Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Od zarania dziejów komunikacji wewnętrznej managerowie zawsze byli krytykowani. Osobom, które mają sprostać oszałamiającej liczbie obowiązków, wielu przypisuje winy za słabą komunikację. Menedżerowie są często postrzegani jako grupa „trudna”, po której stronie komunikacja się ‘zacina’ i która tylko generuje frustracje zespołów komunikacyjnych i wyższego kierownictwa. Ale czy to sprawiedliwe obwiniać właśnie ich? Czy wina może leży gdzie indziej?
Więcej tematów związanych z komunikacją kaskadową poruszałyśmy podczas odcinka podcastu iComms. Koniecznie sprawdźcie!
Niezależnie od rodzaju organizacji, rozmawiając z grupą menadżerów, dowiadujemy się, że ci przywiązują dużą wagę do dzielenia się informacjami ze swoimi zespołami, odbywają regularne spotkania itd. Z badań wynika, że to, co ich powstrzymuje, to kombinacja:
Wszystko to wpływa skuteczność ich komunikacji. Kiedy dodamy do tego pracę hybrydową – nie jest lekko.
Naprawianie tej listy nie jest łatwe, a i pokusa obejścia menedżerów (aby spróbować uprościć i przyspieszyć proces) jest duża. Kierownictwo, my jako komunikacja, HR wysyłamy ważne, strategiczne informacje e-mailem, wieszamy na intranecie, przekazujemy za pośrednictwem spotkań ogólnofirmowych – czyli wszystkimi kanałami, które możemy kontrolować.
Jest jednak problem z tym podejściem, a dokładniej:
Kto zbiera kawałki tych komunikatów?
Menedżerowie. Ci sami, których pominęliśmy w komunikacji i obecnie przetwarzają informacje w tym samym czasie co ich zdezorientowany zespół. Więc może obejście menedżerów nie upraszcza ani nie przyspiesza spraw? Może w rzeczywistości – działa na naszą niekorzyść?
Wracamy do powyższej listy (tak, tej trudnej listy, która wymaga starannego przemyślenia). Oto kilka wskazówek, jak zacząć:
Kiedy jesteś w trakcie próby dostarczenia tego wszystkiego – nie poddawaj się.
Przypomnij sobie, jak jest to ważne:
W tym wszystkim jest miejsce na intranet, e-mail i spotkania ogólnofirmowe.
Czasami wiadomości muszą pochodzić bezpośrednio od CEO, być opublikowane lub dostarczone wszystkim w tym samym czasie. Ale nie zapominaj, że koledzy mogą potrzebować możliwości dalszej dyskusji – aby zrozumieć jego wpływ, zaangażować się w temat i podzielić się pomysłami.
Karolina Wojdecka – praktyk komunikacji wewnętrznej i liderskiej, orędowniczka prostoty i dbałości o spójność przekazu w organizacji.
Specjalizuje się w planowaniu i wdrażaniu w życie efektywnych procesów i kompleksowych projektów komunikacyjnych. Obecnie, swoje doświadczenie wykorzystuje jako doradca i coach zespołów zarządzających regionem CEE, Middle East & Africa w Microsoft.
Fanka technologii inkluzywnej, AI i rewolucji, jaką ta wywołała w świecie komunikacji.
Jej celem jest wzmacnianie roli i głosu kobiet – komunikatorek wewnętrznych, budując ich reputację kluczowego doradcy biznesowego o realnym wpływie na biznes.
Jeśli masz pytania do autorki artykułu, zapraszamy do kontaktu przez LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/karolinawojdecka/
Sprawdź inny artykuł o wspieraniu liderów w komunikacji wewnętrznej: Komunikacja strategii w 5 krokach - przewodnik dla lidera
Szkolenie przeznaczone dla osób, które chcą wprowadzić bądź usprawnić/rozwinąć pomiary efektywności komunikacji w swojej organizacji. Uczestnicy_czki: