Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Cyfrowe rozwiązania oraz nowe kanały i narzędzia takie jak Microsoft Teams, czy platformy typu workai, które mają usprawniać pracę w firmach – stały się w ostatnich miesiącach jednymi z ważniejszych narzędzi komunikacji wewnętrznej.
Rozwój #digitalworklpace przyspiesza z każdym dniem. Potwierdzają to m.in. wyniki ankiety Digital Workplace Strategy 2021. A tym, o czym trzeba pamiętać tworząc cyfrowe miejsca pracy – są cyfrowe doświadczenia pracowników. Wyniki badania, które udostępniła nam firma workai pokazują, że w tym temacie firmy mają jeszcze dużo do zrobienia.
Najważniejsze wnioski z badania Digital Workplace Strategy 2021, którą firma Content Formula przeprowadziła wśród blisko 60 organizacji, pod koniec 2020 roku
Według nas, z tego badania płyną trzy najważniejsze wnioski, które obserwujemy również w polskich organizacjach.
W ankiecie zapytano o zakres wpływu COVID-19 na strategię #digitalworkplace. Tylko 3% respondentów powiedziało, że COVID-19 nie miał żadnego wpływu, a 64%, że pandemia zmieniła strategię „trochę” lub „umiarkowanie”. Co trzeci respondent powiedział, że strategia zmieniła się „bardzo”, a to oznacza, że zdecydowana większość planów, dotyczących #digitalworkplace jest ukształtowana przez COVID-19.
Ponieważ praca zdalna wymaga coraz większej liczby interakcji cyfrowych – okazuje się, że inwestowanie w umiejętności cyfrowe jest coraz ważniejsze. W ankiecie Digital Workplace Strategy 2021 - 54% respondentów stwierdziło, że doskonalenie umiejętności cyfrowych było „bardzo ważne” dla ich organizacji. Według nas ten trend będzie rósł. Inwestycja w cyfrowy rozwój pracowników jest niezbędna do tego, żeby realizowali oni swoje cele biznesowe, w pełni korzystając z nowych rozwiązań i technologii.
COVID-19 wpłynął nie tylko na sposób w jaki pracujemy, ale zmienił także kulturę organizacyjną wielu organizacji. 64% respondentów stwierdziło, że pandemia koronawirusa sprawiła, że ich kultura organizacyjna stała się bardziej empatyczna i wspierająca, a 17% stwierdziło, że nie zauważyło żadnych zmian. Zaskakujące jest to, że 19% badanych stwierdziło, iż ich organizacja jest mniej empatyczna i wspierająca – co może być odzwierciedleniem trudnych wyborów i decyzji dokonanych w obliczu trudnych warunków rynkowych.
Tym, co z pewnością pomoże firmom odnaleźć się w erze digitalizacji i nowych potrzeb pracowników, jest Digital Employee Exprerience. Jest to swoista kombinacja ludzi, procesów i technologii oraz jej wpływ na cyfrowe doświadczenie pracowników.
Firma workai udostępniła nam wyniki badania, które jest zapowiedzią globalnego raportu DEX (Digital Employee Exprerience), tworzonego wspólnie z firmą PwC State and Future of DEX. Wynika z nich, że zaledwie 8% respondentów twierdzi, że ich firma ma strategię #DEX, a aż 41% zaznacza, że nie ma takiej strategii i nie planuje jej stworzyć.
– Nasze globalne badanie pokazało, że pomimo tego, że wielu badanych uznaje za ważne zagadnienia związane doświadczeniami pracowników w wymiarze cyfrowym, to jak dotąd tylko niewielki procent ich organizacji posiada własną strategię w tym zakresie – tak wyniki badania komentuje Łukasz Skłodowski, CEO & co-founder at workai.
Jak to się ma do faktu, że rozwój #digitalworkplace jest najważniejszym trendem komunikacyjnym w 2021 roku? O to również zapytaliśmy Łukasza Skłodowskiego z workai.
– Odpowiednia strategia DEX powinna być opracowana w ramach lub nawet jeszcze przed rozpoczęciem wdrożenia digital workplace. Przygotowana przez zespół złożony przede wszystkim z przedstawicieli zespołów IT, HR, komunikacji wewnętrznej i głównych linii biznesowych oraz stale aktualizowana powinna obejmować cykl życia pracownika i jego doświadczenia w firmie od rekrutacji aż po zakończenie współpracy. Jej wartość z pewnością wzrośnie, w miarę jak firmy, obecnie zajęte wdrażaniem kolejnych rozwiązań cyfrowych, odkryją że cyfrowa transformacja poza aspektem technologicznym, wymaga również odpowiedniej komunikacji i adaptacji – podkreśla Łukasz Skłodowski.
Łukasz dodaje również, że – wsparciem w realizacji tej strategii jest platforma WORKAI, dzięki której firmy mogą zbudować nowoczesne cyfrowe miejsce pracy oraz skutecznie informować i angażować pracowników, zbierając przy tym niezbędne informacje zwrotne i statystyki.
A jak rozwój digital workplace wygląda teraz z perspektywy organizacji? O tym m.in. w video mówi Wojtek Mrugalski, Head of Employee and Franchisee Communications z firmy Żabka Polska.
Naszym zdaniem #digitalworkplace oraz #DEX będą intensywnie się rozwijać, a komunikacja wewnętrzna powinna mocno ten rozwój wspierać. Czas zakasać rękawy i zaplanować działania, bo jak wynika z badania workai, ponad 29% badanych nie wdrożyło dotąd wielokanałowego modelu komunikacji i co więcej – nie planuje tego zrobić w przyszłości, a aż 39% używa ciągle tylko wybranych kanałów i urządzeń w komunikacji wewnętrznej.
Biorąc pod uwagę, że 2021 rok przyniesie dalszy rozwój pracy zdalnej i hybrydowej, a zespoły stacjonarne – będą zespołami rozproszonymi – dostosowanie komunikacji do tego modelu jest niezbędne. Digital Employee Experience wpływa bezpośrednio na pozycję rynkową organizacji, więc jeśli chcemy osiągać lepsze wyniki – musimy przystosować nasze firmy do nowych standardów.
Jeśli interesuje Was ten temat i chcielibyście przeczytać pełną analizę raportu Digital Workplace Strategy 2021 – znajdziecie ją TUTAJ. A jak tylko pojawi się raport State and Future of DEX, to natychmiast Was o tym poinformujemy.
Szkolenie przeznaczone dla osób, które chcą wprowadzić bądź usprawnić/rozwinąć pomiary efektywności komunikacji w swojej organizacji. Uczestnicy_czki: