komunikacja liderska
17 kwietnia 2025 3 min czytania

Standardy komunikacji liderskiej: stwórz praktyczny przewodnik, który realnie wspiera liderów.

 

Poprawa komunikacji menedżerów liniowych wskoczyła na drugie miejsce na liście priorytetów komunikacyjnych firm w 2025 roku (wg badania Empoloyee Communications Report 2025). To mocny sygnał: liderzy stają są kluczowym ogniwem komunikacyjnym organizacji. Już nie tylko zarządzają zadaniami, ale tłumaczą strategię, budują zaangażowanie i pomagają ludziom odnaleźć się w zmianach. 

Rola komunikacyjna lidera to nie kwestia charakteru czy stylu komunikacji, to podstawowa kompetencja, niezbędna do skutecznego zarządzania zespołem. Zespół komunikacji może zakomunikować, zapowiedzieć pewne tematy. Zarząd pokaże wizję, kierunki i cel. Ale to właśnie lidera jest kluczowy do tego, aby pracownicy dobrze zrozumieli wpływ zmian i decyzji na ich codzienną pracę.  

Nie wszyscy liderzy mają takie same kompetencje i doświadczenia komunikacyjne. I tutaj właśnie jest miejsce dla wdrożenia standardów komunikacji liderskiej. One określają jasno, jakie są oczekiwania wobec lidera jako komunikatora. Dają wspólne ramy, jednocześnie nie odbierając, czy indywidualnego stylu. Standardy to także narzędzie budowania partnerstwa pomiędzy zespołem komunikacji i liderami – uczciwie prezentują oczekiwania wobec liderów w ramach procesów komunikacji wewnętrznej w organizacji. 

Poniżej dzielimy się z Wami kikoma wskazówkami, jak stworzyć taki przewodnik komunikacyjny dla liderów krok po kroku. 

Czym są standardy komunikacji liderskiej?  

To zestaw zasad i dobrych praktyk, które wspierają liderów w pełnieniu ich roli komunikacyjnej w organizacji. Określają, jakim językiem i tonem się komunikować, jasno definiują role w komunikacji wewnętrznej oraz dostarczają praktycznych wskazówek, które pomagają działać skutecznie na co dzień. 

Jak opracować zasady komunikacji liderskiej?  

Krok 1: Zacznij od audytu - zbadaj, jak wygląda i jest oceniana komunikacja liderska przez pracowników:

    • zorganizuj ankiety i wywiady z pracownikami, 
    • porozmawiaj z samymi liderami: co działa, a co nie i czego potrzebują, 
    • przeanalizuj codzienne rytuały komunikacyjne.

Krok 2: Zaangażuj liderów - nie twórz standardów zza biurka. Włącz menedżerów w warsztaty i sesje facylitacyjne. Wtedy standardy mają szansę być bliskie rzeczywistości i faktycznie działać. 

Krok 3: Zaprojektuj i udostępnij wszystkim przewodnik, czyli właśnie Standardy komunikacji liderskiej! Dobry przewodnik to taki, który szybko udziela kluczowych wskazówek. Przejrzysty, konkretny i osadzony w realiach firmy. Warto w nim zawrzeć informacje o: 

  • kulturze komunikacji w firmie: ton, język, postawy i spójność z wartościami firmy;  
  • roli lidera w komunikacji: kto za co odpowiada, jak wygląda podział ról między np. zarządem, HR a komunikacją; 
  • dostępnych kanałach komunikacji: pokaż matrycę kanałów, wskaż kanały do wykorzystania przez liderów (spotkania, przestrzeń w newsletterze, Viva Engage,…); 
  • rytuałach komunikacyjnych, czyli zasadach i cykliczności organizacji spotkań zespołowych, 1:1 oraz zasadach przekazywania trudnych decyzji czy sposobach reagowania na plotki. 

Jak wdrożyć standardy komunikacji liderskiej?  

