Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Z miesiąca na miesiąc ChatGPT i inne modele językowe zmieniają się, rozwijając swoje funkcjonalności. Aby móc w pełni korzystać z ich możliwości, musimy ciągle aktualizować swoją wiedzę i szkolić się w tym temacie. Chcąc korzystać ze sztucznej inteligencji w komunikacji wewnętrznej musimy zrozumieć, jak działa AI do generowania tekstów i jak się z nią porozumiewać.
Przeczytajcie artykuł i przekonajcie się, jak zacząć to robić sprawnie!
ChatGPT to chatbot stworzony przez amerykańskie przedsiębiorstwo OpenAI. Trochę o jego specyfice i podstawach użycia pisaliśmy w jednym z wcześniejszych artykułów. W skrócie jednak - podstawą działania Chata jest Large Language Model - typ algorytmu sztucznej inteligencji, który na podstawie filtrowania ogromnych zasobów danych umożliwia generowanie tekstu poprzez dostarczenie mu prompta.
ChatGPT nie jest w stanie wytworzyć nic sam. Wszystko to, co otrzymujemy przy jego pomocy to content, który został wyprodukowany wcześniej - ChatGPT zbiera i parafrazuje go zgodnie z prośbą, którą dla niego wyartykułujemy. Od naszej umiejętności tworzenia promptów zależy jakość wygenerowanej treści - dlatego tak ważne jest, by nauczyć się to robić dobrze!
Wszystko ma swoje blaski i cienie - nie inaczej jest w przypadku korzystania z ChataGPT. O tym, czy jako ludzie możemy ufać sztucznej inteligencji pisaliśmy już w poprzednim artykule. W tym tekście skupimy się na zaletach używania ChataGPT w codziennej pracy komunikatorów wewnętrznych, pamiętając także o niedoskonałościach tego narzędzia:
1. ChatGPT może generować za Ciebie teksty, które wysyłasz z dużą powtarzalnością, jak np. newslettery - ChatGPT zapamiętuję rozmowę, którą prowadziliście z nim wcześniej i uczy się Waszego stylu (w obrębie jednej rozmowy na tym samym koncie!) - jego dokładność zwiększa się również wtedy, kiedy dajecie mu przykłady treści, które stworzyliście już wcześniej sami.
TIP: Zanim poprosisz czat o tekst, napisz prostą komendę czego oczekujesz np. Napisz artykuł do Intranetu zapraszający ludzi na warsztat pt… Niech tekst będzie dynamiczny, napisany prostym językiem i zawiera call to action zachęcające ludzi do udziału.
2. ChatGPT pozwala podsumowywać i analizować duże zbiory danych, streszczać prezentacje - czyli robić wszystko to, co wymaga od nas naprawdę dużych zasobów czasowych.
TIP: Wykorzystaj czat do analizy komentarzy pracowników, jeżeli masz ich dużo (tylko usuń dane firmy wcześniej!!!). Czat posegreguje za Ciebie komentarze i utworzy wątki tematyczne.
3. Przy użyciu Chata możecie generować wiele pomysłów na wewnętrzny newsletter, eventy lub pomóc sobie stworzyć ankietę dla pracowników - w gąszczu jego propozycji zazwyczaj znajdą się ciekawe inspiracje.
TIP: Nie poprzestawaj na pierwszych wynikach, dopytuj czat, doprecyzowuj swoje potrzeby.
4. ChatGPT łatwo wygeneruje dla Was nagłówki, leady, tytuły komunikatów, a także skategoryzuje wysyłaną przez Was komunikację. Dzięki niemu możecie także szybko dostosować treść do różnych kanałów komunikacji.
TIP: Na wstępie napisz do jakiego kanału potrzebujesz treść, ile znaków i jaki ma być styl Twojego tekstu (np. mail bardziej oficjalny, a Yammer to tekst luźniejszy, budujący społeczność).
