Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Już jest! Tegoroczny raport State of the Sector jak zwykle o tej porze dostarcza wiele emocji. Jak zmieniła się komunikacja wewnętrzna na przestrzeni roku? Co na przełomie 2023 i 2024 jest istotne w pracy komunikatorów wewnętrznych i dlaczego? Jakie są globalne trendy, priorytety i wyzwania nadchodzącego czasu, a przede wszystkim gdzie swoje miejsce w tym wszystkim ma nasza rodzima, polska komunikacja wewnętrzna. Porównaliśmy szczegółowe wyniki raportu firmy Gallagher z Badaniem Komunikacji Wewnętrznej w Polsce by pokazać najważniejsze podobieństwa i różnice w działaniu naszej branży. Czytajcie dalej!
W 2024 roku w badaniu firmy Gallagher wzięło udział ponad 2 300 praktyków komunikacji wewnętrznej reprezentujących 7 typów organizacji. Badanie Komunikacji Wewnętrznej, które przeprowadziliśmy w Polsce w 2023 roku to około 120 głosów od komunikatorów z 6 typów firm. Zobaczmy kilka najistotniejszych wniosków, które udało nam się wyczytać z obu raportów.
Wśród nadrzędnych celów komunikacji wewnętrznej na pierwszym miejscu pozostaje budowanie kultury organizacyjnej i poczucia przynależności (78%). Z roku na rok wzrasta jednak znaczenie strategicznego dostosowania (w tym roku jako główny cel wskazało je 76% respondentów).
W kwestii odpowiedzialności komunikatorzy wewnętrzni na świecie najczęściej rozliczani są z poziomu zaangażowania pracowników (74%) i budowania świadomości strategii (70%).
TOP2 priorytety na świecie pozostają niezmienne od zeszłego roku. W 2024 komunikatorzy na świecie nieustannie priorytetyzują angażowanie zespołów wokół celu strategii i wartości (63%) oraz opracowywanie lub odświeżanie strategii komunikacji (39%).
W Polsce na pierwszym miejscu listy priorytetów stoi usprawnianie narzędzi komunikacji wewnętrznej. Jako najważniejsze wskazała je ponad połowa respondentów.
Globalnie trzecim najbardziej kluczowym priorytetem w 2024 stała się poprawa wizerunku liderów 30%). W Polsce skupiamy się raczej na wspieraniu umiejętności komunikacyjnych liderów (29% wskazało to jako główny priorytet) niż na kreowaniu ich wizerunku.
Największe wyzwania praktyków komunikacji wewnętrznej na świecie także pozostają takie same, jak rok temu. Globalnie wciąż najbardziej brakuje czasu i zasobów (35%), dużym wyzwaniem są również niezaangażowani pracownicy (32%) oraz braki budżetowe (25%).
Rozkład wyzwań komunikacji wewnętrznej w Polsce jest nieco inny. Lokalnie w największym stopniu mierzymy się ze słabymi umiejętnościami komunikacyjnymi menadżerów (39%) oraz przeciążeniem komunikacyjnym (39%). Brak czasu i zasobów znajduje się dopiero na trzecim miejscu w kolejności.
Globalnie zdecydowanie najczęściej komunikuje się na tematy skupione wokół strategii, wizji i celu (40%). Na podobnym poziomie częstotliwości komunikacji wskazanym przez średnio 25% respondendentów utrzymują się:
Najczęściej komunikowanymi tematami w Polsce są niewątpliwie treści związane z benefitami, wynagrodzeniami i nagrodami, które globalnie znajdują się dopiero na 7. Miejscu! Ciekawą różnicą pozostaje również kwestia komunikacji różnorodności, równości i inkluzywności – w polskich organizacjach te tematy podejmuje się rzadziej niż globalnie.
W tym roku twórcy raportu State of the Sector postawili na pogłębiony wywiad w temacie roli komunikacji wewnętrznej i podejścia komunikatorów wewnętrznych do ich pracy.
Część komunikatorów skupia się w swojej pracy głównie na tworzeniu bieżących treści i wspieraniu liderów w ich pracy, nie wybiegając myślami w przyszłość. Pozostała część patrzy na komunikację bardziej strategicznie, co wg raportu znacząco wpływa na zrozumienie przez pracowników najważniejszych tematów.
Pytając o rodzaj podejścia do komunikowanych tematów, twórcy przyjrzeli się także odpowiedziom w formie otwartego tekstu. Ponad 27% respondentów wskazało w nich, że mają poczucie braku poparcia ze strony kierownictwa, a organizacja nie dostrzega wartości i znaczenia komunikacji. Często wskazywali również, że bywają pomijani w procesie decyzyjnym.
Spośród komunikatorów o takim podejściu prawie połowa używa kanałów mierzenia, by wpływać na liderów. Takie działanie bezpośrednio przyczynia się do zwiększania efektywności liderów i ostatecznie polepsza jakość działania całej organizacji.
