artykuł, case study, praca hybrydowa, praca zdalna, skuteczna komunikacja wewnętrzna, zaangażowanie pracowników
19 września 2022 3 min czytania

Firmowe tradycje w trybie hybrydowym - case Żabki

Nagłe przejście z trybu stacjonarnego na hybrydowy lub zdalny często powoduje duży dyskomfort pracowników, zwłaszcza, jeśli wiąże się to z odwołaniem części trwających kampanii komunikacji wewnętrznych - takich jak wyczekiwane coroczne imprezy czy wydarzeń.

Jak pomóc pracownikom przetrwać w takiej sytuacji? Wojtek Mrugalski opowiadał nam podczas konferencji iComms 2021 o projektach wprowadzonych w Żabka Polska, w tym o kampaniach komunikacji wewnętrznej przystosowanych do nowej rzeczywistości.


Zobacz całość wystąpienia Wojtka na konferencji iComms 2021
 

Żabka Na Święta

Świąteczne imprezy nie należą do rzadkości w polskich firmach, także w poznańskim biurowcu spółki Żabka Polska hucznie obchodzono świąteczny czas w ramach jednej z kampanii komunikacji wewnętrznej.

W grudniu 2020 roku do ostatniego momentu nie było wiadomo, czy zwyczajowa impreza będzie miała szansę się odbyć. Ostatecznie stacjonarne świętowanie zostało wykluczone. Jak nie dopuścić w takiej sytuacji do spadku morale?

  • Zadaniowy kalendarz adwentowy - od 06.12 dział komunikacji codziennie publikował jakieś zadanie na specjalnej platformie (można użyć intranetu) - dzięki temu pracownicy mieli świadomość, że coś na nich czeka, aktywizowali się. Zadania w większości były proste (krótkie quizy, pytania otwarte), a uczestnicy otrzymywali za ich wykonanie drobne nagrody.

  • Chwaling - dzień doceniania. Jednym z zadań tej świątecznej kampanii komunikacji wewnętrznej była onlinowa wersja obchodzonego w Żabce od kilku lat Chwalingu - dnia, w którym każdy może napisać wybranej osobie z biura coś miłego. W miejsce karteczek wrzucanych do urny i roznoszonych po biurze w 2020 Chwaling musiał odbyć się przez stronę internetową. Pochwały mogły być publikowane prywatnie lub publicznie na ogólnym wallu. Mimo nietradycyjnej formy pracownicy silnie zaangażowali się w wydarzenie.
  • Wyprawa do Laponii - innym rodzajem zadania była “wyprawa po prezenty do Laponii”, która miała motywować pracowników do wyjścia z domu i nabijania kroków na dowolnej aplikacji. Screeny z aplikacji pracownicy przesyłali do działu komunikacji, który przekładał ilość kroków na pokonywane odległości na specjalnej mapie. Na koniec kroki były przeliczane na pieniądze, które przekazano wybranym przez pracowników organizacjom charytatywnym. Zaangażowanie było tak duże, że do Laponii dotarto przed przewidzianym czasem, ale przecież trzeba jeszcze było z prezentami wrócić…
  • Podsumowanie roku - każdy dział nagrał film podsumowujący rok. Na jakiś czas wyłączono w tym celu jedno piętro firmy, ale czego nie robi się dla swoich pracowników.
  • Zaangażowanie zarządu - nieocenionym elementem każdego firmowego wydarzenia jest oczywiście zaangażowanie się zarządu w podejmowane działania - w Żabce go nie brakowało, a członkowie zarządu radośnie angażowali się np. w przebieranie się za św. Mikołaja, elfa czy renifera.

Hybrydowa Olimpiada Żabki

Inną tradycją firmy jest coroczny piknik, jednak z uwagi na obostrzenia dział komunikacji zorganizował w 2021 roku hybrydową olimpiadę będącą częścią trwającej kampanii komunikacji wewnętrznej. W jej ramach:

  • pracownicy mieli do wyboru wiele kategorii z podziałem na poziom amatorski i profesjonalny;
  • istniały kategorie solowe, w drużynach, a także rodzinne;
  • organizowane były webinary ze sportowcami i olimpijczykami;
  • oprócz kategorii na świeżym powietrzu dostępne były również kategorie online, np. internetowe rozgrywki warcabowe;
  • pracownicy byli do drużyn przydzielani losowo, kolorami po zarejestrowaniu się na stronie;
  • każda drużyna wybierała organizację charytatywną, którą chciałaby wesprzeć;
  • na platformie regularnie aktualizowano statystyki zmagań.

Najważniejszym aspektem tego typu działań jest zaproponowanie czegoś, co będzie atrakcyjne dla pracowników, a co pomoże im oderwać się od szarej rzeczywistości.

Dbanie o firmowe tradycje jest ważne, a jeśli z jakiegoś powodu coś nie pozwala zorganizować ich w dotychczasowej formie, naprawdę warto zapewnić pracownikom wartościowy ekwiwalent - pomagamy w ten sposób zachować im poczucie stabilności i sympatii wobec firmy.

Nagła zmiana trybu

W ramach podsumowania, przypominamy o działaniach, które warto podjąć podczas nagłego przejścia w tryb zdalny lub hybrydowy:

  • zadbaj o poczucie bezpieczeństwa pracowników - zapewnij, że spółka nadal sprawnie działa, tylko trochę inaczej;
  • zapoznaj pracowników z zasadami pracy w trybie zdalnym/hybrydowym;
  • zachowaj firmowe rytuały (świąteczne spotkania, przerwy na wspólną kawę itp.);
  • zapewnij udział w ciekawych webinarach (w miarę możliwości).

Jeśli interesują Cię najnowsze case’y i inne przykłady kampanii komunikacji wewnętrznej z różnych firm, zapraszamy na V edycję konferencji iComms! Szczegóły na stronie: https://icomms.pl/konferencja2023/

NAJBLIŻSZE WYDARZENIA

SZKOLENIE OTWARTE

Śniadanie z komunikacją wewnętrzną

ONLINE, 7 maja 2024

Zapraszamy na sesje wymiany wiedzy i pomysłów dla praktyków komunikacji wewnętrznej!

  • 2h praktyczne spotkania w godz. 9:00 – 11:00,
  • spotkania prowadzone w formacie sesji wymiany wiedzy,
  • okazja do burzy mózgów, przedyskutowania różnych pomysłów w gronie praktyków,
  • przestrzeń na nieformalny networking i wymianę kontaktów,
  • partnerami wydarzenia są: BGK i Workai.
Grupa szkoleniowa: 40 osób
zobacz szczegóły
Szkolenie online | SZKOLENIE OTWARTE

Akademia Komunikacji Wewnętrznej

  • 8 tygodni kursu: 8 sesji tematycznych online (2h) + 8 sesji Q&A online (1h),
  • 10 modułów szkoleniowych,
  • praktyczne zadania pomiędzy sesjami z indywidualnym feedbackiem od trenera,
  • dostęp do pełnego zestawu materiałów dodatkowych,
  • 3-miesięczny mentoring indywidualny po szkoleniu.
2590 pln Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły
SZKOLENIE OTWARTE

Efektywna komunikacja wewnętrzna

BRAK WOLNYCH MIEJSC, 15-16 maja 2024
Warszawa, 10-11 października 2024
  • budowanie strategii komunikacji wewnętrznej,
  • dobór kanałów komunikacji do odbiorców,
  • trendy w obszarze nowych kanałów,
  • przygotowywanie skutecznych komunikatów,
  • narzędzia badające efektywność komunikacji.

 

2990 pln
2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły

Pozostałe wpisy