dostępność, emotikony
23 września 2024 3 min czytania

Jak używać emoji w komunikacji wewnętrznej, aby zapewnić pełną dostępność.

Emotikony stały się nieodłącznym elementem zarówno codziennego porozumiewania się jak i komunikacji wewnętrznej. Te małe obrazki pozwalają wyrażać emocje w krótkich wiadomościach tekstowych, często dodając bardziej "ludzkiego" charakteru. Więcej o tym piszemy w tym artykule. Jednak mimo ich wciąż rosnącej popularności i ewolucji, jako komunikatorzy musimy się zawsze upewnić czy wszyscy nasi odbiorcy rozumieją i widzą emoji tak, jak zamierzaliśmy. Musimy zadbać o dostępność.  

Poniżej znajdziecie 4 zasady, które pozwolą stworzyć dostępną komunikację bez konieczności pełnego rezygnowania z emotikonek (które przyznajmy - pomagają trochę w nadaniu tonu naszej komunikacji)

 

ZASADA 1. Nie używaj emoji zamiast słów 

Choć emoji mogą wzbogacić przekaz, nie powinny zastępować słów. Osoby korzystające z technologii wspomagających, takich jak czytniki ekranu, polegają na opisie tekstowym, aby zrozumieć treść wiadomości. Zastąpienie słowa emoji utrudnia zrozumienie przekazu i może prowadzić do nieporozumień.  

Poniżej lista wybranych emoji, które mogą powodować nieporozumienia: 

👍 (kciuk w górę) – Może nie wystarczyć, aby przekazać pełne znaczenie, np. "Wszystko w porządku". 

(zegar) – Nie wskazuje jednoznacznie konkretnej godziny, np. "Spotkajmy się o 12:00". 

🎉 (confetti) – Nie wyraża w pełni życzeń, np. "Szczęśliwego Nowego Roku". 

😢 (twarz ze łzami) – Może nie precyzować, że ktoś jest smutny, np. "Jestem smutny". 

(zielony ptaszek) – Nie zawsze jasno oznacza akceptację, np. "Zaakceptowane". 

📧 (koperta) – Może być niejasne w kontekście wysyłki dokumentów, np. "Wysłałem dokumenty". 

😂 (twarz płacząca ze śmiechu) – Nie oddaje w pełni, że ktoś dobrze się bawił, np. "Świetnie się bawiliśmy". 

(znak x) – Nie zawsze jednoznacznie wskazuje na odwołanie, np. "Spotkanie odwołane". 

🔋 (bateria) – Nie informuje o stanie baterii, np. "Mój telefon jest rozładowany". 

📞 (telefon) – Może być niejasne w kontekście potrzeby kontaktu, np. "Proszę o kontakt w sprawie raportu". 

❤️ (serce) – Nie oddaje w pełni emocji miłości, np. "Kocham cię". 

(wykrzyknik) – Sam wykrzyknik nie informuje o ważnych informacjach, np. "Mam ważne informacje". 

 

ZASADA 2. Nie używaj wielu emoji, a już na pewno nie obok siebie 

Emoji najlepiej umieszczać na końcu wiadomości, aby nie zakłócały przepływu tekstu dla osób korzystających z czytników ekranu. Unikaj także długich ciągów emoji – dla osób niewidomych lub słabowidzących, każdy emoji jest czytany osobno, co wydłuża czas odsłuchiwania treści i może być frustrujące. 

Zobacz jak skrótową wiadomość z wykorzystaniem emotek przeczyta czytnik:

Gratuluję świetnej roboty! 🎉👍 Jutro spotykamy się o 9:00 , żeby omówić następne kroki. Proszę przynieść raport 📄. Do zobaczenia! 👋

Odczyt przez czytnik ekranowy:

Gratulacje świetnej roboty! party popper kciuk w górę Jutro spotykamy się o 9:00 zegar, żeby omówić następne kroki. Proszę przynieść raport koperta. Do zobaczenia! machająca ręka

*Dodatkowo, czytnik zazwyczaj odczytuje znak interpunkcyjny wykrzyknik jako "wykrzyknik". W zależności od używanego oprogramowania, może to być po prostu wypowiedziane jako "wykrzyknik" po zakończeniu zdania lub w miejscu, gdzie znak ten się pojawia. Niektóre czytniki mogą również intonować zdanie w taki sposób, aby wskazać, że jest ono bardziej emocjonalne lub podkreślone, ale standardowo czytają ten znak w formie tekstowej. 

