Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Komunikacja wewnętrzna w walce z dezinformacją
Dezinformacja to znana nam wszystkim historia, teraz dodatkowo napędzana przez nowe technologie. Po drugiej stronie jest zaufanie, jakimi pracownicy obdarzają komunikaty publikowane w kanałach wewnętrznych. Do tej pory komunikacja wewnętrzna skupiała się głównie na tematyce biznesowej, jednak dzisiaj możemy ją także świadomie i skutecznie wykorzystać do prowadzenia aktywnych działań wspierających walkę z dezinformacją. Pracownicy się na to godzą, od kilku już lat deklarują jasne oczekiwanie, że firmy będą aktywnie wspierały działania korzystne dla społeczeństwa (za badaniami Edelman Trust Barometer).
Obecnie, zaraz za mediami i dziennikarzami, i na nas, osobach odpowiedzialnych za komunikację wewnętrzną, leży obowiązek walki z dezinformacją, która zagraża naszym pracownikom, firmom oraz klientom.
Aż 65% pracowników wierzy w prawdziwość informacji opublikowanych w kanałach wewnętrznych, podczas kiedy informacjom publikowanym przez rząd wierzy 58%, tym w mediach 57%, informacjom czytanym na własnym feedzie w mediach społecznościowych 38% (na podstawie badania Edelman Trust Barometer 2022). Jedynie 9% respondentów badania zadeklarowało, że nie wierzy w informacje wewnętrzne, jeżeli nie są potwierdzone w innych miejscach. Mamy zatem narzędzia, które dają nam realny wpływ i dobrze wykorzystane, mogą pomóc w walce z dezinformacją.
***
Definicja dezinformacji wg. Unii Europejskiej:
Dezinformacja jest rozumiana jako możliwe do zweryfikowania fałszywe lub wprowadzające w błąd informacje, które są: tworzone, prezentowane i rozpowszechniane w celu uzyskania korzyści ekonomicznych lub celowego oszukania opinii publicznej i mogące wyrządzić szkodę publiczną.
Źródło: Action Plan against Disinformation, European Commission contribution to the European Council (2018) https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/eu-communication-disinformation-euco-05122018_en.pdf
***
W jaki sposób zespoły komunikacji wewnętrznej mogą aktywnie włączyć się w walkę z dezinformacją?
Edukacja dotycząca dezinformacji może mieć charakter jednorazowy lub długofalowy, ten drugi przyniesie znacznie lepsze rezultaty.
Jeżeli rozważasz działania jednorazowe, najprościej będzie wykorzystać informacje wiedzę i materiały organizacji, które na co dzień zajmujące się walką z dezinformacją. Możesz skorzystać z gotowych opracowań ze sprawdzonych źródeł i podzielić się nimi wewnętrznie.
Tutaj przykładowa zasada 5xZ za #WłączWeryfikację - publikacja na Twitterze Państwowego Instytutu Badawczego NASK – gotowa grafika do publikacji wewnątrz firmy. 2 kliknięcia i przekaz gotowy!
Jeżeli rozważasz kampanię to warto rozważyć skorzystanie w gotowych materiałów: kampanii edukacyjnych czy wytycznych opracowanych dla środowisk dziennikarskich.
W sieci jest wiele różnych pomysłów na edukację w tematyce fake newsów. Większość z nich jest dedykowana dzieciom i młodzieży. Najczęściej są to wartościowe i dobrze przygotowane materiały, które z powodzeniem mogą być wykorzystane w kampaniach wewnętrznych. Bo z fake newsami jest trochę jak z segregacją odpadów – często to dzieci i młodzież znają zasady lepiej, niż dorośli. Zwyczajnie dlatego, że młodzi ludzie są w takich tematach edukowani w sposób przemyślany i systemowy. W tym samym czasie dorośli „łapią” te same informacje w sposób chaotyczny i przypadkowy.
Źródła materiałów edukacyjnych dot. fake newsów:
Komunikacja wewnętrzna, jak media, ma realny wpływ na postawy i zachowania. To oznacza, że i nas obowiązuje etyka dziennikarska i idące za tym wytyczne. Poniżej kilka najważniejszych zasad dobrego dziennikarstwa, eliminującego dezinformację, na podstawie publikacji UNESCO: Handbook for Journalism Education and Training.
Więcej materiałów szkoleniowych i kursów dot. tego jak pisać teksty, które przeciwdziałają dezinformacji i fake newsom znajdziesz na stronach:
Konferencja iComms to:
Zobacz, co działo się na zeszłorocznej edycji konferencji iComms 2023!