Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Artykuł napisany w partnerstwie z Katarzyną Pośpiech-Białas - konsultant ds. bezpieczeństwa i ochrony danych w Blue Energy sp. z o.o., audytor wiodący normy ISO 27001, z wykształcenia prawnik.
Zdjęcia i wypowiedzi pracowników to nieoceniony zasób w firmowej komunikacji. Dodają autentyczności, wzmacniają poczucie wspólnoty i pomagają budować kulturę organizacyjną. A co najważniejsze – wypełniają naszą komunikację emocjami, a te są kluczowe do wzbudzenia zainteresowania. Kolaże z firmowych wydarzeń, spontaniczne zdjęcia zespołów, czy sesje w biurze lub na terenie zakładu produkcyjnego są najczęściej „klikane”, gdyż pozwalają poczuć się częścią ciekawej społeczności. Publikowanie zdjęć i filmów wpływa na lepsze dotarcie z informacjami do pracowników, to fakt. Jednak jest także druga strona medalu, bo pojawiają się ryzyka wynikające z ich modyfikacji w związku z korzystaniem z narzędzi AI.
Jednym z najbardziej niepokojących wyzwań jest tworzenie deepfake’ów, czyli realistycznie zmanipulowanych materiałów wizualnych, które mogą przedstawiać osobę w zupełnie innym kontekście niż rzeczywisty. Wyobraźmy sobie sytuację, w której zdjęcie pracownika z firmowego wydarzenia zostaje wykorzystane do stworzenia fałszywego wideo, w którym wypowiada on słowa, których nigdy nie powiedział. O takim incydencie w firmie będzie się rozmawiało latami, co bezpośrednio przełoży się na osłabienie zaufania do zespołu komunikacji wewnętrznej. W efekcie pracownicy mogą unikać angażowania się w wewnętrzne kampanie, rezygnować z udzielania zgód na wykorzystanie swojego wizerunku, a nawet traktować wszelką oficjalną komunikację firmy z większą ostrożnością lub dystansem. Długofalowo, może to prowadzić do spadku zaangażowania i lojalności pracowników oraz negatywnie wpłynąć na kulturę organizacyjną. Pracownicy mogą zacząć postrzegać organizację jako miejsce, które nie dba o ich bezpieczeństwo i prywatność. Dlatego tak ważne jest stosowanie środków zapobiegawczych, w tym technologii do wykrywania deepfake’ów oraz ścisłych procedur zarządzania publikowanymi treściami wizualnymi.
W Polsce wizerunek osoby fizycznej jako dobro osobiste jest chroniony na podstawie Kodeksu cywilnego oraz Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Oznacza to, że publikacja zdjęcia (jako forma rozpowszechniania wizerunku) lub wypowiedzi pracownika wymaga jego zgody, chyba że spełnione są określone przesłanki, np.:
W kontekście komunikacji firmowej i social mediów najczęściej jednak nie ma zastosowania żaden z tych wyjątków, dlatego zawsze należy uzyskać zgodę pracownika na utrwalenie i rozpowszechnianie jego wizerunku.
Nie można także zapominać, że obok krajowych regulacji, aktem, który w sposób kompleksowy reguluje podejście do ochrony danych jest ogólne rozporządzenie o ochronie danych, które traktując wizerunek jako dane osobowe nakłada szereg obowiązków na podmioty go przetwarzające.
Aby unikać wątpliwości prawnych i sytuacji konfliktowych, zgoda na wykorzystanie wizerunku powinna być:
Zgody mogą być udzielane w formie pisemnej lub elektronicznej. Ważne, by były precyzyjne i zawierały informacje o możliwości ich wycofania.
Sytuacja komplikuje się, gdy pracownik decyduje się wycofać zgodę po opublikowaniu materiałów. W takim przypadku należy:
Aby zminimalizować ryzyko manipulacji wizerunkiem, firmy mogą wdrożyć szereg środków ochronnych, takich jak:
Kluczowe jest zminimalizowanie zarówno ryzyka utraty przetwarzanych danych, jak również strat spowodowanych incydentami bezpieczeństwa, a które to w ostatecznym rozrachunku bezpośrednio przełożą się na kreowanie wizerunku firmy jako bezpiecznego i rozwojowego środowiska pracy.
Aby sprawnie zarządzać wizerunkiem pracowników i szybko reagować na ich decyzje o wycofaniu zgody, warto wprowadzić uporządkowany system zarządzania procesem przetwarzania wizerunku pracownika, który będzie uwzględniał:
Podsumowanie
Aby zapewnić zgodność działań z prawem i uniknąć potencjalnych problemów, warto stosować następujące zasady:
W świecie, gdzie jedno zdjęcie może zostać przekształcone w narzędzie dezinformacji, odpowiedzialność za jego ochronę leży po stronie organizacji. Działając mądrze, można nie tylko uniknąć ryzyka, ale również wykorzystać ten temat jako okazję do budowania silnej, świadomej i odpowiedzialnej społeczności. Dla zespołów komunikacji to stanowi zapewne kolejne wyzwanie, ale jednocześnie szansę do tego, aby wzmacniać swoją pozycję i zaufanie w organizacji.