praca zdalna, STATYSTYKI
16 czerwca 2020 2 min czytania

Statystycznie o pracy zdalnej!

Praca zdalna to już nie jest trend, dla wielu firm to dzisiaj konieczność. W kwietniu tego roku pracę zdalną, przynajmniej częściowo, wykonywało ponad 75% pracowników umysłowych w Polsce. Przed pandemią było ich zaledwie 12%.

Komunikacja towarzysząca #homeoffice to nowe wyzwanie dla tysiąca liderów, którzy prowadzą swoje zespoły zdalnie. Tym bardziej, że obraz pracy z domu, który malują najnowsze badania – nie wygląda wcale zachęcająco.

Praca zdalna to praca 24h/dobę?

Według raportu „Rynek pracy zdalnej” przygotowanego przez Gumtree.pl – aż 69% pracujących zdalnie przekracza standardowe osiem godzin. Najczęściej zdarza się to w małych firmach – 77%, a najrzadziej w największych korporacjach – 58%.

Przyczyny takiego stanu rzeczy są różne. Z jednej strony to pracownicy nie zawsze potrafią się dobrze zorganizować - 46% ankietowanych wskazuje, że w międzyczasie wykonuje dodatkowe, niezwiązane z pracą czynności, a 31% przyznaje, że ma problem ze skupieniem się w domu na obowiązkach służbowych. Z drugiej jednak strony - aż 17% badanych twierdzi, że ma problemy ze skonsultowaniem tematów z przełożonym/współpracownikami - dlatego praca zajmuje im zdecydowanie więcej czasu niż w biurze.

Do tego wszystkiego pracodawcy często traktują pracę zdalną jako elastyczną formę zatrudnienia, przez co wydaje im się że mogą kontaktować się z pracownikami o dowolnej porze, także wieczorem. Aż 7 na 10 pracowników zdalnych deklaruje, że ich szefowie kontaktują się z nimi po godzinach pracy, przy czym w 31% przypadków zdarza się to regularnie, a  w 41% – sporadycznie.

Średni czas przeznaczony na pracę w domu wynosi 9,75 godzin. 10% pracowników wskazało, że zaczyna pracę przed 7:00 lub pracuje po 19:00.

Work-life balance

Ostatnie badania wyraźnie pokazują, że podczas pandemii zatarła się granica między pracą i życiem prywatnym. Jak widzimy w raporcie CBRE - 34% osób ma wrażenie, że jest w pracy cały czas, a 46%  ma poczucie, że work-life balance jest obecnie bardzo mocno zachwiany. Szczególnie trudna jest sytuacja rodziców - 55 % z nich wskazuje, że są teraz bardziej zmęczeni, niż wykonując swoje obowiązki w biurze, a 42 % tęskni wręcz za powrotem do biura, które wyraźnie oddzielało pracę od domu.

Mimo wszystko …. jesteśmy wydajni!

Analiza przeprowadzona przez firmę badawczą Valoir pokazuje jednak, że mimo zmęczenia, problemów z organizacją i regeneracją - nasza praca zdalna jest zaledwie o 1% mniej wydajna niż praca w biurze. Co ciekawe - największego spadku wydajności doświadczają ludzie, którzy mieszkają samotnie (3%), a w przypadku rodziców wynosi on 2%. Jako czynnik najbardziej odciągający od pracy wskazywano najczęściej social media (1/3 ankietowanych - w tym rodzice).

Tak niewielki spadek wydajności dostrzegają już organizacje, które w najnowszym sondażu Gartnera wyraźnie doceniły kosztowe zalety home office. Co czwarty CFO przewiduje, że przynajmniej 10% obecnych zdalnych pracowników nie wróci już do biura.

NAJBLIŻSZE WYDARZENIA

SZKOLENIE OTWARTE

Śniadanie z komunikacją wewnętrzną

ONLINE, 7 maja 2024

Zapraszamy na sesje wymiany wiedzy i pomysłów dla praktyków komunikacji wewnętrznej!

  • 2h praktyczne spotkania w godz. 9:00 – 11:00,
  • spotkania prowadzone w formacie sesji wymiany wiedzy,
  • okazja do burzy mózgów, przedyskutowania różnych pomysłów w gronie praktyków,
  • przestrzeń na nieformalny networking i wymianę kontaktów,
  • partnerami wydarzenia są: BGK i Workai.
Grupa szkoleniowa: 40 osób
zobacz szczegóły
Szkolenie online | SZKOLENIE OTWARTE

Akademia Komunikacji Wewnętrznej

  • 8 tygodni kursu: 8 sesji tematycznych online (2h) + 8 sesji Q&A online (1h),
  • 10 modułów szkoleniowych,
  • praktyczne zadania pomiędzy sesjami z indywidualnym feedbackiem od trenera,
  • dostęp do pełnego zestawu materiałów dodatkowych,
  • 3-miesięczny mentoring indywidualny po szkoleniu.
2590 pln Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły
SZKOLENIE OTWARTE

Efektywna komunikacja wewnętrzna

BRAK WOLNYCH MIEJSC, 15-16 maja 2024
Warszawa, 10-11 października 2024
  • budowanie strategii komunikacji wewnętrznej,
  • dobór kanałów komunikacji do odbiorców,
  • trendy w obszarze nowych kanałów,
  • przygotowywanie skutecznych komunikatów,
  • narzędzia badające efektywność komunikacji.

 

2990 pln
2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły

Pozostałe wpisy