Standardy komunikacji liderskiej powinny być integralną częścią strategii komunikacji wewnętrznej. Dobrą praktyką jest wpisanie ich do opisu stanowiska menedżerskiego, tak by komunikacja była traktowana jako realny zakres odpowiedzialności, a nie dodatek. Dla nowych liderów warto przygotować onboarding komunikacyjny, żeby już od startu znali swoje zadania w obszarze komunikacji z zespołem. Taki obboarding to także świetna okazja, aby zacząć budować partnerskie, długofalowe relacje zespołu komunikacji z liderami. 

Jak, jako komunikatorzy, powinniśmy wspierać liderów w komunikacji? 

Komunikacja liderska nie zadziała bez wsparcia. Liderzy potrzebują nie tylko dobrych intencji, ale narzędzi, przestrzeni i kompetencji. Tu ważną rolę odgrywa zespół komunikacji wewnętrznej. Naszym głównym zadaniem nie powinno być tworzenie prezentacji za liderów. Dużo większą wartość wniesiemy do organizacji dając liderom narzędzia, szkoląc, wspierając i wspólnie wdrażając dobre praktyki. Standardy to nasze narzędzie pracy – pomagają nam być partnerem, a nie serwisem. 

 Dlatego w standardach warto także zawrzeć informacje o: 

    • miejscu w intranecie, gdzie liderzy znajdą przygotowane z myślą o nich materiały komunikacyjne typu wskazówki, dokumenty FAQ czy prezentacje, 
    • osobach wspierających liderów po stronie zespołu komunikacji, do których mogą się zwrócić z pytaniami, 
    • opcji szkoleń czy mentoringu z zakresu komunikacji. 

Standardy komunikacji liderskiej to nie tylko narzędzie do działania, ale też punkt odniesienia do mierzenia efektów. Jeśli wiemy, jakie są zasady – możemy też sprawdzać, jak dobrze są realizowane. Warto regularnie monitorować, jak liderzy korzystają z ustalonych rytuałów i kanałów, czy przestrzegają zasad komunikacji i jak ich działania są odbierane przez zespół. To baza do rozmów, wsparcia i rozwoju. 

Dobrze zaprojektowane standardy nie będą kolejnym dokumentem w intranecie. Dobrze wdrożone będą codziennym narzędziem wspierającym spójną komunikację i budującym kulturę opartą na zaufaniu. Bo dobra komunikacja to nie kwestia talentu, to kwestia przygotowania i właściwego wsparcia.  

Powodzenia! 

NAJBLIŻSZE WYDARZENIA

SZKOLENIE OTWARTE

Angażowanie, wspieranie i wzmacnianie roli liderów w komunikacji wewnętrznej

Warszawa, 18 września 2025
  • definiowanie roli komunikacyjnej liderów,
  • tworzenie planów komunikacji liderskiej,
  • wspieranie liderów w działaniach komunikacyjnych,
  • wdrażanie nowych formatów (newslettery, videoblogi,  podcasty),
  • przygotowanie liderów do komunikacji zmian,
  • raportowanie i optymalizacja efektywności działań komunikacyjnych liderów.
2190 pln
1 dzień szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 10 osób
szczegóły wkrótce
SZKOLENIE OTWARTE

Efektywna komunikacja wewnętrzna

Warszawa, 9-10 października 2025
  • budowanie strategii komunikacji wewnętrznej,
  • dobór kanałów komunikacji do odbiorców,
  • trendy w obszarze nowych kanałów,
  • przygotowywanie skutecznych komunikatów,
  • narzędzia badające efektywność komunikacji.

 

3890 pln
2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły
Szkolenie online | SZKOLENIE OTWARTE

Akademia Komunikacji Wewnętrznej

ONLINE, 20 października -12 grudnia 2025
  • 8 tygodni kursu: 8 sesji tematycznych online (2h) + 8 sesji Q&A online (1h),
  • 10 modułów szkoleniowych,
  • praktyczne zadania pomiędzy sesjami z indywidualnym feedbackiem od trenera,
  • dostęp do pełnego zestawu materiałów dodatkowych,
  • 3-miesięczny mentoring indywidualny po szkoleniu.
2990 pln Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły

Pozostałe wpisy