Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Słownik tłumaczy słowo „inclusion” jako „integracja”. Jednak, aby zrozumieć czym jest polityka inclusion w organizacji musimy iść o krok dalej.
Inclusion to włączanie do życia i funkcjonowania firmy osób, które są inne, różnorodne czy nietypowe. To także stworzenie takiego środowiska pracy, które pozwoli ludziom być sobą w organizacji. Jeśli decydujemy się na wprowadzenie polityki inclusion - musimy liczyć się z wieloma wyzwaniami, ale przede wszystkim - powinniśmy zastanowić się na jakich zasadach nasi pracownicy współpracują pomiędzy sobą każdego dnia.
W zasadzie każda duża organizacja międzynarodowa posiada dział lub specjalistów do spraw diversity. Ich zadaniem jest dbałość o to, by zapewnić różnorodność reprezentatywną dla szerszego społeczeństwa. Diversity to Ma to zapobiegać wykluczeniom na tle kulturowym czy rasowym, jednak należy sobie uświadomić, że pojęcie diversity bez polityki inclusion - tak naprawdę nic nie znaczy. Zapewnienie różnorodności to tylko początek drogi. Pytanie czy jako organizacja potrafimy tę różnorodność wykorzystać tak, by osiągać lepsze wyniki - ostatecznie także finansowe.
Podsumowując: DIVERSITY koncentruje się na pozyskiwaniu różnorodnych osób dla organizacji. INCLUSION natomiast koncentruje się na tworzeniu środowiska, w którym różnorodni ludzie są akceptowani i doceniani.
Aby naprawdę zrozumieć o co chodzi - spróbujmy sobie wyobrazić, że zapraszamy na kolację kilkanaście osób. Kilka z nich nie ma ograniczeń dietetycznych, ale pozostali goście to: weganin, wegetarianin, osoby z alergią na gluten i owoce morza. Jeśli planując menu - nie weźmiemy tego pod uwagę - z całą pewnością zrazimy do siebie połowę naszych gości. Jednak dzięki kilku modyfikacjom - będziemy w stanie stworzyć takie menu, które przypadnie do gustu wszystkim.
W organizacji - diversity jest zaproszeniem na kolację. Inclusion zapewnia, że każdy może cieszyć się pysznym posiłkiem.
Inclusion w organizacji jest zależne od branży, historii firmy i wielu innych czynników. Według badań prowadzonych przez centrum badawcze Catalyst - pracownicy czują się włączeni, gdy ich różnorodność i praca są szanowane i doceniane przez organizację i kolegów. Jeśli tak jest - wszyscy czują się cenionymi członkami zespołu. Jeśli nie - pracownicy często czują się odrzuceni lub ignorowani. Nie czują się częścią organizacji, ponieważ ich „inność” jest podkreślana w negatywny sposób (dowcipy, stereotypowe uwagi) lub po prostu nie daje im się przestrzeni do rozwoju.
Badania, prowadzone w różnych firmach na całym świecie, dostarczają wielu powodów do tworzenia integracyjnych miejsc pracy.
Po pierwsze - bez inclusion, pieniądze wydawane na diversity nie mają znaczenia. Rekrutowanie i zatrudnianie zróżnicowanego personelu to marnowanie pieniędzy, jeśli nie idą za tym działania, które zapewnią tym ludziom środowisko wspierające rozwój.
Po drugie - inclusion pomaga organizacjom w rekrutacji i utrzymaniu pracowników. W badaniu Deloitte 80% respondentów odpowiedziało, że polityka inclusion to ważny czynnik przy wyborze pracodawcy. 72% badanych osób stwierdziło, że opuściłoby obecną organizację na rzecz bardziej „integracyjnego” miejsca pracy. W rzeczywistości 30% młodszych respondentów już to zrobiło.
Po trzecie - inclusion przynosi korzyści pracownikom niższego szczebla. Dzięki temu, ze organizacja potrafi ich zaangażować i zaadresować ich potrzeby - są oni bardziej produktywni, innowacyjni i elastyczni. W rezultacie firma staje się kilkukrotnie bardziej efektywna.
Jeśli interesuje Was tematyka integracyjnych miejsc pracy - zapraszamy na konferencję iComms 14-15 maja, gdzie Sarah Cordivano – Senior Diversity & Inclusion Officer z Zalando opowie o wartości i sile, jaką daje organizacji komunikacja oparta o zasady inclusion.
Konferencja iComms to:
Zobacz, co działo się na zeszłorocznej edycji konferencji iComms 2023!