Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
W ostatnim artykule opowiedzieliśmy o tym czym jest zaangażowanie pracowników i jak wyglądają obecnie statystyki #employeeengagement na świecie.
Dzisiaj pójdziemy dalej! Powiemy konkretnie jakie działania możesz zaimplementować w Twojej organizacji, by zaangażowanie poszybowało w górę.
Biorąc pod uwagę, że coraz więcej miejsca na rynku pracy zajmują przedstawiciele pokolenia Z, a Millennialsi są coraz bardziej zróżnicowaną pod względem wieku grupą - benefity stają się ważniejsze niż kiedykolwiek.
Pracownicy zaczynają szukać teraz bardziej ciekawych doświadczeń niż tylko pracy. Chcą mieć wpływ na to co dzieje się dookoła, szukają głębszego sensu oraz oczekują większej odpowiedzialności społecznej potencjalnych pracodawców.
Co sprawia, że miejsce pracy jest dla nich atrakcyjne?
Według raportu LinkedIn Workforce Learning Report 2019, aż 94% pracowników deklaruje, że pozostałoby w firmie dłużej, jeśli ta zainwestuje w naukę i rozwój. Ponadto 27% Millennialsów i Gen-Z twierdzi, że głównym powodem poszukiwania nowej pracy jest brak możliwości uczenia się i rozwoju w obecnej firmie.
Jako pracodawca świadomy tych trendów - musisz być otwarty na zaspokojenie takich potrzeb w pewien sposób. Jeśli wysyłanie pracowników na drogie konferencje lub zajęcia indywidualne nie mieści się w posiadanym budżecie, wybierz inne opcje - na przykład kursy online, które są tańsze, a ich oferta wcale nie ustępuje stacjonarnym formom nauki.
Istnieje mnóstwo literatury na temat zachęcania do działania, tak by dawać z siebie wszystko i pracować na 100%. Jest to jednak możliwe tylko wtedy, kiedy organizacja stanowi miejsce bezpieczne i różnorodne.
Kiedy Twoi pracownicy nie wiedzą, jak mają się czuć w pracy lub czego oczekuje się od nich w ramach kultury organizacyjnej, częściej szukają pracy gdzieś indziej. Dlatego pracodawca musi podjąć świadomy wysiłek, aby ludzie wiedzieli na co mogą sobie w miejscu pracy pozwolić i dla kogo tak naprawdę pracują.
Jak to zrobić?
To bardzo ważne, by dać swoim pracownikom możliwość otwartej komunikacji i wyrażania opinii - ponieważ tylko wtedy będą w stanie dawać z siebie 100% zaangażowania.
Za każdym razem kiedy pracownik podejmuje decyzję o odejściu z firmy - czy to z własnej woli czy też z woli pracodawcy - firma na tym traci. Razem z człowiekiem bowiem odchodzi wiedza, a czasami spada także morale w zespole i to prowadzi do obniżenia wydajności.
Według badania BambooHR - 31% pracowników rezygnuje z pracy w ciągu pierwszych sześciu miesięcy.
Trzy główne powody takiej decyzji to:
Jak się okazuje - pierwsze wrażenia pracowników mają ogromne znaczenie. Aby były pozytywne - pracodawca powinien od pierwszego dnia pokazać, że robi wszystko, by nowy członek zespołu był w stanie osiągnąć sukces na danym stanowisku. Jeśli pracownik nie zaufa pracodawcy i nie będzie się czuł wspierany - szybko zacznie szukać nowej pracy.
Według badania przeprowadzonego przez Gallup - 62% zaangażowanych pracowników uważa, że praca pozytywnie wpływa na zdrowie fizyczne. Niestety nieco inaczej mają się sprawy związane zdrowiem psychicznym - szczególnie w ostatnim okresie, kiedy musieliśmy przechodzić przez długi okres izolacji społecznej. Przełożyło się to na wzrost poziomu samotności, wynikający z braku kontaktu i wsparcia ze strony kolegów i koleżanek.
Aby temu przeciwdziałać, wiele firm oferuje programy odnowy biologicznej, aby pomóc swoim pracownikom obniżyć poziom stresu. Obejmują one:
Poza pewnym proceduralnym wspieraniem zdrowia psychicznego pracowników ważne jest jednak także przywództwo. Liderzy powinni być przygotowani do tego, by wskazywać pracownikom kierunek działania, udzielać informacji zwrotnych na temat ich pracy i okazywać troskę o ludzi. To bardzo ważne, by pracownicy czuli obecność liderów i potrafili się z nimi komunikować. Jeśli na tej linii będzie problem - żadne programy wellness nie pomogą.
