Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
We wrześniu 2020 roku ukazało się najnowsze badanie firmy Citrix, które stara się odpowiedzieć na pytanie jak będzie wyglądało środowisko pracy w przyszłości, szczególnie w kontekście zmian technologicznych.
Badanie zostało przeprowadzone wśród ponad 500 przedstawicieli kadry zarządzającej i 1000 pracowników dużych i średnich przedsiębiorstw w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Holandii i Stanach Zjednoczonych.
Raport z badania przynosi wiele ciekawych wniosków i odpowiedzi dotyczących strategii zatrudnienia czy wykorzystania w miejscach pracy sztucznej inteligencji. Czy zastąpi ona pracowników? Czy sprawi, że rynek pracy się skurczy?
Badanie Citrix stawia jasną odpowiedź: NIE! Roboty nie tylko nie zastąpią ludzi, ale sprawią, że będziemy bardziej zaangażowani, innowacyjni i efektywni! Ponad 77% ankietowanych uważa, że w 2035 roku sztuczna inteligencja znacznie przyspieszy wszystkie procesy decyzyjne i zwiększy wydajność pracowników.
Mało tego - dzięki rozwiązaniom technologicznym powstaną nowe miejsca pracy, ponieważ powstanie potrzeba dla nowych specjalizacji zawodowych.
Respondenci badania Citrix wskazali wiele „nowych” profesji, które ich zdaniem najprawdopodobniej będą konieczne w przyszłości”. I tak 5 najpopularniejszych to:
Trener robotów / AI (zdaniem 82% managerówj/44% pracowników)
Menedżer wirtualnej rzeczywistości (79% managerów/36% pracowników)
Zaawansowany analityk danych (76% managerów/35% pracowników)
Menedżer ds. polityki prywatności i zaufania (68% managerów/30% pracowników)
Design thinker (56% managerów/27% pracowników)
Obserwujemy to już dzisiaj, a ta tendencja znaczenie się nasili dzięki rozwiązaniom technologicznym. Łatwy dostęp do narzędzi, informacji i danych pozwoli nam pracować z dowolnej lokalizacji, dzięki czemu coraz częściej firmy będą stosować elastyczne modele pracy.
67% badanych uważa, że model pracy na bazie współdzielonej platformy zdominuje pracę w przyszłości, a aż 60% uważa, że za 15 lat - praca na etacie będzie rzadkością. Ponadto 39% kadry zarządzającej przewiduje, że w przyszłości większość wysoko wykwalifikowanych specjalistów będzie dostępnych „na zlecenie” - czyli do pracy przy konkretnych projektach.
Zintegrowana z człowiekiem technologia to według badania Citrix ogromny skok jeśli chodzi o produktywność pracy. Dzięki wsparciu technologii - pracownicy będą w stanie osiągać zdecydowanie lepsze wyniki.
Pojawią się tzw. „AI-NGELS” - czyli cyfrowi asystenci, sterowani przez sztuczną inteligencję, którzy pomogą pracownikom określać priorytety, ale także zadbają o dobre samopoczucie fizyczne oraz psychiczne (np. zaplanują spotkania w najbardziej efektywnym dla danego pracownika czasie - w oparciu o analizę czynników takich jak samopoczucie w różnych porach dnia czy nawet poziom cukry we krwi). Ponad 50% ankietowanych uważa, że do 2035r., technologia zwiększy nasza produktywność przynajmniej dwukrotnie.
Technologia przejmie wszelkie zadania, które są powtarzalne, ale czasochłonne (uważa tak 83% badanych). To sprawi, że pracownicy będą mieli więcej czasu na pracę kreatywną i strategiczną. co przełoży się na poziom ich zaangażowania. 79% pracowników stwierdziło, że będzie to kluczowy czynnik w podnoszeniu kwalifikacji pracowników.
Uczestnicy badania przewidują, że firmy będą z biegiem lat coraz bardziej inwestować w technologię, kosztem kapitału ludzkiego. Aż 90% kadry zarządzającej ocenia, że w 2035 roku inwestycje w obszarach AI będą największym motorem wzrostu ich organizacji, a 70% uważa, że za 10 lat sztuczna inteligencja będzie generować wyższe dochody dla biznesu niż pracownicy. Ma to wyrównać szanse na rynku i zapewnić przewagę mniejszym firmom (63% ankietowanych).
Raport firmy Citrix maluje obraz rynku pracy przyszłości w bardzo nowoczesnym stylu. Czy tego chcemy czy nie - technologia rozwija się coraz szybciej i daje coraz większe możliwości, z których przedsiębiorcy po prostu muszą korzystać. W wielu obszarach - między innymi w komunikacji wewnętrznej - sztuczna inteligencja jest ogromnym wsparciem już dzisiaj. Ciekawi jesteśmy na ile przewidywania raportu „Praca 2035” rzeczywiście się spełnią. O tym - przekonamy się za 15 lat.
Pełna wersję raportu Citrix możecie pobrać TUTAJ
Szkolenie przeznaczone dla osób, które chcą wprowadzić bądź usprawnić/rozwinąć pomiary efektywności komunikacji w swojej organizacji. Uczestnicy_czki: