case study, diversity, komunikacja korporacyjna, książki, praca zdalna, rozwój
2 maja 2023 3 min czytania

Lista polecanych książek - stwórz ją razem z nami!

Misją każdego praktyka komunikacji wewnętrznej jest rozwój dobrej komunikacji w jego organizacji. Budujemy dobre nawyki wśród pracowników, poszerzamy świadomość liderów, dbamy także o kanały, którymi przekazujemy informacje. Długa lista naszych działań i możliwości w obrębie komunikacji opiera się na latach doświadczeń, szkoleniach, a także wiedzy zdobytej na własną rękę z książek. Każda praca staje się bowiem ciekawsza, kiedy idzie w parze z zainteresowaniami i pozwala na samorozwój.

W tym artykule chcielibyśmy podzielić się poleceniami książek, które w naszej opinii są wartościowymi przewodnikami po świecie komunikacji korporacyjnej (i nie tylko!). Mamy również nadzieję, że w wkrótce nasza lista zostanie rozbudowana o Wasze rekomendacje.
Na końcu artykułu znajdziesz formularz, w którym możesz polecić książkę, która według Ciebie będzie dobrym uzupełnieniem listy poniżej. W ten sposób już wkrótce stworzymy naszą wspólną biblioteczkę praktyka komunikacji wewnętrznej 🙂.

  1. Sue Dewhurst, Liam FitzPatrick, Successful Employee Communications. A Practitioner's Guide to Tools, Models and Best Practice for Internal Communication. Przewodnik, który oferuje narzędzia i modele, a także opisuje najlepsze praktyki w dziedzinie komunikacji wewnętrznej. Książka skupia się na efektywnych strategiach komunikacyjnych, które pomagają poprawić zaangażowanie pracowników, budować zaufanie i zwiększać produktywność w miejscu pracy. Autorzy omawiają między innymi takie tematy jak: planowanie komunikacji, komunikacja w sytuacjach kryzysowych czy budowanie kultury organizacyjnej. Została stworzona przez wiodących ekspertów ds. PR i komunikacji wewnętrznej, dzięki czemu odnajdziemy w niej dużą ilość interesujących case studies.
  2. Jarosław Kończak, Paweł Bylicki, Marka korporacyjna i jej komunikacja. Książka, skupiająca się przede wszystkim na znaczeniu komunikacji korporacyjnej jako nowego modelu zarządzania w organizacjach. Możemy przeczytać w niej o słabnącej roli Public Relations i globalnym trendzie kompleksowego podchodzenia do marki i jej komunikacji we wszystkich obszarach. Przede wszystkich jednak autorzy tej pozycji szeroko omawiają temat efektywnego kreowania wizerunku marki poprzez odpowiednio dobraną komunikację (również podają ciekawe przykłady z praktyk
  3. Ashley Goodall, Marcus Buckingham, Dziewięć kłamstw o pracy. Niekonwencjonalny poradnik dla krytycznie myślącego lidera. Ta pozycja to wnikliwa analiza dziewięciu mitów na temat pracy i przywództwa, które dominują w dzisiejszym świecie biznesu. Buckingham i Goodall opierając się na swoim wieloletnim doświadczeniu jako konsultanci i badacze w dziedzinie zarządzania, obalają powszechne przekonania i proponują alternatywne podejście do pracy z poszanowaniem predyspozycji każdego z pracowników. Poruszają takie tematy jak: znaczenie indywidualnych predyspozycji i talentów, rozwijanie umiejętności, a także wpływ kultury organizacyjnej na wyniki firmy. Kwestionują również zasadność stosowania większości tradycyjnych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Pozycja z kategorii: wciągające 😀
  4. Iwo Szapar, Pracuj zdalnie, żyj normalnie. Autor mierzy się tutaj z gigantycznym tematem pracy zdalnej - omawia wyzwania jakie postawiła przed nami pandemia i nagłe przejście tysięcy ludzi w tryb pracy zdalnej lub hybrydowej. Szapar jako orędownik “zdalności” przekonuje, że bez biura da się żyć, a nawet nadal wydajnie pracować w zespole. Szczegółowo tłumaczy zagadnienie łączenia pracy zdalnej z życiem prywatnym, dając nam również narzędzia do podbudowywania jednostek w zespole, a także zwiększania efektywności podczas pracy z domu. Przydatna pozycja dla wszystkich, którzy chcą odnieść sukces w pracy zdalnej, zachowując jednocześnie zdrowie i równowagę psychiczną.
  5. Jim Collins, Good to great. Jedna ze starszych pozycji z naszej listy, ciesząca się niesłabnącą popularnością (i słusznie!) od 2001 roku. Książka opiera się na badaniach 11 firm, które dokonały przeskoku organizacyjnego: pokonały rynkową grawitację i stały się światowej klasy przedsiębiorstwami. Są wśród nich między innymi Merck, Intel, Coca-Cola i General Electric. Autor omawia ich działania oraz identyfikuje kluczowe cechy, które przyczyniły się do ich sukcesu. Zwraca uwagę przede wszystkim na takie elementy, jak: przywództwo oparte na skromności i determinacji, skupienie na wybranej dziedzinie, a także zatrudnianie i utrzymywanie talentów. Pozycja zdecydowanie warta uwagi - jakiś czas temu pojawiła się również wersja w języku polskim.
  6. Erin Meyer, Mapa kulturowa. Jak skutecznie radzić sobie z różnicami kulturowymi w biznesie. Publikacja, która pomaga zrozumieć i radzić sobie z różnicami kulturowymi w biznesie. Meyer przedstawia swoją koncepcję "mapy kulturowej", która pozwala na zidentyfikowanie kluczowych różnic między kulturami biznesowymi i zrozumienie, jaki jest ich wpływ na zachowania i oczekiwania w miejscu pracy. Dzięki swojemu doświadczeniu, autorka wykorzystuje wiele przykładów i studiów przypadków, aby pokazać, jak różnice kulturowe wpływają na międzynarodowe negocjacje, zarządzanie zespołami i rozwiązywanie konfliktów w biznesie. Przydatny tekst dla wszystkich, którzy pracują z ludźmi z różnych kultur i chcą poprawić swoje umiejętności międzykulturowe lub po prostu uwrażliwić się na drugiego człowieka.

