komunikacja do pracowników, komunikacja w firmie, skuteczna komunikacja wewnętrzna
21 lipca 2025 2 min czytania

Cisza to też komunikat. Kiedy brak komunikacji szkodzi bardziej niż zła wiadomość?

W świecie firmowych komunikatorów, codziennych spotkań, intranetów i newsletterów łatwo zapomnieć, że… cisza też jest narzędziem komunikacji. I czasem mówi o nas więcej, niż byśmy chcieli. Kiedy w firmie brakuje informacji, nieważne czy złej czy dobrej, zaczynają działać mechanizmy domysłów, plotek oraz niepokoju. Drugi obieg ma się świetnie, scenariusze powstające w głowie pracowników osiągają nierzadko poziom abstrakcji, a nam coraz gorzej odplątać te pogmatwane wątki. Co możemy zrobić, żeby mleko się nie rozlało? Mówić!

Nie mówimy nic, bo nie mamy nic dobrego do powiedzenia. Krótko o najgorszy możliwym pomyśle

Brak komunikacji wewnętrznej w trudnych chwilach to jeden z najczęstszych błędów firm. Z obawy przed wywołaniem paniki, niezadowoleniem czy reakcjami emocjonalnymi, zaskakująco często decydujemy się...milczeć. Niestety, ta droga prowadzi donikąd. Zamiast budować zaufanie, taki brak informacji wywołuje efekt odwrotny. Pojawia się napięcie, frustracja, a nawet utrata zaangażowania. Pracownicy czują się wtedy pomijani, mniej ważni, a nawet zagrożeni, bo skoro nikt nic nie mówi, to zapewne dzieje się coś złego. Mamy naturalną skłonność do zapełniania luk poznawczych, a one działają jak dynamit, którego lont jest bardzo krótki. Plotki rosną, morale spadają, a ludzie zaczynają szukać wyjścia. I są to najczęściej drzwi wyjściowe z firmy. Na zawsze.

Cisza aktywuje wyobraźnię. Niekoniecznie w dobrym kierunku

Cisza informacyjna może być odebrana jako brak szacunku albo (co gorsza) jako brak kompetencji. W erze transparentności, empatii i leadershipu opartego na autentyczności, brak jasnego przekazu odbierany jest jako wielka, powiewająca na złowrogim wietrze czerwona flaga. Pracownicy oczekują otwartości i partnerstwa. Cisza zamyka nas na nich bardziej, niże sobie wyobrażamy.

Zła wiadomość? Lepiej powiedzieć ją dobrze niż przemilczeć

Załóżmy, musimy podjąć niepopularną decyzję np. o cięciach budżetowych, zamrożeniu podwyżek albo o zmianach organizacyjnych. To trudne, ale przemilczenie takich faktów sprawi, że ludzie i tak się dowiedzą, tylko niestety nie od nas. Ktoś powie coś, ktoś przepuści przez własną kalkę i potem już ruszyła maszyna i nikt jej nie powstrzyma, Są już tylko emocje, niedopowiedzenia i chaos. Transparentność nie oznacza, że musimy mieć odpowiedź na wszystko. Oznacza, że nie chowamy się za przysłowiową firanką i udajemy, że nas nie ma. Pamiętajmy, że zawsze istnieje ryzyko, iż będą nam spod tej firanki wystawać nogi. Budujmy kulturę wzajemnego zaufania i otwartości.

Ludzie dziś oczekują komunikacji tu i teraz

Dzisiejsza komunikacja wewnętrzna to system nerwowy organizacji. Oczekuje się, aby była szybka, sprawna, responsywna i dwukierunkowa. Kanały, z których korzystamy pozwalają mówić do pracowników w czasie rzeczywistym, zanim pojawi się luka i zanim zacznie działać firmowa mitologia. Warto inwestować w szkolenia liderów, albowiem nie każdy manager potrafi komunikować się z zespołem w sposób empatyczny i czytelny. Tymczasem to właśnie liderzy są najważniejszym nośnikiem informacji w firmie. Ich milczenie jest najgłośniejszym komunikatem.

3 zasady warte zapamiętania

  • Najpierw ludzie - zanim zakomunikujemy na zewnątrz, zadbajmy o swoich pracowników. Nic nie wkurzy pracownika bardziej, niż dowiadywanie się o firmowych zmianach z mediów.
  • Komunikacja kaskadowa - to co trudne, lepiej przekazać najpierw liderom i przygotować ich do rozmów z zespołami.
  • Q&A i spotkania - regularne rozmowy i spotkania z zarządem, gdzie można anonimowo zadawać pytania, budują poczucie uczestnictwa i przejrzystości.

Podsumowując: Jeśli jako firma nie powiemy ludziom, co się dzieje , zrobi to za nas ktoś inny. A wtedy nie kontrolujemy już ani narracji, ani emocji. Nasza cisza to też komunikat, pytanie czy naprawdę taki, jaki chcemy wysłać?

___________________________

Magdalena Delkowska – copywriterka, blogerka i entuzjastka komunikacji wewnętrznej 

NAJBLIŻSZE WYDARZENIA

Konferencja

Konferencja iComms

Warszawa, 20-21 listopada 2025

Konferencja iComms to:

  • kilkanaście case’ów przygotowanych przez komunikatorów wewnętrznych różnych firm,
  • panele z prelegentami,
  • sesje tematyczne, czyli okazja do rozmowy i wymiany doświadczeń,
  • praktyczne warsztaty.

Zobacz agendę konferencji iComms 2025!

 

2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: 150 uczestników
zobacz szczegóły
SZKOLENIE OTWARTE

Efektywna komunikacja wewnętrzna

Warszawa, 2-3 grudnia 2025
  • budowanie strategii komunikacji wewnętrznej,
  • dobór kanałów komunikacji do odbiorców,
  • trendy w obszarze nowych kanałów,
  • przygotowywanie skutecznych komunikatów,
  • narzędzia badające efektywność komunikacji.

 

3890 pln
2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły
SZKOLENIE OTWARTE

Mierzenie efektywności komunikacji wewnętrznej

Warszawa, 10 grudnia 2025

Szkolenie przeznaczone dla osób, które chcą wprowadzić bądź usprawnić/rozwinąć pomiary efektywności komunikacji w swojej organizacji. Uczestnicy_czki:

  • poznają teorie i zasady stanowiące bazę do prowadzenia dobrych pomiarów,
  • zapoznają się z dobrymi praktykami innych firm,
  • znajdą punkt wyjścia lub inspirację do działania w swojej organizacji.
2190 pln
1 dzień szkolenia
Grupa szkoleniowa: 9
zobacz szczegóły

Pozostałe wpisy

Przejdź do paska narzędzi