Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
GIG ECONOMY to system wolnego rynku, w którym organizacje i niezależni pracownicy angażują się w krótkoterminowe kontrakty - zazwyczaj dotyczące realizacji drobnych projektów - tzw. „gigów”. Do tej pory takie zjawisko kojarzyło nam się z zarobkiem dorywczym, jednak dla wielu osób praca na takich zasadach staje się podstawową formą utrzymania, a dla firm - sposobem szybkiego rozwoju. Freelancerzy – oni też są elementem tego właśnie systemu!
W raporcie EY Global Contingent Workforce Study z 2016 roku pojawiła się nawet nazwa grupy osób, które pracują w taki sposób, jako społeczności – „giggersi”.
Zapewne jako pierwsi przychodzą Wam go głowy np. kierowcy Ubera, artyści czy właściciele Airbnb. Ale jak się nad tym zastanowić to do definicji pasują także wcześniej wspomniani freelancerzy oraz:
ale także osoby pracujące na kilku etatach czy pracujące dorywczo w projektach wolontariackich.
Niektórzy z nich traktują swoje projekty jako główne źródło dochodu, a inni jako źródło wtórne. Kiedyś taki sposób pracy wybierali głównie ludzie niewykwalifikowani i nie mający innej alternatywy - ale dzisiaj - coraz częściej są to osoby wysoce wykwalifikowane, dla których ten styl jest wyborem. Badanie Edison Research wskakuje, że dla 44% giggersów - praca projektowa stanowi główne źródło dochodu. 55% z nich jest także zatrudnionych na etacie.
Komunikacja wewnętrzna ma zapewnić pracownikom łączność i informacje oraz umożliwić wspólne zrozumienie celów, wartości i wytycznych firmy. Bycie świetnym komunikatorem wewnętrznym nie polega wyłącznie na komunikacji jednokierunkowej. Musimy dać głos pracownikom. Prowadzić dialog. Angażować i wspierać. Jak jednak komunikować się efektywnie - skoro coraz częściej mamy do czynienia z rozproszonymi zespołami, konsultantami i freelancerami ceniącymi sobie niezależność?
Podstawą jest tutaj zrozumienie, w jaki sposób dotrzeć do pracowników zewnętrznych oraz takich, którzy nie mają swoich biurek w firmie lub pracują tylko przy określonych projektach. Jak już wiecie- jak dotrzeć, z jakich kanałów korzystają, gdzie ich „spotkać” w sieci - pomyślmy czym ich zainteresować, jak wciągnąć ich w dialogi i idącą za tym dwustronną komunikację.
Równie ważny jest dobrze przemyślany i spójny program komunikacji, która będzie informować i motywować! Aby skutecznie zaangażować giggersów - komunikacja wewnętrzna musi dotrzeć do nich na ich warunkach. Musi być interesująca, dynamiczna i odpowiadająca na ich potrzeby komunikacyjne. Tutaj nie ma miejsca na długie maile, spotkania też nie wchodzą w grę. Za to niezbędne jest opanowanie narzędzi mobilnych. Dostępne na rynku nowe narzędzia i aplikacje pozwolą zintegrować różne inicjatywy komunikacyjne i działać proaktywnie.
Onboarding!
Pracownicy zdalni i kontraktowi potrzebują onboardingu, by zrozumieć co tak naprawdę robi firma, jak funkcjonuje i jaką rolę oni sami odgrywają w strategicznych planach organizacji. To niezbędne, by ich zaangażować. Pamiętajcie jednak, że proces onboardingowy w tym przypadku musi zostać przeprowadzony sprawnie i najprawdopodobniej - mobilnie!
To jest także ten moment, gdzie poinformujecie nowych pracowników jakie są zasady komunikacji w firmie, czego giggersi mogą od Was oczekiwać, a czego Wy oczekujecie od nich w kontekście komunikacji.
Pomiary zaangażowania!
Jeśli kusi Was, by pomijać pracowników „na zlecenie” we wszelkich ankietach dotyczących zaangażowania - NIE RÓBCIE TEGO! Jeśli nie poznacie problemów, z jakimi mierzą się freelancerzy - nie będziecie w stanie ich zrozumieć i naprawić. Pamiętajcie też, ta grupa będzie wypełniała ankiety tylko wówczas, kiedy będzie widziała z tego korzyść dla siebie. Dlatego tak ważne jest wracanie z prezentacją wyników ankiet oraz z propozycją działań usprawniających, będących efektem ankiet.
Nie traktujcie pracowników niezależnych jak zasoby!
Gdy pracownicy znajdują się daleko i pracują tylko w miarę potrzeby - łatwo jest myśleć o nich jak o środkach do celu. Biorąc pod uwagę wielkość i potencjał tej grupy, dbanie o nich tak samo jak o pozostałych pracowników jest niezbędne. Planując jakiekolwiek działania komunikacyjne, zawsze pomyślcie o tej grupie i dopasujcie działania do ich przyzwyczajeń i potrzeb.
Komunikacja firmowa do wszystkich!
Chociaż część informacji, które przekazujecie - będzie miała tylko wewnętrzne zastosowanie, z pewnością takie wiadomości jak ogłoszenia, informacje o zatrudnieniu czy aktualizacje firmowe - powinny być wysyłane także do freelancerów (tylko w krótkiej formie J). To da im poczucie, że są częścią organizacji, a jednocześnie będą ambasadorami Waszej firmy, co jak wiecie stanowi największą wartość w kontekście budowania wizerunku pracodawcy.
Uznanie!
Giggersi - tak samo jak każdy inny pracownik - potrzebują uznania. Dlatego jeśli wykonują dobrą pracę - warto pomyśleć o odpowiedniej gratyfikacji. Pamiętajcie, że niektóre osoby pracują także dla innych firm - warto zatem uznać ich pracę poprzez polecenie lub publikację rekomendacji na profilu Linkedin.
Kluczowe wydarzenia
Giggersi każdego dnia budują Waszą organizację tak samo jak każdy inny pracownik, dlatego warto pamiętać o nich przy okazji regionalnych spotkań czy corocznych wyjazdów integracyjnych. Być może nie przyjmą zaproszenia za każdym razem, ale pokażemy w ten sposób jak bardzo cenimy ich wkład w rozwój firmy, co przełoży się na ich zaangażowanie!
Budowanie ich wizerunku wewnątrz
W wielu firmach budują się silosy pomiędzy pracownikami etatowymi a giggersami. Zadbajcie w komunikacji o to, aby przybliżyć tę grupę pozostałym pracownikom. Pokażcie dzisiejsze trendy w formach zatrudnienia, zaprezentujcie jak wygląda praca giggersa, odczarujcie mity pojawiające się wokół tego tematu. I co najważniejsze, znajdźcie i komunikujcie wokół wartości wspólnych dla obu grup. W końcu zadaniem komunikacji wewnętrznej jest łączyć ludzi, tworzyć społeczność która wspólnie działa na rzecz osiągnięcia celów strategicznych.
Konferencja iComms to:
Zobacz, co działo się na zeszłorocznej edycji konferencji iComms 2023!