 

Jesteśmy ciekawi Twoich propozycji, które pozwolą rozszerzyć naszą wspólną bibliotekę. Jeśli masz ochotę zarekomendować interesującą książkę, wypełnij formularz poniżej:

 

NAJBLIŻSZE WYDARZENIA

SZKOLENIE OTWARTE

Efektywna komunikacja wewnętrzna

Warszawa, 27-28 lutego 2025
  • budowanie strategii komunikacji wewnętrznej,
  • dobór kanałów komunikacji do odbiorców,
  • trendy w obszarze nowych kanałów,
  • przygotowywanie skutecznych komunikatów,
  • narzędzia badające efektywność komunikacji.

 

3890 pln
2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły
SZKOLENIE OTWARTE

Mierzenie efektywności komunikacji wewnętrznej (poziom podstawowy)

Warszawa, 13 marca 2025

Szkolenie przeznaczone dla osób, które chcą wprowadzić bądź usprawnić/rozwinąć pomiary efektywności komunikacji w swojej organizacji. Uczestnicy_czki:

  • poznają teorie i zasady stanowiące bazę do prowadzenia dobrych pomiarów,
  • zapoznają się z dobrymi praktykami innych firm,
  • znajdą punkt wyjścia lub inspirację do działania w swojej organizacji.
2190 pln
1 dzień szkolenia
Grupa szkoleniowa: 9
zobacz szczegóły
Szkolenie online | SZKOLENIE OTWARTE

Akademia Komunikacji Wewnętrznej

ONLINE, 17 marca-5 maja 2025
  • 8 tygodni kursu: 8 sesji tematycznych online (2h) + 8 sesji Q&A online (1h),
  • 10 modułów szkoleniowych,
  • praktyczne zadania pomiędzy sesjami z indywidualnym feedbackiem od trenera,
  • dostęp do pełnego zestawu materiałów dodatkowych,
  • 3-miesięczny mentoring indywidualny po szkoleniu.
2990 pln Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły

Pozostałe wpisy