AI, narzędzia komunikacji, rozwój
8 października 2024 3 min czytania

3 pomysły na wykorzystanie AI w komunikacji wewnętrznej 

Emocje wokół AI w komunikacji wewnętrznej już nieco opadły, co nie oznacza jednak, że temat nie jest nadal istotny. Część z nas na co dzień korzysta z Chata GPT i Copilota, które pomagają nam przygotowywać treści. Część także wykorzystuje narzędzia AI do opracowywania grafik, a niektórzy korzystają ze wsparcia AI do analizy komentarzy z ankiet. Gdzieniegdzie AI pomaga już w sortowaniu wyników wyszukiwania. Jednak czy dzięki tym działaniom pracownicy są lepiej doinformowani? 

Czy AI ma swoje miejsce w komunikacji wewnętrznej? Najnowsze badania State of the Sector pokazują, że:

- 33% komunikatorów eksperymentuje z AI

- 20% wykorzystuje AI do opracowywania contentu

- 40% w ogóle nie korzysta z generatywnej AI

Okazuje się, że mimo wsparcia AI, jako komunikatorzy nadal mierzymy się z tymi samymi problemami: natłok informacji, problemy z targetowaniem, czy też podstawowe wyzwanie – brak czasu i dostępu do informacji (szczególnie w grupie pracowników nie biurowych).  Jednocześnie branża CX, która odpowiada za nasze doświadczenia konsumenckie, dynamicznie się rozwija. AI w sprzedaży i doświadczeniu klienta to już nie jest tylko sugestia produktów czy usług na podstawie naszych wcześniejszych wyborów, to przewidywanie naszych potrzeb. 

I to właśnie ta pogłębiająca się przepaść pomiędzy doświadczeniami klienta (CX), a doświadczeniami pracownika (EX – Employee Experience) pogłębia niezadowolenie i brak zaangażowania w treści i wsparcie komunikacji wewnętrznej. Dlatego kluczowe jest, abyśmy szukali nowych możliwości i szans dla poprawy doświadczeń pracowników. Wykorzystanie AI będzie tutaj kluczowe. 

Jak wspierać się AI w komunikacji wewnętrznej?

Komunikacja wewnętrzna przechodzi różne etapy. Na początku zazwyczaj nieduża grupa odpowiada za komunikację (prezes, osoba od komunikacji). Z czasem zapraszane są inne osoby do systemu, co działa przez moment, ale za chwilę już pojawia się pokusa uspójnienia. Wchodzimy więc w fazę budowania formatek i trzymania pełnej kontroli nad treściami. Teraz jest wspaniale – wszystko brzmi dobrze i opatrzone jest atrakcyjnymi materiałami wizualnymi.  

Klientom wewnętrznym się podoba, więc proszą o więcej wsparcia. Na tym etapie jesteśmy już dość popularni w firmie. Cieszymy się, bo czujemy, że nasza rola rośnie. Zatrudniamy dodatkowe osoby i bardzo dbamy, żeby było pięknie. Organizacja jednak chce więcej już teraz, zaczyna dostrzegać naszą rolę strategiczną - stakeholderzy oczekują wsparcia w komunikacji strategicznej. Tutaj okazuje się zazwyczaj, że nie mamy czasu na bardziej strategiczne działania, bo ciągle robimy bardzo wysokiej jakości content.  W perspektywie mamy 3 opcje: 

  1. Odpuszczamy nadzór nad jakością contentu – ale to będzie widoczne.
  2. Zatrudniamy jeszcze więcej ludzi lub zlecamy więcej prac grafikom zewnętrznym – ale to kosztuje. 
  3. Pracujemy po nocy i kończymy po kilku miesiącach z totalnym wypaleniem. 

I tu się zatrzymajmy, bo może jednak ten AI się do czegoś przyda? 

POMYSŁ 1 – Ułatw pracownikom pisanie artykułów z pomocą AI w komunikacji wewnętrznej 

Przygotuj dobrą podstawę, która pomoże pracownikom w samodzielnym przygotowywaniu wysokiej jakości treści z wykorzystaniem AI. Na początek to może być gotowy prompt dla czata GPT lub Copilota, który pomoże pracownikowi dobrze wystartować.  

Wiele osób często porzuca chęć napisania artykułu z obawy o to, jak zostaną ocenieni. Nie każdy ma łatwość pisania, dlatego nasze wsparcie - poprowadzenie pracownika przez proces przygotowania - będzie dla wielu bardzo pomocne. Na tym etapie przygotowywania promptów uwzględniajcie: 

  • TYP CONTENTU, np. 
    • artykuły z jasnym podziałem np. wstęp, cele, główna wiadomość, call to action, kontekst, osoba odpowiedzialna 
    • oferta pracy w rekrutacji wewnętrznej z podziałem na sekcje: stanowisko, dział, wymagania, termin zgłaszania, itd.  
    • zapowiedź wydarzenia z podziałem na sekcje: tytuł, data, lokalizacja, osoba odpowiedzialna. 
  • POZIOM FORMALNOŚCI, np.  
    • standardowy (do newsów) 
    • bardzo formalny (np. do komunikacji od zarządu, procedur, sytuacji kryzysowych) 
    • luźny (do zaproszeń do działań wolontariackich, wydarzeń dla pracowników) 
  • TON WYPOWIEDZI, np.  
    • profesjonalny 
    • humorystyczny  
    • przyjazny 
    • bezpośredni  
    • wspierający  
    • doceniający 
    • zapraszający 
  • WYTYCZNE WIZUALNE, uwzględniające:
    • kolorystykę firmową 
    • czcionki 
    • wymiary dla wybranych grafik 

Tego typu działania powinny Wam pomóc wzmocnić siłę i samodzielność pracowników w roli redaktorów i docelowo oddać część produkcji contentu w ręce właścicieli merytorycznych (czyli do źródła). 

POMYSŁ 2 – Recyklinguj treści z AI w komunikacji wewnętrznej 

Wykorzystaj AI do opracowania dodatkowych formatów komunikacji, na bazie już istniejących. W ten sposób będziesz w stanie lepiej recyklingować treści i zaoszczędzisz trochę czasu na podsumowaniach: 

  • TRANSKRYPT Z NAGRANIA WIDEO,
    • wrzucony w treść artykułu intranetowego, sprawi, że ten materiał będzie lepiej wyszukiwany przez silniki wyszukiwarki ze słów kluczy, 
    • możesz wykorzystać AI do tego, aby na jego podstawie przygotować streszczenie, 
    • ułatwi dostęp do tych treści dla osób, które preferują formę pisemną od video, 
    • będzie kluczowy do opracowania podpisów pod filmami, które dzisiaj są już absolutnym standardem. 
  • TREŚCI DO ODSŁUCHU – w dobie popularności podcastów, szkoda nie wykorzystać tego potencjału, który nam dają narzędzia AI, które transferują tekst na słuchowisko. Włączając taką funkcjonalność np. w naszym intranecie dajemy pracownikom szansę, na zapoznanie się z treściami np. w drodze do pracy. 

POMYSŁ 3 - Zrób porządki z AI w komunikacji wewnętrznej 

Wykorzystaj AI do porządków w intranecie! Ci, którzy dbają o aktualność i porządek w intranecie wiedzą, jakie to pracochłonne zajęcie. A czym więcej treści, tym większy potencjał do bałaganu. 

Narzędzia AI podpięte pod intranet mogą dla Ciebie zrobić przegląd pod kątem: 

  • content, którego nikt dawno nie aktualizował (ani też nie czytał), 
  • zduplikowanych treści,  
  • najczęściej wyszukiwanych (i słabo dostępnych) treści, 

Powyższe pomysły to kolejny krok w wykorzystaniu AI. To co ważne, to pamiętanie o podstawach, czyli o starannym doborze narzędzi pod kątem bezpieczeństwa.  Powodzenia! 


Sprawdź artykuł o tym, jak wykorzystać ChatGPT w komunikacji wewnętrznej. 

NAJBLIŻSZE WYDARZENIA

Konferencja

Konferencja iComms

Warszawa, 21-22 listopada 2024

Konferencja iComms to:

  • kilkanaście case’ów przygotowanych przez komunikatorów wewnętrznych różnych firm,
  • panele z prelegentami,
  • sesje tematyczne, czyli okazja do rozmowy i wymiany doświadczeń,
  • praktyczne warsztaty.

Zobacz, co działo się na zeszłorocznej edycji konferencji iComms 2023!

 

2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: 100 uczestników
zobacz szczegóły
Szkolenie online | SZKOLENIE OTWARTE

Akademia Komunikacji Wewnętrznej

  • 8 tygodni kursu: 8 sesji tematycznych online (2h) + 8 sesji Q&A online (1h),
  • 10 modułów szkoleniowych,
  • praktyczne zadania pomiędzy sesjami z indywidualnym feedbackiem od trenera,
  • dostęp do pełnego zestawu materiałów dodatkowych,
  • 3-miesięczny mentoring indywidualny po szkoleniu.
2990 pln Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły
SZKOLENIE OTWARTE

Efektywna komunikacja wewnętrzna

Warszawa, 27-28 lutego 2025
  • budowanie strategii komunikacji wewnętrznej,
  • dobór kanałów komunikacji do odbiorców,
  • trendy w obszarze nowych kanałów,
  • przygotowywanie skutecznych komunikatów,
  • narzędzia badające efektywność komunikacji.

 

3890 pln
2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły

Pozostałe wpisy