Badania efektywności komunikacji w polskich firmach zdecydowanie mocniej opierają się na feedbacku liderów oraz spotkaniach 1 na 1.
Rzadziej niż globalnie korzystamy ze spotkań typu Q&A na żywo.
Zarówno globalnie, jak i w Polsce dane z mierzenia najczęściej służą nam do uzasadniania inwestycji i pokazywania realnych dowodów na ich zwrot. Dane z badań efektywności często używamy również do dostosowywania i personalizowania komunikacji. Wyraźnym globalnym trendem staje się wykorzystywanie wyników badań komunikacji do doskonalenia kanałów i tworzenia bardziej skutecznego przekazu.
Badania komunikacji coraz częściej służą także do uzasadniania konkretnych inwestycji (w tym celu globalnie korzysta z nich o 23% więcej osób niż w zeszłym roku)
Porównując oba raporty ze sobą widzimy, że większość wyzwań które pojawiają się w badaniu efektów pracy komunikatorów pokrywają się.
Zarówno w Polsce jak i globalnie najbardziej doskwiera komunikatorom brak czasu i zasobów. Dużym wyzwaniem pozostaje również brak odpowiedniej technologii – do mierzenia, ale też do analizy wyników.
Wśród najczęściej używanych i najbardziej efektywnych kanałów do nadawania w Polsce i na świecie bez zaskoczenia dominuje e-mail (zarówno w formie zwykłych wiadomości jak i newsletterów).
W top5 kanałów nie widać znacznych różnic między rodzimą a globalną komunikacją. W Polsce zdecydowanie częściej tworzy się jednak magazyny pracownicze, które na świecie są używane raczej rzadko – mimo ich wysokiej efektywności.
W Polsce największą popularnością wśród kanałów do współpracy cieszą się komunikatory i czaty wewnętrzne podczas gdy globalnie na pierwszym miejscu stoją spotkania z menadżerami.
Poza tą różnicą zarówno na świecie, jak i w Polsce najczęściej stawiamy na spotkania „na żywo” – słusznie, bo to właśnie one zapewniają najwyższą efektywność.
Wśród kanałów do samodzielnego korzystania najpopularniejszy pozostaje intranet. Drugim najczęściej używanym kanałem na świecie są aplikacje dla pracowników, które w tym momencie wykazują największą efektywność spośród wszystkich kanałów.
W Polsce także znajdują się one na drugim miejscu – aplikacji nie używamy ich jednak tak często, jak organizacje na świecie.
Ponad połowa komunikatorów na świecie twierdzi, że menadżerowie w ich organizacjach nie są odpowiednio przygotowani do komunikacji z pracownikami.
W Polsce za to większość respondentów dobrze oceniło komunikacyjne kompetencje menadżerów. Najsłabiej menadżerowie w polskich organizacjach radzą sobie z tworzeniem inkluzywnego miejsca pracy.
Twórcy raportu State of the Sector podkreślili w tym ważność tematu well-beingu wśród pracowników komunikacji wewnętrznej. Według wyników badania poziom zadowolenia komunikatorów na świecie spada. Dla prawie ¼ osób komunikacja wewnętrzna jest jedynie rozdziałem w karierze lub zwyczajną pracą. Po pandemii, w której komunikacja wewnętrzna odgrywała często jedną z kluczowych ról w organizacji motywacja zmniejsza się, a potrzeba docenienia bywa często niezaspokojona.
Około 40% komunikatorów na świecie z ciekawością podchodzi do potencjału jaki kryje w sumie sztuczna inteligencja. Z drugiej strony w relacji z AI nie czuje się pewnie około połowa z komunikatorów na świecie - część z nich czuje się zrezygnowana, część wypiera AI lub jest po prostu przerażona.
W Badaniu Komunikacji Wewnętrznej w Polsce z 2023 roku zdecydowana większość osób wskazywała sztuczną inteligencję jako coś co wywrze największy wpływ na komunikację w następnych latach. Globalnie widzimy już wyraźne zmiany – 1/3 komunikatorów na świecie eksperymentuje z narzędziami AI. W 35 % organizacji wprowadzono konkretne narzędzia i przewodniki pomagające w nowych wdrożeniach. 34% firm ma także osobę odpowiedzialną za koordynację działań związanych z AI.
Prawie 70% komunikatorów na świecie przyznało, że wg nich to właśnie sztuczna inteligencja wywrze największy wpływa na komunikację wewnętrzną w przeciągu następnych 5 lat.
Mamy nadzieję, ża artykuł był dla Was przydatnym porównaniem trendów i tendencji komunikacji wewnętrznej na świecie i w Polsce.
Całość raportu State of the Sector pobierzecie tutaj: https://www.ajg.com/employeeexperience/state-of-the-sector-2024/
By zobaczyć Raport z Badania Komunikacji Wewnętrznej w Polsce przejdźcie tutaj: https://icomms.pl/badanie-komunikacji-wewnetrznej-polska2023/
Konferencja iComms to:
Zobacz, co działo się na zeszłorocznej edycji konferencji iComms 2023!