Proszę o szybkie zatwierdzenie projektu . Nasz klient czeka , a potrzebujemy finalnej wersji do końca dnia 📅. Dziękuję za pomoc! 🙏

Odczyt przez czytnik ekranowy:

Proszę o szybkie zatwierdzenie projektu znacznik zaznaczenia. Nasz klient czeka klepsydra, a potrzebujemy finalnej wersji do końca dnia kalendarz. Dziękuję za pomoc! złożone ręce

ZASADA 3. Sprawdź tekst alternatywny (alt text) emoji 

Czytniki ekranu odczytują tekst alternatywny emoji, dlatego warto upewnić się, że ten opis pasuje do kontekstu. W przypadku nieodpowiednich opisów można oznaczyć emoji jako elementy dekoracyjne, aby czytniki je pomijały. 

I tutaj dodatkowo ważne są zasady niezależne od dostępności, o których pisaliśmy tutaj, ale szybko przywołamy te kluczowe: 

- zwróć uwagę na znaczenie emoji - nie wszystkie emoji mają jednoznaczne znaczenie. Niektóre, jak 🍑 (brzoskwinia) czy 🍆 (bakłażan), mogą być interpretowane w sposób niezgodny z pierwotnym zamiarem. Ważne jest, aby upewnić się, że emoji są używane w sposób, który nie wprowadza zamieszania, zwłaszcza w kontekście zawodowym. 

- pamiętaj o różnicach kulturowych - nie wszystkie emoji są jednoznaczne – ich interpretacja może różnić się w zależności od kultury, wieku czy kontekstu. Dlatego warto korzystać z emoji, które są powszechnie rozumiane i akceptowane, aby uniknąć nieporozumień lub niezamierzonych skojarzeń. 

Jednym z kluczowych zadań komunikacji wewnętrznej jest dbanie o dostępność treści i pilnowanie standardów w tym obszarze. Jednocześnie, aby nasza komunikacja była interesująca, przyciągająca, nie możemy unikać nowości i kodów, które już tu są (jak emoji). Trzymając się powyższych zasad będziemy w stanie tworzyć angażujące i atrakcyjne treści, jednocześnie w pełni dbając o inkluzywność naszej komunikacji. 


Tworząc ten artykuł, korzystałyśmy ze źródeł:

 

NAJBLIŻSZE WYDARZENIA

Konferencja

Konferencja iComms

Warszawa, 21-22 listopada 2024

Konferencja iComms to:

  • kilkanaście case’ów przygotowanych przez komunikatorów wewnętrznych różnych firm,
  • panele z prelegentami,
  • sesje tematyczne, czyli okazja do rozmowy i wymiany doświadczeń,
  • praktyczne warsztaty.

Zobacz, co działo się na zeszłorocznej edycji konferencji iComms 2023!

 

2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: 100 uczestników
zobacz szczegóły
Szkolenie online | SZKOLENIE OTWARTE

Akademia Komunikacji Wewnętrznej

  • 8 tygodni kursu: 8 sesji tematycznych online (2h) + 8 sesji Q&A online (1h),
  • 10 modułów szkoleniowych,
  • praktyczne zadania pomiędzy sesjami z indywidualnym feedbackiem od trenera,
  • dostęp do pełnego zestawu materiałów dodatkowych,
  • 3-miesięczny mentoring indywidualny po szkoleniu.
2990 pln Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły
SZKOLENIE OTWARTE

Efektywna komunikacja wewnętrzna

Warszawa, 27-28 lutego 2025
  • budowanie strategii komunikacji wewnętrznej,
  • dobór kanałów komunikacji do odbiorców,
  • trendy w obszarze nowych kanałów,
  • przygotowywanie skutecznych komunikatów,
  • narzędzia badające efektywność komunikacji.

 

3890 pln
2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły

Pozostałe wpisy