Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Pierwszy kwartał roku od kilkunastu lat wiąże się niezmiennie z wydaniem nowego raportu State of the Sector. Za każdym razem raport ten staje się nieocenionym źródłem informacji o stanie komunikacji wewnętrznej na świecie i benchmarkiem dla pracy wielu zespołów IC w różnych organizacjach. W tym roku w badaniu wzięło udział około 2000 respondentów, reprezentujących około 30 branż.
PRIORYTETY
Rozpocznijmy od tematów najbardziej ogólnych, kluczowych jednak dla wyznaczania toru działania każdej organizacji. Wśród priorytetów w 2023 roku na pierwszym miejscu uplasowało się angażowanie ludzi wokół celu, strategii (51% głosów). Drugim w kolejności okazał się rozwój lub odświeżanie strategii komunikacji wewnętrznej - jego znaczenie w 2023 roku wzrosło w stosunku do roku poprzedniego (35% respondentów uznało go za kluczowy, podczas gdy w 2022 uzyskał on 26%). Niezmiennie jednym z najważniejszych priorytetów pozostaje poprawa komunikacji menadżerskiej.
WYZWANIA
Najważniejszym wyzwaniem w 2023 roku według ⅓ respondentów jest brak czasu i zasobów w zespołach, 30% uznało również za istotne mały poziom zaangażowania pracowników oraz dekoncentrację. Nie dziwi również fakt, że w pierwszej trójce wyzwań na 2023 znalazł się brak budżetu (jego znaczenie wzrosło aż o 13% w stosunku do zeszłego roku!). Dla 22% uczestników badania wyzwaniem pozostaje także niedopasowanie wewnętrznej technologii i kanałów do celu oraz brak analizy i pomiaru danych.
RÓŻNORODNOŚĆ, RÓWNOŚĆ I INTEGRACJA
Światowym trendem w komunikacji wewnętrznej staje się budowanie świadomości na temat różnorodności, równości i integracji. Najczęściej wybieranymi sposobami popularyzacji tego tematu w zeszłym roku były:
KULTURA ORGANIZACJI A KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA
Znaczenie głosu zespołów komunikacji wewnętrznej w organizacjach wzrasta. Według raportu prawie połowa respondentów (45%) uważa, że często ma wybór „co i jak ma być komunikowane”. Około 50% osób czasami ma możliwość wykorzystywać nowe taktyki i podejścia, a także wprowadzać więcej osobowości do komunikacji i wykorzystywać kreatywność i humor.
Większość uczestników badania wykorzystuje w swojej codziennej pracy takie elementy komunikacji wewnętrznej jak ton głosu, marka wewnętrzna i storytelling.
KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA I MENADŻEROWIE
Nieco ponad ⅓ respondentów nadal postrzega menedżerów wyłącznie jako „kanał kaskadowy”, przekazujący komunikaty, które organizacja uznaje za niezbędne.
Warto jednak pielęgnować współpracę z menadżerami na innych polach, tak by komunikacja w firmie była spójna i wspierająca dla pracowników. Ponad połowa uczestników badania twierdzi menadżerowie w ich organizacjach są dobrze wyposażeni, aby osiągać takie cele jak:
SŁUCHANIE PRACOWNIKÓW
Jednym z ważniejszych wyzwań dla komunikacji wewnętrznej pozostaje brak analizy i pomiaru danych. Kanały komunikacji mnożą się, często jednak pozostają niewykorzystane. Cieszy jednak fakt, że jedynie 4% spośród wszystkich respondentów nie wykorzystało żadnego z kanałów aby wysłuchać opinii swoich pracowników. Najczęściej wykorzystywanymi kanałami zaś były:
KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA I WYDARZENIA ZEWNĘTRZNE
2022 okazał się rokiem wielu zmian i wyzwań - niewątpliwie najpoważniejszym wydarzeniem było rozpoczęcie wojny w Ukrainie. Jak odbiło się to na globalnej komunikacji wewnętrznej w organizacjach?
