Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Rok 2020 nauczył nas z pewnością tego, żebyśmy byli gotowi na „nagłe zwroty akcji”. Wpłynął również na tegoroczne trendy w wielu dziedzinach – o te komunikacyjne zapytaliśmy prelegentów z Konferencji iComms! Zobacz video, przeczytaj komentarze i dowiedz się, jakie trendy będą się liczyć w komunikacji wewnętrznej przez najbliższe miesiące.
– 2020 rok pokazał nam, że jedną z kluczowych umiejętności biznesowych jest elastyczność w dopasowywaniu się do panujących warunków. Najważniejsze było (i jest) bezpieczeństwo pracowników i ich rodzin, ale także dostęp do aktualnych i sprawdzonych informacji, co wymusiło określone działania także w komunikacji wewnętrznej. Jeszcze większą uwagę zwracaliśmy na rzetelne dane i pokazywanie ich w interesujący sposób – komentuje Marcelina Mrugalska z GSK Tech Poznań. – Myślę, że w 2021 roku, ale też w kolejnych latach, tam, gdzie to możliwe spotkamy się z hybrydowym modelem pracy – będziemy pracować w równym stopniu z biura, jak i z domu. Komunikacja wewnętrzna będzie musiała się dopasować do takiego stylu pracy, aby umożliwić pracownikom szybki i łatwy dostęp do najważniejszych informacji. To z kolei jeszcze bardziej podkreśli istotną rolę komunikacji digital, która jak do tej pory, dość nieśmiało pojawiała się w Polsce – dodaje Marcelina.
Zobacz komentarz naszych ekspertów w formie video, czyli w formacie, który według nas jest na trendowym szczycie.
W 2021 roku Klaudia Getka, specjalista ds. komunikacji i social mediów z Coloplast Business Centre, stawia na #digital. Podkreśla przy tym, że to pandemia pokazała pracodawcom i pracownikom jego prawdziwą siłę. Jej zdaniem w tym roku w komunikacji będzie się też liczyć: ludzkie podejście, #empatia i szczera komunikacja – czyli trend, który w Ameryce nazywa się #humanity.
Nasz drugi ekspert, Marta Glazer, Senior Internal Communication Specialist z GSK Poland, uważa, że jest to czas na rozwój narzędzi, które umożliwiają i wspierają komunikację zdalną i dialog online z pracownikami. Jej zdaniem bardziej skoncentrujemy się też na zdrowiu psychicznym pracowników, dlatego wzrośnie popularność takich programów, jak: #Mentalhealth, #Mindfulness #Wellbeing.
Według Magdaleny Szpak, menedżera ds. public relations z Santander Consumer Bank, wśród trendów na ten rok jest dalsza cyfryzacja. Magda podkreśla, że jednym z najważniejszych punktów komunikacji wewnętrznej staje się intranet. Dlatego jej zdaniem powinniśmy pracować nad tym, żeby był on dostępny również z urządzeń mobilnych. Magda podkreśla też rosnącą siłę spotkań online i live-streamingów zarządów z pracownikami.
Nasz kolejny ekspert, Małgorzata Dobosz, head of Corporate Communications and Marketing z Siemens, uważa w 2021 roku będziemy wypracowywać lub rozwijać sposoby, które umożliwiają i pomagają nam pracować zdalnie lub hybrydowo. Gosia, podobnie jak nasi pozostali eksperci, również wskazuje #wellbeing oraz zdrowie psychiczne pracowników, jako jeden z ważniejszych trendów na ten rok.
Na koniec naszego video Ania Jezierska, menedżer ds. komunikacji biznesowej z iComms, wymienia trzy trendy. Jej zdaniem postawimy na prostą i spersonalizowaną komunikację, która podniesie efektywność naszych działań, i którą docenią pracownicy. Ania podkreśla też to, że po intensywnym roku 2020 przyszedł czas, żeby zbadać skuteczność działań i rozwiązań, które wprowadzaliśmy.
Zdaniem Jakuba Góralczyka, PR Managera z Volkswagen Group Polska kluczowe będzie odbudowanie relacji w miejscu pracy:
– Wszyscy liczymy na to, że w 2021 rozpocznie się etap wygaszania pandemii i będziemy mogli stopniowo wracać do codziennego kontaktu w przestrzeni biurowej. Warto pamiętać, że jeśli tak się stanie, będzie to powrót z bagażem długotrwałej pracy indywidualnej i – być może – nowymi przyzwyczajeniami. Szczególnie objawiać się może także brak spoiwa, jakim była wspólna praca i bezpośredni kontakt w czasach przed pandemią. Powrót na miejsce pracy może być dla wielu osób równie trudny, jak przejście w tryb pracy zdalnej w zeszłym roku. Szczególnie ważnym wyzwaniem w procesie powrotu będzie zatem zadbanie o dobre samopoczucie pracowników w miejscu pracy i odbudowanie więzi oraz wspólnej perspektywy biznesowej – podkreśla Jakub.
Będzie to rok wielu wyzwań, dlatego, to dobry czas, żeby zaplanować komunikacyjne działania na najbliższe miesiące, zbudować stabilną bazę jednocześnie pozostawić przestrzeń na działania reaktywne. Komunikacja dwustronna, w dialogu nigdy wcześniej nie była tak potrzebna jak dzisiaj, kiedy panuje niepewność oraz potrzeba weryfikacji informacji.
Warto skorzystać przy tym z trendów, żeby maksymalnie podnieść efektywność działań komunikacyjnych i być na czasie. Powodzenia w Nowym Roku!
Tutaj znajdziecie pełne wypowiedzi naszych ekspertów:
Klaudia Getka
Magdalena Szpak
Małgorzata Dobosz
Marta Glazer
Anna Jezierska
Konferencja iComms to:
Zobacz, co działo się na zeszłorocznej edycji konferencji iComms 2023!