Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Każdy z nas – świadomie lub nieświadomie – korzystał kiedyś w pracy z briefu. Tak naprawdę korzysta się z niego w każdej branży, ponieważ brief, to nic innego, jak dokument o szczegółach i wymaganiach projektu lub zlecenia. W marketingu jest to podstawowe narzędzie do komunikacji. Często za pomocą briefu firmy porozumiewają się z agencjami reklamowymi. A czy brief może nam się przydać w komunikacji wewnętrznej? Jeśli tak, to do czego? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania. Dowiesz się również, jak przygotować dobry brief, który pomoże Ci usprawnić współpracę i określić konkretne zadania przy realizacji projektów lub kampanii komunikacyjnych w Twojej firmie.
CZYM JEST BRIEF I CZY PRZYDAJE SIĘ W KOMUNIKACJI WEWNĘTRZNEJ?
W języku angielskim brief oznacza zwięzły, krótki, treściwy. Z założenia powinien to być dokument łatwy do przyswojenia i jak najbardziej skondensowany. Musimy jednak pamiętać, żeby zawierał jak najwięcej ważnych informacji – tylko wtedy będzie spełniał swoją funkcję. W komunikacji wewnętrznej możemy używać go do współpracy w zewnętrznymi wykonawcami i w taki sposób używa go pewnie większość osób. Ten dokument ma jednak jeszcze jedno znakomite zastosowanie. Jeśli jeszcze tego nie robisz, to zacznij używać briefu wewnątrz firmy. Pomoże on Tobie realizować wewnętrzne projekty z innymi działami z Twojej organizacji, definiować cele i oczekiwania, jak również usprawnić współpracę i budować Twój ekspercki wizerunek.
Z czego składa się brief?
Dział czy też agencja, które otrzymują brief do konkretnego projektu, muszą w nim znaleźć odpowiedzi na minimum trzy pytania:
To absolutna podstawa i tak naprawdę wszystkie wzory briefów, które znajdziesz w internecie – w ten czy w inny sposób – dotyczą tych trzech zagadnień.
Jednak im bardziej szczegółowy brief, tym większa szansa, że jego odbiorcy przygotują projekt dokładnie tak, jak nam na tym zależy. Może być też odwrotnie, że to my poznamy konkretne oczekiwania, jeśli realizujemy projekty dla innych działów z naszej firmy. Dlatego mamy dla Ciebie szczegółową instrukcję, która pomoże Ci napisać dobry brief samodzielnie. Na potrzeby wewnętrzne możesz przygotować również pusty brief, który przed rozpoczęciem projektu będą uzupełniać właściciele poszczególnych tematów z Twojej firmy. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak napisać szczegółowy brief – POBIERZ INSTRUKCJĘ, a jeśli chcesz zobaczyć jak przygotować szablon briefu na wewnętrzny użytek w organizacji – możesz go pobrać tutaj.
Czy forma jest ważna?
Szczegółowy brief jest pierwszym krokiem do sukcesu projektu, zlecenia lub kampanii komunikacyjnej. Jest jednak jeszcze jedna rzecz, o której trzeba pamiętać, żeby brief był naprawdę dobry. To jego forma, dzięki której wszystko, co w nim umieścisz będzie czytelne i dzięki temu łatwiejsze w odbiorze. Uważamy, że jest to tyle istotny temat, że poświęciliśmy mu oddzielny artykuł. Dzielimy się w nim z Tobą 5 wskazówkami, które pomogą Ci sprawić, że Twój brief będzie czytelny i przejrzysty – znajdziesz je tutaj.
Audyt komunikacji wewnętrznej
Dobre praktyki w komunikacji wewnętrznej
Konferencja iComms to:
Zobacz, co działo się na zeszłorocznej edycji konferencji iComms 2023!