Komunikacja, persona
6 maja 2020 3 min czytania

Do kogo mówisz? Czyli dlaczego persony są ważne dla komunikacji wewnętrznej!

Jeśli pracujesz w dziale komunikacji wewnętrznej - wiesz jak ważne jest to, by mieć pojęcie z kim tak naprawdę rozmawiasz. Twoją grupą są zarówno pracownicy jak i kadra zarządzająca, a każda z tych grup zawiera w sobie mniejsze społeczności, które łączą wspólne wartości, priorytety oraz potrzeby. W każdej społeczności pracowników, można także wyodrębnić grupy odbiorców na podstawie wieku, nawyków oraz innych motywatorów. Jeśli zatem chcesz dotrzeć do każdej z tych grup z przekazem, który naprawdę zaangażuje odbiorców - musisz przygotować persony!

Co to jest persona?

Kiedy myślisz o tym jak podzielić pracowników Twojej firmy na mniejsze grupy - pierwsze co przychodzi na myśl to podział według roli w organizacji czyli np. menadżerów średniego szczebla, pracowników produkcji czy zarząd. Jednak taka segmentacja może być niewystarczająca by dobrze poznać Twoich odbiorców.

Doskonałym przykładem jest tutaj porównanie Księcia Karola i Ozziego Osbourne’a. Mimo, że obydwaj są zamożnymi mężczyznami, urodzonymi w Anglii w 1948 roku, mającymi dwójkę dzieci - trudno wyobrazić sobie chyba dwie bardziej różne osoby. To porównanie doskonale pokazuje - dlaczego powinieneś sięgnąć głębiej i stworzyć persony.

Rolą person jest odwzorowanie cech charakterystycznych dla danej grupy docelowej. Mówimy tutaj nie tylko o roli w strukturze firmy czy cechach demograficznych, ale także o cechach społecznych, kluczowych problemach , zainteresowaniach czy czynnikach motywujących daną grupę.

Tworząc persony musisz więc najpierw wyróżnić grupy docelowe prowadzonych działań komunikacyjnych (pod kątem lokalizacji, stanowisk etc.) a następnie zastanowić się nad tym, jakimi cechami odznacza się każda z tych grup.

Persona to fikcyjna postać, która jest przedstawicielem danej grupy docelowej i której przypisujemy zbiór cech charakterystycznych dla danej grupy.

Jak stworzyć persony?

Istnieje wiele sposobów pozyskiwania informacji w celu stworzenia person. Oczywiście pierwszym i najcenniejszym źródłem jest dział HR, którego dane o pracownikach będą na pewno bardzo pomocne.

 

Dane mogą jednak pochodzić także z innych źródeł:

WYWIADY INDYWIDUALNE - możesz je przeprowadzić z poszczególnymi pracownikami z różnych grup. Na pewno zdobędziesz podczas takich rozmów wiele cennych informacji.

GRUPY FOKUSOWE - zbierz takie grupy, aby porozmawiać o rolach, wyzwaniach czy problemach, jakie spotykają w codziennej pracy.

ANKIETY - anonimowe ankiety mogą być bardzo skutecznym narzędziem w ustaleniu tego, o czym ludzie nie zawsze mówią na głos.

LIDERZY, KIEROWNICY - czyli menadżerowie, którzy pracują najbliżej z pracownikami. Liderzy, którzy są blisko ze swoimi zespołami bardzo dobrze znają potrzeby, ale także frustracje, które osłabiają zaangażowanie pracowników.

ZARZĄD - nie zapomnij o perspektywie menadżerów wyższego szczebla. Oni także dostarczą Ci danych - nie tylko na temat swoich oczekiwań komunikacyjnych.

 

Docelowo powinieneś stworzyć nie więcej niż 5-6 person, w zależności od wielkości Twojej firmy. Pamiętaj przy tym, że każda organizacja zmienia się i ewoluuje - zatem co pewien czas powinieneś aktualizować swoje persony, by komunikacja była dostosowana do realnej sytuacji w firmie. Odświeżanie person pozwoli Tobie także złapać nowa perspektywę, wyjść z „utartych” schematów, które mogą pomijać nowe pojawiające się zachowania wśród pracowników.

 

Co powinien zawierać profil persony?

Konstruowanie persony powinno zgromadzić tyle przydatnych informacji, aby zbudować dobry profil.

Podstawowe składowe takiego profilu to:

  • Nazwa
  • Krótki opis osobowości
  • Rola w organizacji

W celu lepszego zrozumienia i przygotowania lepszej strategii możesz dołączyć listę wyzwań i barier, które dana persona napotyka w pracy:

  • Czas pracy
  • Średnie obciążenie pracą
  • Procesy, w jakie jest zaangażowana
  • Frustracje, których doświadcza
  • Zadania
  • Motywatory
  • Sieć
  • Cechy
  • Świadomość organizacyjna

Takie informacje naprawdę zmieniają komunikację firmy. Zamiast tradycyjnej - odgórnej struktury informującej pracowników o tym, co według zarządu powinni wiedzieć - możesz dostarczać im wiadomości, które będą przydatne i znaczące dla poszczególnych pracowników, także w odniesieniu do całej firmy. Zwiększy to interakcję odbiorcy z organizacją. A o to nam przecież chodzi!

 

Dlaczego persony są tak ważne dla komunikacji wewnętrznej?

Budowanie person tworzy lepszą komunikację bo daje Ci możliwość zrozumienia do kogo mówisz. A to przekłada się nie tylko na jakość komunikacji, ale też znaczące usprawnienie procesów wewnątrz organizacji.

 

Jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej na temat tworzenia person - zapraszamy Was do uczestnictwa w naszej Akademii Komunikacji Wewnętrznej, która teraz jest dostępna w formie szkolenia online.

Więcej informacji znajdziecie TUTAJ. 

 

 

NAJBLIŻSZE WYDARZENIA

SZKOLENIE OTWARTE

Śniadanie z komunikacją wewnętrzną

ONLINE, 7 maja 2024

Zapraszamy na sesje wymiany wiedzy i pomysłów dla praktyków komunikacji wewnętrznej!

  • 2h praktyczne spotkania w godz. 9:00 – 11:00,
  • spotkania prowadzone w formacie sesji wymiany wiedzy,
  • okazja do burzy mózgów, przedyskutowania różnych pomysłów w gronie praktyków,
  • przestrzeń na nieformalny networking i wymianę kontaktów,
  • partnerami wydarzenia są: BGK i Workai.
Grupa szkoleniowa: 40 osób
zobacz szczegóły
Szkolenie online | SZKOLENIE OTWARTE

Akademia Komunikacji Wewnętrznej

  • 8 tygodni kursu: 8 sesji tematycznych online (2h) + 8 sesji Q&A online (1h),
  • 10 modułów szkoleniowych,
  • praktyczne zadania pomiędzy sesjami z indywidualnym feedbackiem od trenera,
  • dostęp do pełnego zestawu materiałów dodatkowych,
  • 3-miesięczny mentoring indywidualny po szkoleniu.
2590 pln Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły
SZKOLENIE OTWARTE

Efektywna komunikacja wewnętrzna

BRAK WOLNYCH MIEJSC, 15-16 maja 2024
Warszawa, 10-11 października 2024
  • budowanie strategii komunikacji wewnętrznej,
  • dobór kanałów komunikacji do odbiorców,
  • trendy w obszarze nowych kanałów,
  • przygotowywanie skutecznych komunikatów,
  • narzędzia badające efektywność komunikacji.

 

2990 pln
2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły

Pozostałe wpisy