U większości respondentów podejście do tematów reagowania na wydarzenia zewnętrzne nie zmieniło się - 35% osób odpowiedziało, że ich polityką korporacyjną jest nie komentowanie wiadomości zewnętrznych, nie stali się też przy tym bardziej responsywni.
W ¼ organizacji responsywność wzrosła.
KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA I ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Temat ESG (Environmental, Social and Corporate Governance) w większości pozostaje na uboczu. 35% uczestników badania odpowiedziało, że w ogóle nie komunikują tematów związanych ze zrównoważonym rozwojem. Jeśli jednak komunikacja ta ma miejsce, najczęściej jej celem staje się jedynie informowanie pracowników o zobowiązaniach i działaniach ESG.
ZADOWOLENIE Z KANAŁÓW
Zdecydowana większość organizacji jest zadowolona lub bardzo zadowolona z różnorodności kanałów, które używają. Największe zadowolenie zauważamy wśród małych firm, mniejsze zaś w średnich organizacjach. Uznano w nich że powinno się przekazać więcej budżetu na rozwój technologii.
Niezależnie od wielkości organizacji 46% respondentów uznało, że w ich firmach zbyt mało inwestuje się w technologię.
WARTOŚĆ KANAŁÓW
Zapytani o zdolności kanałów do wykonywania różnych czynności, uczestnicy badania docenili przede wszystkim: docieranie do pracowników (niezależnie od tego gdzie są) oraz tworzenie więzów międzyludzkich.
PERSONALIZACJA KOMUNIKACJI WEWNĘTRZNEJ
W temacie dopasowywania KW do indywidualności wciąż pozostajemy nieco ograniczeni. w większości personalizacja obejmuje jedynie zwracanie się do pracowników do imieniu i wysyłanie komunikatów dopasowanych do etapu życia konkretnego pracownika (onboarding, awans czy emerytura)
BUDŻET
Znaczna część respondentów zapytana o budżet przeznaczony w ich organizacjach na komunikację wewnętrzna odpowiedziała, że nie jest on bezpośrednio wyznaczony. Poniżej możemy zauważyć jak ukształtował się budżet w różnych krajach (nie brano tu pod uwagę platform tj. Intranet i wynagrodzeń pracowników.
POMIARY
Jak już wcześniej zdążyliśmy zauważyć większość organizacji zdaje sobie sprawę z potrzeby pomiarów i analizy danych. Najczęściej mierzone niezmiennie pozostają zasięg komunikacji i poziom zrozumienia komunikatów przez pracowników. Dane najczęściej wykorzystuje się, żeby dostarczyć dowodów wartości danego działania lub zobrazować zwrot inwestycji liderom. Dzięki pomiarom zespoły często dostosowują swoje komunikaty w kampaniach, biorąc pod uwagę skuteczność - podobnie udoskonala się również kanały komunikacji.
KANAŁY
W tym roku twórcy raportu ze względu na ciągłe zacieranie granic między kanałami drukowanymi i cyfrowymi postanowili podzielić kanały komunikacji na 3 grupy w oparciu o to co umożliwiają pracodawcom. Przyjrzyjmy się im poniżej:
1. Kanały rozgłoszeniowe - służą do udostępniania informacji korporacyjnych
2. Kanały współpracy i interpersonalne - zachęcają do pracy zespołowej i kontaktów interpersonalnych
3. Kanały samoobsługowe - pomagają pracownikom znaleźć potrzebne informacje
W 2023 roku komunikacja wewnętrzna stoi przed wieloma wyzwaniami, jednocześnie m.in. dzięki rozwojowi technologii zwiększa się skala jej możliwości. Jako praktycy IC łączymy ludzi, doceniamy ich wartość i komunikujemy i wskazujemy drogi rozwoju dla jednostek i całych organizacji. Znaczenie naszej roli w ekosystemie organizacji wzrasta, więc bierzmy się do pracy!
Całość raportu znajdziesz tutaj:
https://www.ajg.com/employeeexperience/state-of-the-sector-2023/
Jeśli chcesz porównać wyniki raportu, zajrzyj do naszego zeszłorocznego omówienia:
https://icomms.pl/komunikacja-wewnetrzna-na-swiecie/.