Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Jeśli pracujesz w dziale komunikacji wewnętrznej - wiesz jak ważne jest to, by mieć pojęcie z kim tak naprawdę rozmawiasz. Twoją grupą są zarówno pracownicy jak i kadra zarządzająca, a każda z tych grup zawiera w sobie mniejsze społeczności, które łączą wspólne wartości, priorytety oraz potrzeby. W każdej społeczności pracowników, można także wyodrębnić grupy odbiorców na podstawie wieku, nawyków oraz innych motywatorów. Jeśli zatem chcesz dotrzeć do każdej z tych grup z przekazem, który naprawdę zaangażuje odbiorców - musisz przygotować persony!
Kiedy myślisz o tym jak podzielić pracowników Twojej firmy na mniejsze grupy - pierwsze co przychodzi na myśl to podział według roli w organizacji czyli np. menadżerów średniego szczebla, pracowników produkcji czy zarząd. Jednak taka segmentacja może być niewystarczająca by dobrze poznać Twoich odbiorców.
Doskonałym przykładem jest tutaj porównanie Księcia Karola i Ozziego Osbourne’a. Mimo, że obydwaj są zamożnymi mężczyznami, urodzonymi w Anglii w 1948 roku, mającymi dwójkę dzieci - trudno wyobrazić sobie chyba dwie bardziej różne osoby. To porównanie doskonale pokazuje - dlaczego powinieneś sięgnąć głębiej i stworzyć persony.
Rolą person jest odwzorowanie cech charakterystycznych dla danej grupy docelowej. Mówimy tutaj nie tylko o roli w strukturze firmy czy cechach demograficznych, ale także o cechach społecznych, kluczowych problemach , zainteresowaniach czy czynnikach motywujących daną grupę.
Tworząc persony musisz więc najpierw wyróżnić grupy docelowe prowadzonych działań komunikacyjnych (pod kątem lokalizacji, stanowisk etc.) a następnie zastanowić się nad tym, jakimi cechami odznacza się każda z tych grup.
Persona to fikcyjna postać, która jest przedstawicielem danej grupy docelowej i której przypisujemy zbiór cech charakterystycznych dla danej grupy.
Istnieje wiele sposobów pozyskiwania informacji w celu stworzenia person. Oczywiście pierwszym i najcenniejszym źródłem jest dział HR, którego dane o pracownikach będą na pewno bardzo pomocne.
WYWIADY INDYWIDUALNE - możesz je przeprowadzić z poszczególnymi pracownikami z różnych grup. Na pewno zdobędziesz podczas takich rozmów wiele cennych informacji.
GRUPY FOKUSOWE - zbierz takie grupy, aby porozmawiać o rolach, wyzwaniach czy problemach, jakie spotykają w codziennej pracy.
ANKIETY - anonimowe ankiety mogą być bardzo skutecznym narzędziem w ustaleniu tego, o czym ludzie nie zawsze mówią na głos.
LIDERZY, KIEROWNICY - czyli menadżerowie, którzy pracują najbliżej z pracownikami. Liderzy, którzy są blisko ze swoimi zespołami bardzo dobrze znają potrzeby, ale także frustracje, które osłabiają zaangażowanie pracowników.
ZARZĄD - nie zapomnij o perspektywie menadżerów wyższego szczebla. Oni także dostarczą Ci danych - nie tylko na temat swoich oczekiwań komunikacyjnych.
Docelowo powinieneś stworzyć nie więcej niż 5-6 person, w zależności od wielkości Twojej firmy. Pamiętaj przy tym, że każda organizacja zmienia się i ewoluuje - zatem co pewien czas powinieneś aktualizować swoje persony, by komunikacja była dostosowana do realnej sytuacji w firmie. Odświeżanie person pozwoli Tobie także złapać nowa perspektywę, wyjść z „utartych” schematów, które mogą pomijać nowe pojawiające się zachowania wśród pracowników.
Konstruowanie persony powinno zgromadzić tyle przydatnych informacji, aby zbudować dobry profil.
Podstawowe składowe takiego profilu to:
W celu lepszego zrozumienia i przygotowania lepszej strategii możesz dołączyć listę wyzwań i barier, które dana persona napotyka w pracy:
Takie informacje naprawdę zmieniają komunikację firmy. Zamiast tradycyjnej - odgórnej struktury informującej pracowników o tym, co według zarządu powinni wiedzieć - możesz dostarczać im wiadomości, które będą przydatne i znaczące dla poszczególnych pracowników, także w odniesieniu do całej firmy. Zwiększy to interakcję odbiorcy z organizacją. A o to nam przecież chodzi!
Budowanie person tworzy lepszą komunikację bo daje Ci możliwość zrozumienia do kogo mówisz. A to przekłada się nie tylko na jakość komunikacji, ale też znaczące usprawnienie procesów wewnątrz organizacji.
Jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej na temat tworzenia person - zapraszamy Was do uczestnictwa w naszej Akademii Komunikacji Wewnętrznej, która teraz jest dostępna w formie szkolenia online.
Więcej informacji znajdziecie TUTAJ.
Szkolenie przeznaczone dla osób, które chcą wprowadzić bądź usprawnić/rozwinąć pomiary efektywności komunikacji w swojej organizacji. Uczestnicy_czki: