywnie niezaangażowany pracownik to ktoś, kto nie jest zadowolony z pracy, ma negatywne nastawienie, które z chęcią przenosi na swoich współpracowników. Największa grupa - czyli pracownicy niezaangażowani - po prostu przychodzą do pracy i robią absolutne minimum. Ogólnie rzecz biorąc, są zadowoleni i nie mają żadnego poznawczego ani emocjonalnego związku z ich rolą lub samym miejscem pracy. Z powodu braku przywiązania chętnie przyjęliby inną rolę za niewielkie podwyżki.

 

Jak zwiększyć zaangażowanie pracowników?

Wysoki poziom zaangażowania dla wielu organizacji jest najwyższym priorytetem, ponieważ ich menadżerowie oraz liderzy wiedzą, że przełoży się to nie tylko na atmosferę ale także na biznes. Firmy, które są uważane za najlepsze pod względem budowania employee engagement -  osiągają nawet czterokrotnie wyższe zyski za akcję niż konkurencja. Liczby jednoznacznie pokazują zatem, że skupienie się na trendach zaangażowania to zwyczajny must have.

 

5 rzeczy, które powinieneś przeanalizować w celu poprawy zaangażowania to:

  • Namacalne świadczenia pracownicze
  • Uznanie dla osiągnięć pracowników
  • Tworzenie kultury wokół rozwoju zawodowego i osobistego
  • Komunikacja wewnętrzna w całej firmie
  • Planowanie akcji społecznych w celu wspierania relacji między współpracownikami

Jak widzisz - nie wszystkie z tych punktów wiążą się z nakładami finansowymi, ale prawda jest taka, że aby uzyskać z działań pewien „zwrot” - organizacja powinna jednak trochę zainwestować.

Pytanie tylko jak konkretnie podejść do wszystkich tych zagadnień i skutecznie wprowadzić je do Twojej kultury organizacyjnej?

Na to pytanie odpowiemy w drugiej części tego artykułu, w której będziemy mieli dla Ciebie dużo ciekawych statystyk i najnowszych trendów w budowaniu zaangażowania!

Budowanie zaangażowania pracowników - Nowe trendy części 2

NAJBLIŻSZE WYDARZENIA

SZKOLENIE OTWARTE

Śniadanie z komunikacją wewnętrzną

ONLINE, 7 maja 2024

Zapraszamy na sesje wymiany wiedzy i pomysłów dla praktyków komunikacji wewnętrznej!

  • 2h praktyczne spotkania w godz. 9:00 – 11:00,
  • spotkania prowadzone w formacie sesji wymiany wiedzy,
  • okazja do burzy mózgów, przedyskutowania różnych pomysłów w gronie praktyków,
  • przestrzeń na nieformalny networking i wymianę kontaktów,
  • partnerami wydarzenia są: BGK i Workai.
Grupa szkoleniowa: 40 osób
zobacz szczegóły
Szkolenie online | SZKOLENIE OTWARTE

Akademia Komunikacji Wewnętrznej

  • 8 tygodni kursu: 8 sesji tematycznych online (2h) + 8 sesji Q&A online (1h),
  • 10 modułów szkoleniowych,
  • praktyczne zadania pomiędzy sesjami z indywidualnym feedbackiem od trenera,
  • dostęp do pełnego zestawu materiałów dodatkowych,
  • 3-miesięczny mentoring indywidualny po szkoleniu.
2590 pln Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły
SZKOLENIE OTWARTE

Efektywna komunikacja wewnętrzna

BRAK WOLNYCH MIEJSC, 15-16 maja 2024
Warszawa, 10-11 października 2024
  • budowanie strategii komunikacji wewnętrznej,
  • dobór kanałów komunikacji do odbiorców,
  • trendy w obszarze nowych kanałów,
  • przygotowywanie skutecznych komunikatów,
  • narzędzia badające efektywność komunikacji.

 

2990 pln
2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły

Pozostałe wpisy