Trzy statystyki, o których powinni pamiętać menadżerowie w Twojej organizacji:
Jeśli chcesz, aby Twoi pracownicy osiągali jak najlepsze wyniki, musisz także przygotować komunikacyjnie swoich liderów. Ich rolą jest promowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym, uczciwe traktowanie członków zespołu i pilnowanie tego, na jakim poziomie jest w danym momencie zaangażowanie pracowników.
SKORZYSTAJ Z NASZEGO SZKOLENIA ONLINE: KOMUNIKACJA LIDERSKA DO PRACOWNIKÓW ZDALNYCH.
75% pracowników twierdzi, że są bardziej produktywni w domu. Cytowane przez nich główne powody to mniejsze rozproszenie uwagi, zmniejszenie stresu związanego z dojazdami do pracy i mniej „polityki biurowej”, na której muszą się skupiać.
Od 2005 r. liczba osób pracujących zdalnie wzrosła o 103%. Nie będziemy nawet wspominać co przyniosła ze sobą pandemia koronawirusa, w której wszyscy zostaliśmy postawienie przed obowiązkowym home office. Ostatnie tygodnie z jednej strony obnażyły wszystkie słabe strony przeciwników pracy zdalnej, z drugiej jednak pokazały - że nie wszystkie organizacje są przygotowane do takiego systemu pracy, a i nie wszyscy pracownicy dobrze się czują pracując w 100% z domu.
Dobrze prowadzone platformy mediów społecznościowych mogą zapewnić ogromne możliwości w zakresie public relations, komunikacji wewnętrznej, komunikacji zewnętrznej, rekrutacji i współpracy.
W jaki sposób media społecznościowe mogą generować pozytywne zaangażowanie pracowników?
Kanały społecznościowe otwierają nowe środki komunikacji, dają możliwości do omawiania pomysłów i zadawania pytań, dają kierownictwu przestrzeń do publikowania wiadomości o pracownikach lub firmach oraz sprawiają, że dostarczanie informacji jest bardziej interaktywne.
Trzy sposoby wykorzystania mediów społecznościowych w komunikacji wewnętrznej to:
Chociaż większość platform mediów społecznościowych ma charakter zewnętrzny, zdecydowanie warto zastanowić się, w jaki sposób mogą one działać dla naszej organizacji wewnętrznie. Doskonałym pomysłem jest wykorzystanie kanałów SM w celach rekrutacyjnych czy też budowanie za ich pomocą wizerunku firmy jako pracodawcy. Twoi pracownicy mogą stać się prawdziwymi adwokatami marki i pomóc budować wokół niej zwartą i ciekawą społeczność.
Ludzie chcą pracować dla firm, które o nich dbają, są wsparciem i dają przestrzeń do rozwoju. Kiedy pracownicy są gotowi na kolejne kroki w swojej karierze - chcą czuć że pracodawca daje im odpowiednie możliwości i zasoby. Dzisiejszy pracownik ceni sobie przejrzystość w komunikacji wewnętrznej i chce brać w niej czynny udział - chce być usłyszany.
Czy pandemia koronawirusa coś w tym zakresie zmieniła? Zdecydowanie nie. Mimo, iż wszyscy ogłaszają teraz koniec rynku pracownika - tak naprawdę trudno byłoby odwrócić trendy, które budowane były od wielu lat. Miejsce pracy staje się wirtualne, spotkania coraz częściej odbywają się w przestrzeni online, a pracownicy - bardziej niż kiedykolwiek - chcą czuć się bezpieczni i zaopiekowani. Czy organizacje są na to gotowe? Czy komunikacyjnie i mentalnie jesteśmy gotowi na digitalizację?
Zapraszamy Was serdecznie na nasze szkolenia online oraz konferencję - spotkanie praktyków komunikacji wewnętrznej, gdzie będziemy - między innymi o zaangażowaniu pracowników - rozmawiać!
Szkolenie przeznaczone dla osób, które chcą wprowadzić bądź usprawnić/rozwinąć pomiary efektywności komunikacji w swojej organizacji. Uczestnicy_czki: