raport komunikacji wewnętrznej
25 września 2025
3 min czytania
Jak działać z raportem z III Badania Komunikacji Wewnętrznej w Polsce 2025
Raport jest trochę jak mapa – pokaże Ci różne kierunki i trasy, wskaże, gdzie teraz jesteś, ale to Ty decydujesz, gdzie chcesz dziś iść. Chcemy, aby 3. edycja badania iComms stała się narzędziem, które na co dzień pozwala spoglądać z wielu perspektyw i zwiedzać różne obszary komunikacji wewnętrznej w Polsce oraz pokazuje, gdzie dziś jesteśmy, z czym się mierzy, jakie mamy priorytety, jak korzystamy z AI i jaką rolę w komunikacji odgrywają liderzy.
Podpowiadamy, jak wyciągnąć z raportu realną wartość dla siebie i swojej organizacji.
Zacznij od „tu jestem” – zlokalizuj siebie na mapie komunikacji wewnętrznej
Raport nie da Ci gotowych recept, ale pozwoli sprawdzić, gdzie jesteś na tle innych zespołów komunikacji wewnętrznej w Polsce.
W badaniu wzięło udział 165 praktyków komunikacji wewnętrznej z firm o różnej wielkości i strukturze, reprezentujących aż 26 branż. Mamy dzięki temu obraz komunikacji wewnętrznej w Polsce, do którego możesz porównywać własną rzeczywistość.
Przejrzyj raport i sprawdź, gdzie jesteś:
- Porównaj dane i realia komunikacji wewnętrznej w Twojej organizacji z danymi z raportu.
- Zaznacz, które z wyzwań i celów szczególnie z Tobą rezonują i odzwierciedlają aktualne priorytety w komunikacji w Twojej firmie.
- Zrób własną „mapę wyzwań” – wypisz 3 największe bariery, które widzisz w komunikacji wewnętrznej w swojej organizacji i porównaj je z wynikami raportu.
- Zorganizuj spotkanie zespołowe „Nasze wyzwania vs. wyzwania rynku” – razem przedyskutujecie wyniki raportu i wskażecie wyzwania z raportu, które są szczególnie istotne w Waszej organizacji. Być może z raportu wyłaniają się nowe możliwości lub wyzwania, na które warto się przygotować.
Przygotuj checklistę na podstawie raportu
Przeglądając raport może się okazać, że nie masz aktualnej wiedzy i może to dobry temat, by zebrać dane.
I nie chodzi to to, byś zebrał_a kolejną listę rzeczy do zrobienia, ale raczej o próbę złapania „tu i teraz”. Oto kilka naszych propozycji pytań:
- Najważniejsze cele w komunikacji na 2025 roku: Na jakim etapie realizacji celów na ten rok jesteś? Jakie zadania czekają Cię w związku z tym w ostatnim kwartale?
- Kanały komunikacji: Przejrzyj mapę kanałów komunikacji – być może wymaga aktualizacji. Czy masz dane dotyczące efektywności poszczególnych kanałów? Czy planujesz jakieś zmiany na mapie kanałów w najbliższym czasie? Co działa, a co zakłóca przekaz?
- Liderzy w komunikacji: Jak wygląda rola komunikacyjna w liderów w Twojej organizacji? Jakie narzędzia, szkolenia i inne formy wsparcia dostają, by lepiej umieli się komunikować z zespołami?
- Słuchanie w organizacji: Jakimi kanałami możesz „słuchać”, co dzieje się w organizacji? Jak często i co badasz (ankiety, pulse survey)? Jak korzystasz z odpowiedzi i komentarzy pracowników, wyników badań?
- Personalizacja, relacje: Co wiesz dziś o pracownikach? Czy dopasowujesz komunikat do grup odbiorów? Jakie działania w tym roku zaplanowałaś_eś albo już zrealizowałaś_eś, które wspierają integrację pracowników?
- AI i nowe technologie: Jakie zadania w zespole komunikacji realizujesz już ze wsparciem AI? Czy macie zaplanowany czas na szkolenie się i testowanie nowych narzędzi, promptów? Gdzie jeszcze chcesz wdrożyć pomoc AI do swoich zadań? Czy masz wytyczne dotyczące korzystania z AI w organizacji?
- A co u Ciebie? Jak Ty się masz? Na co poświęcasz w pracy najwięcej czasu? Czy w tym roku znalazłeś_aś czas na rozwój, a może masz coś jeszcze w planach na ostatni kwartał?
Korzystaj z raportu jako narzędzia do rozmowy z zarządem
- Przygotuj onepager: 3 liczby z raportu + 1 wniosek dla naszej firmy + 1 propozycja działania.
- Pamiętaj o raporcie i używaj twardych danych z raportu w argumentacji, która ma przekonać zarząd do Twoich pomysłów i sugestii.
Wracaj do raportu
Raport to na pewno nie lektura na raz – wracaj do niego przy planowaniu nowych projektów, podczas rozmów z zarządem, spotkań zespołów, analizując audyt komunikacji wewnętrznej.
Dane to dobry argument, dane działają w biznesie. Komunikacja wewnętrzna ma wspierać biznes i warto by mówiła, gdy trzeba, językiem, który przemawia do menedżerów i zarządu.
Pobierz raport i działaj – Raport z III Badania Komunikacji Wewnętrznej w Polsce 2025
Wybrane raporty z badań z obszaru komunikacji wewnętrznej i takie, które dotyczą komunikacji wewnętrznej:
Employeee Communications Report (Gallagher)
State of the Global Workplace (Gallup)
Edelman Trust Barometer
State of Internal Communications (Simpplr)
IC Index
__________________________
Marta Teschner, iComms