1. ChatGPT wciąż jest niedoskonały w naśladowaniu różnych stylów komunikacji, a treści wygenerowane poprzez to narzędzie brzmią dość technicznie, co jest dość łatwo zauważalne przez pracowników - zwłaszcza jeśli macie wypracowany określony tone of voice. Wyzwaniem może być dopasowanie Chat do stylu komunikacji Waszej organizacji.
2. ChatGPT średnio radzi sobie również z bardzo skomplikowanymi operacjami. Często omija niektóre z elementów zadania, co jest mocno zauważalne w badaniach o AI w firmach. Według raportu McKinsey State of AI in 2023 Report 55% respondentów twierdzi, że największą obawą ich organizacji związaną z ChatGPT jest właśnie niedokładność.
3. Ważną kwestią nieco osłabiajacą entuzjazm w używaniu ChataGPT jest cyberbezpieczeństwo. Zbiory danych dużych modeli językowych są pobierane z Internetu i mogą zawierać dane prywatne lub chronione prawem autorskim. Informacje, które wprowadzisz do ChatGPT, mogą zostać wykorzystane do szkolenia przyszłych LLM, co oznacza, że wszelkie informacje, które udostępnisz, mogą stać się dostępne dla osób spoza Twojej organizacji. I odwrotnie, ChatGPT może generować dane wyjściowe naruszające prawa autorskie, co może powodować problemy z odpowiedzialnością dla Twojej organizacji. Przy używaniu Chata należy więc być ostrożnym i ograniczyć się do podawania mu informacji odartych np. z konkretnych nazwisk.
ChatGPT daje wiele możliwości dla usprawnienia przepływu informacji w firmie. W komunikacji wewnętrznej możemy użyć go m.in do:
Te informacje w uproszczonej wersji zbieraliśmy już w naszym przewodniku po Chacie. Przyjrzyjmy się jednak dokładniej informacjom, które warto zawrzeć w prompcie:
1. Niezbędne informacje: jeśli zależy Ci na wyniku zawierającym określone informacje, musisz podać te informacje w prompcie. Nie pozwalaj, by ChatGPT zgadywał za Ciebie - bądź precyzyjny!
2. Niepotrzebne informacje: ChatGPT tak naprawdę nie wie, czego chcesz – jedyne, co może zrobić, to zgadywać. Jeśli zgadnie niepoprawnie, możesz zmienić treść prompta, aby wykluczyć informacje, których nie chcesz uwzględniać w wynikach.
3. Profil autora: Łatwym sposobem na poprawę jakości wyników ChatGPT jest opisanie perspektywy, z której chcesz korzystać w wynikach. Np.: „Jesteś menadżerem IT, napisz e-mail na temat nowej polityki”.
4. Profil odbiorców: Oprócz danych autora podaj informacje o tym, do kogo będą adresowane informacje wyjściowe. Np.: „Jesteś menadżerem IT, napisz e-mail do swojego zespołu ds. bezpieczeństwa w sprawie nowej polityki”.
5. Format: Jak wspomnieliśmy wcześniej, ChatGPT może tworzyć dane wyjściowe w różnych formatach. Określ żądany format, aby wpłynąć na wynik. Na przykład: „Jesteś menadżerem IT, napisz e-mail do swojego zespołu ds. bezpieczeństwa w sprawie nowej polityki w formacie listy nieuporządkowanej”.
6. Styl: Tak, ChatGPT może mieć trudności z odtworzeniem pewnych stylów i połączeń wyrazowych , ale możesz spróbować wpłynąć na jego sposób pisania opisując ton, którym ma się posłużyć. Na przykład: „Jesteś menadżerem IT, napisz e-mail do swojego zespołu ds. bezpieczeństwa na temat nowej polityki w formie nieuporządkowanej listy i użyj formalnego, poważnego tonu”.
Razem z Łukaszem Skłodowskim z Workai tworzymy dla Was listę gotowych promptów, które mogą się przydać w codziennej pracy komunikatora. Wyczekujcie ich w kolejnym artykule o na tematu ChataGPT.
TUTAJ znajdziesz źródło, z którego korzystaliśmy.
Konferencja iComms to:
Zobacz, co działo się na zeszłorocznej edycji konferencji iComms 2023!