AI, Komunikacja, praca zdalna, zaangażowanie pracowników
15 października 2020 2 min czytania

Raport "Praca 2035" Czy roboty zastąpią ludzi?

We wrześniu 2020 roku ukazało się najnowsze badanie firmy Citrix, które stara się odpowiedzieć na pytanie jak będzie wyglądało środowisko pracy w przyszłości, szczególnie w kontekście zmian technologicznych.

Badanie zostało przeprowadzone wśród ponad 500 przedstawicieli kadry zarządzającej i 1000 pracowników dużych i średnich przedsiębiorstw w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Holandii i Stanach Zjednoczonych.

Raport z badania przynosi wiele ciekawych wniosków i odpowiedzi dotyczących strategii zatrudnienia czy wykorzystania w miejscach pracy sztucznej inteligencji. Czy zastąpi ona pracowników? Czy sprawi, że rynek pracy się skurczy?

Roboty zamiast ludzi?

Badanie Citrix stawia jasną odpowiedź: NIE! Roboty nie tylko nie zastąpią ludzi, ale sprawią, że będziemy bardziej zaangażowani, innowacyjni i efektywni! Ponad 77% ankietowanych uważa, że w 2035 roku sztuczna inteligencja znacznie przyspieszy wszystkie procesy decyzyjne i zwiększy wydajność pracowników.

Miejsca pracy

Mało tego - dzięki rozwiązaniom technologicznym powstaną nowe miejsca pracy, ponieważ powstanie potrzeba dla nowych specjalizacji zawodowych.

Respondenci badania Citrix wskazali wiele „nowych” profesji, które ich zdaniem najprawdopodobniej będą konieczne w przyszłości”. I tak 5 najpopularniejszych to: 

Trener robotów / AI (zdaniem 82% managerówj/44% pracowników)

Menedżer wirtualnej rzeczywistości (79% managerów/36% pracowników)

Zaawansowany analityk danych (76% managerów/35%  pracowników)

Menedżer ds. polityki prywatności i zaufania (68% managerów/30% pracowników)

Design thinker (56% managerów/27% pracowników)

Elastyczny model pracy

Obserwujemy to już dzisiaj, a ta tendencja znaczenie się nasili dzięki rozwiązaniom technologicznym. Łatwy dostęp do narzędzi, informacji i danych pozwoli nam pracować z dowolnej lokalizacji, dzięki czemu coraz częściej firmy będą stosować elastyczne modele pracy.

67% badanych uważa, że model pracy na bazie współdzielonej platformy zdominuje pracę w przyszłości, a aż 60% uważa, że za 15 lat - praca na etacie będzie rzadkością. Ponadto 39% kadry zarządzającej przewiduje, że w przyszłości większość wysoko wykwalifikowanych specjalistów będzie dostępnych „na zlecenie” - czyli do pracy przy konkretnych projektach.

Wyższa produktywność

Zintegrowana z człowiekiem technologia to według badania Citrix ogromny skok jeśli chodzi o produktywność pracy. Dzięki wsparciu technologii - pracownicy będą w stanie osiągać zdecydowanie lepsze wyniki.

Pojawią się tzw. „AI-NGELS” - czyli cyfrowi asystenci, sterowani przez sztuczną inteligencję, którzy pomogą pracownikom określać priorytety, ale także zadbają o dobre samopoczucie fizyczne oraz psychiczne (np. zaplanują spotkania w najbardziej efektywnym dla danego pracownika czasie - w oparciu o analizę czynników takich jak samopoczucie w różnych porach dnia czy nawet poziom cukry we krwi). Ponad 50% ankietowanych uważa, że do 2035r., technologia zwiększy nasza produktywność przynajmniej dwukrotnie.

Wzrost zaangażowania

Technologia przejmie wszelkie zadania, które są powtarzalne, ale czasochłonne (uważa tak 83% badanych). To sprawi, że pracownicy będą mieli więcej czasu na pracę kreatywną i strategiczną. co przełoży się na poziom ich zaangażowania. 79% pracowników stwierdziło, że będzie to kluczowy czynnik w podnoszeniu kwalifikacji pracowników.

Innowacje

Uczestnicy badania przewidują, że firmy będą z biegiem lat coraz bardziej inwestować w technologię, kosztem kapitału ludzkiego. Aż 90% kadry zarządzającej ocenia, że w 2035 roku inwestycje w obszarach AI będą największym motorem wzrostu ich organizacji, a 70% uważa, że za 10 lat sztuczna inteligencja będzie generować wyższe dochody dla biznesu niż pracownicy. Ma to wyrównać szanse na rynku i zapewnić przewagę mniejszym firmom (63% ankietowanych).

Raport firmy Citrix maluje obraz rynku pracy przyszłości w bardzo nowoczesnym stylu. Czy tego chcemy czy nie - technologia rozwija się coraz szybciej i daje coraz większe możliwości, z których przedsiębiorcy po prostu muszą korzystać. W wielu obszarach - między innymi w komunikacji wewnętrznej -  sztuczna inteligencja jest ogromnym wsparciem już dzisiaj. Ciekawi jesteśmy na ile przewidywania raportu „Praca 2035” rzeczywiście się spełnią. O tym - przekonamy się za 15 lat.

Pełna wersję raportu Citrix możecie pobrać TUTAJ

NAJBLIŻSZE WYDARZENIA

SZKOLENIE OTWARTE

Efektywna komunikacja wewnętrzna

Warszawa, 27-28 lutego 2025 BRAK MIEJSC
Warszawa, 9-10 października 2025
  • budowanie strategii komunikacji wewnętrznej,
  • dobór kanałów komunikacji do odbiorców,
  • trendy w obszarze nowych kanałów,
  • przygotowywanie skutecznych komunikatów,
  • narzędzia badające efektywność komunikacji.

 

3890 pln
2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły
SZKOLENIE OTWARTE

Mierzenie efektywności komunikacji wewnętrznej (poziom podstawowy)

Warszawa, 13 marca 2025 BRAK MIEJSC
Warszawa, 23 października 2025

Szkolenie przeznaczone dla osób, które chcą wprowadzić bądź usprawnić/rozwinąć pomiary efektywności komunikacji w swojej organizacji. Uczestnicy_czki:

  • poznają teorie i zasady stanowiące bazę do prowadzenia dobrych pomiarów,
  • zapoznają się z dobrymi praktykami innych firm,
  • znajdą punkt wyjścia lub inspirację do działania w swojej organizacji.
2190 pln
1 dzień szkolenia
Grupa szkoleniowa: 9
zobacz szczegóły
Szkolenie online | SZKOLENIE OTWARTE

Akademia Komunikacji Wewnętrznej

ONLINE, 17 marca-5 maja 2025 ZOSTAŁY 2 MIEJSCA
  • 8 tygodni kursu: 8 sesji tematycznych online (2h) + 8 sesji Q&A online (1h),
  • 10 modułów szkoleniowych,
  • praktyczne zadania pomiędzy sesjami z indywidualnym feedbackiem od trenera,
  • dostęp do pełnego zestawu materiałów dodatkowych,
  • 3-miesięczny mentoring indywidualny po szkoleniu.
2990 pln Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły

Pozostałe wpisy