Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Praca zdalna to już nie jest trend, dla wielu firm to dzisiaj konieczność. W kwietniu tego roku pracę zdalną, przynajmniej częściowo, wykonywało ponad 75% pracowników umysłowych w Polsce. Przed pandemią było ich zaledwie 12%.
Komunikacja towarzysząca #homeoffice to nowe wyzwanie dla tysiąca liderów, którzy prowadzą swoje zespoły zdalnie. Tym bardziej, że obraz pracy z domu, który malują najnowsze badania – nie wygląda wcale zachęcająco.
Według raportu „Rynek pracy zdalnej” przygotowanego przez Gumtree.pl – aż 69% pracujących zdalnie przekracza standardowe osiem godzin. Najczęściej zdarza się to w małych firmach – 77%, a najrzadziej w największych korporacjach – 58%.
Przyczyny takiego stanu rzeczy są różne. Z jednej strony to pracownicy nie zawsze potrafią się dobrze zorganizować - 46% ankietowanych wskazuje, że w międzyczasie wykonuje dodatkowe, niezwiązane z pracą czynności, a 31% przyznaje, że ma problem ze skupieniem się w domu na obowiązkach służbowych. Z drugiej jednak strony - aż 17% badanych twierdzi, że ma problemy ze skonsultowaniem tematów z przełożonym/współpracownikami - dlatego praca zajmuje im zdecydowanie więcej czasu niż w biurze.
Do tego wszystkiego pracodawcy często traktują pracę zdalną jako elastyczną formę zatrudnienia, przez co wydaje im się że mogą kontaktować się z pracownikami o dowolnej porze, także wieczorem. Aż 7 na 10 pracowników zdalnych deklaruje, że ich szefowie kontaktują się z nimi po godzinach pracy, przy czym w 31% przypadków zdarza się to regularnie, a w 41% – sporadycznie.
Średni czas przeznaczony na pracę w domu wynosi 9,75 godzin. 10% pracowników wskazało, że zaczyna pracę przed 7:00 lub pracuje po 19:00.
Ostatnie badania wyraźnie pokazują, że podczas pandemii zatarła się granica między pracą i życiem prywatnym. Jak widzimy w raporcie CBRE - 34% osób ma wrażenie, że jest w pracy cały czas, a 46% ma poczucie, że work-life balance jest obecnie bardzo mocno zachwiany. Szczególnie trudna jest sytuacja rodziców - 55 % z nich wskazuje, że są teraz bardziej zmęczeni, niż wykonując swoje obowiązki w biurze, a 42 % tęskni wręcz za powrotem do biura, które wyraźnie oddzielało pracę od domu.
Analiza przeprowadzona przez firmę badawczą Valoir pokazuje jednak, że mimo zmęczenia, problemów z organizacją i regeneracją - nasza praca zdalna jest zaledwie o 1% mniej wydajna niż praca w biurze. Co ciekawe - największego spadku wydajności doświadczają ludzie, którzy mieszkają samotnie (3%), a w przypadku rodziców wynosi on 2%. Jako czynnik najbardziej odciągający od pracy wskazywano najczęściej social media (1/3 ankietowanych - w tym rodzice).
Tak niewielki spadek wydajności dostrzegają już organizacje, które w najnowszym sondażu Gartnera wyraźnie doceniły kosztowe zalety home office. Co czwarty CFO przewiduje, że przynajmniej 10% obecnych zdalnych pracowników nie wróci już do biura.
Szkolenie przeznaczone dla osób, które chcą wprowadzić bądź usprawnić/rozwinąć pomiary efektywności komunikacji w swojej organizacji. Uczestnicy_czki: