Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Jeszcze na przełomie 2022 i 2023 DEI (Diversity, Equity and Inclusion) zajmowało drugie miejsce wśród najczęściej komunikowanych w organizacjach tematów. Najnowszy raport State of the Sector pokazał, że w ciągu roku jego pozycja spadła aż o 3 miejsca. Globalnie odpuszczamy. Jednak inwestowanie w DEI to nie tylko moralny obowiązek – to także strategiczna decyzja, która przynosi wymierne korzyści. Gdy pracownicy czują się uwzględnieni, są bardziej zaangażowani, kreatywni i lojalni, co bezpośrednio przekłada się na sukces całej organizacji. Ale jak wspierać DEI w komunikacji wewnętrznej? Czytajcie dalej!
DEI - Diversity, Equity and Inclusion – to zespół praktyk, które sprawiają, że każda osoba ma się czuć w organizacji mile widziana i wspierana.
Różnorodność oznacza reprezentację różnych grup w miejscu pracy, takich jak płeć, wiek, etniczność, orientacja seksualna, zdolności fizyczne i neuroróżnorodność.
Wspieranie różnorodności to nie tylko skupianie różnorodnych pracowników w organizacji to także np. uznawanie różnych stylów pracy i dawanie różnych możliwości pracy choćby osobom z niepełnosprawnościami lub matkom.
Równość polega na sprawiedliwym traktowaniu wszystkich, z uwzględnieniem różnych punktów wyjścia i przeszkód/barier w osiąganiu celów.
Działania wspierające równość to nie tylko dążność do zrównania płac kobiet i mężczyzn na tych samych stanowiskach. To również np. zapewnienie równego dostępu do szkoleń i rozwoju zawodowego, niezależnie od stanowiska czy stażu pracy.
Inkluzywność to tworzenie poczucia przynależności - miejsca pracy, w którym każdy pracownik czuje się komfortowo i jest wspierany w byciu sobą.
Inkluzywność kojarzy nam się często ze stosowaniem języka inkluzywnego (feminatywów odpowiednich zaimków itd.) To jednak znacznie więcej – inkluzywność to również tworzenie przestrzeni, gdzie każdy pracownik może wyrazić swoje opinie i pomysły bez obawy przed oceną.
Pierwszym krokiem powinno być przede wszystkim ustalenie zakresu działań DEI komunikacji wewnętrznej w Twojej organizacji. Wizja angażowania się w temat w Twojej firmie prawdopodobnie istnieje już kilka lat i obejmuje różne aspekty działań. Zacznij od jej dogłębnego poznania i zobacz, co możesz zrobić dalej:
Zrozumienie aktualnej sytuacji DEI w organizacji to podstawa. Przeanalizuj istniejące zasady, strategię i dotychczasowe komunikaty DEI. Nawiąż współpracę z zespołami lub osobami odpowiedzialnymi za DEI, aby tworzyć spójne i istotne komunikaty.
Komunikacja DEI powinna być szczera i odzwierciedlać rzeczywiste doświadczenia pracowników. Autentyczne przekazy budują zaufanie i zaangażowanie. Przemyśl, jakie są cele twojej komunikacji – edukacja, promowanie wydarzeń, czy zmiana kultury organizacyjnej? Komunikuj zarówno sukcesy w obszarze DEI, jak i aspiracje, do których dążycie, jako organizacja. Główny akcent połóż jednak na obszary, które wymagają poprawy.
Stwórz wytyczne dotyczące komunikacji, które będą uwzględniały wrażliwość na kwestie kulturowe, rasowe i płciowe. Zwróć uwagę na symbolikę obrazów, które używasz. Upewnij się, że nie są dla nikogo obraźliwe. Dbaj o zgodność języka i obrazów z wartościami DEI.
Komunikaty DEI powinny docierać do wszystkich – pracowników, kandydatów, akcjonariuszy, klientów i dostawców. Wykorzystuj różnorodne kanały komunikacyjne, takie jak intranet, ekrany cyfrowe, aplikacje komunikacyjne, biuletyny itd.
Stwórz siatkę osób zaangażowanych w temat DEI w Twojej organizacji. Naturalni ambasadorzy organicznie zaszczepiają w ludziach idee i dobre praktyki.
Konsultuj się z pracownikami i interesariuszami, zbieraj ich opinie i uwagi na temat komunikatów DEI. Wykorzystaj zebrane dane do oceny i ustalenia priorytetów inicjatyw DEI oraz do informowania o podjętych działaniach na podstawie otrzymanego feedbacku.
Aktywne słuchanie to jeden z najważniejszych postulatów DEI!
Efektywna komunikacja DEI nie odbędzie się bez dobrego wykorzystania kanałów komunikacji. Przejrzyj propozycje poniżej i zobacz, jak możesz wycisnąć maksimum potencjału kanałów tak, żeby wesprzeć różnorodność, równość i inkluzywność. Oczywiście poza konkretnymi narzędziami warto wspierać wiedzą liderów, którzy przekazują pracownikom najważniejsze cele i misję DEI bezpośrednio.
Przede wszystkim jednak kieruj się zasadą "jakość ponad ilość". Zadbaj o dobrą, nie schematyczną treść oraz wyreguluj powtarzalność komunikatów. Badaj potrzeby pracowników i dostosowuj ilość produkowanych i udostępnianych przez Ciebie treści.
👉Źródła inspiracji:
https://staffbase.com/blog/diversity-equity-and-inclusion-at-work/
👉Zajrzyj do artykułu o ESG:
https://icomms.pl/esg-w-komunikacji-wewnetrznej/
Konferencja iComms to:
Zobacz, co działo się na zeszłorocznej edycji konferencji iComms 2023!