Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Poprawa komunikacji menedżerów liniowych wskoczyła na drugie miejsce na liście priorytetów komunikacyjnych firm w 2025 roku (wg badania Empoloyee Communications Report 2025). To mocny sygnał: liderzy stają są kluczowym ogniwem komunikacyjnym organizacji. Już nie tylko zarządzają zadaniami, ale tłumaczą strategię, budują zaangażowanie i pomagają ludziom odnaleźć się w zmianach.
Rola komunikacyjna lidera to nie kwestia charakteru czy stylu komunikacji, to podstawowa kompetencja, niezbędna do skutecznego zarządzania zespołem. Zespół komunikacji może zakomunikować, zapowiedzieć pewne tematy. Zarząd pokaże wizję, kierunki i cel. Ale to właśnie lidera jest kluczowy do tego, aby pracownicy dobrze zrozumieli wpływ zmian i decyzji na ich codzienną pracę.
Nie wszyscy liderzy mają takie same kompetencje i doświadczenia komunikacyjne. I tutaj właśnie jest miejsce dla wdrożenia standardów komunikacji liderskiej. One określają jasno, jakie są oczekiwania wobec lidera jako komunikatora. Dają wspólne ramy, jednocześnie nie odbierając, czy indywidualnego stylu. Standardy to także narzędzie budowania partnerstwa pomiędzy zespołem komunikacji i liderami – uczciwie prezentują oczekiwania wobec liderów w ramach procesów komunikacji wewnętrznej w organizacji.
Poniżej dzielimy się z Wami kikoma wskazówkami, jak stworzyć taki przewodnik komunikacyjny dla liderów krok po kroku.
To zestaw zasad i dobrych praktyk, które wspierają liderów w pełnieniu ich roli komunikacyjnej w organizacji. Określają, jakim językiem i tonem się komunikować, jasno definiują role w komunikacji wewnętrznej oraz dostarczają praktycznych wskazówek, które pomagają działać skutecznie na co dzień.
Krok 1: Zacznij od audytu - zbadaj, jak wygląda i jest oceniana komunikacja liderska przez pracowników:
Krok 2: Zaangażuj liderów - nie twórz standardów zza biurka. Włącz menedżerów w warsztaty i sesje facylitacyjne. Wtedy standardy mają szansę być bliskie rzeczywistości i faktycznie działać.
Krok 3: Zaprojektuj i udostępnij wszystkim przewodnik, czyli właśnie Standardy komunikacji liderskiej! Dobry przewodnik to taki, który szybko udziela kluczowych wskazówek. Przejrzysty, konkretny i osadzony w realiach firmy. Warto w nim zawrzeć informacje o:
Standardy komunikacji liderskiej powinny być integralną częścią strategii komunikacji wewnętrznej. Dobrą praktyką jest wpisanie ich do opisu stanowiska menedżerskiego, tak by komunikacja była traktowana jako realny zakres odpowiedzialności, a nie dodatek. Dla nowych liderów warto przygotować onboarding komunikacyjny, żeby już od startu znali swoje zadania w obszarze komunikacji z zespołem. Taki obboarding to także świetna okazja, aby zacząć budować partnerskie, długofalowe relacje zespołu komunikacji z liderami.
Komunikacja liderska nie zadziała bez wsparcia. Liderzy potrzebują nie tylko dobrych intencji, ale narzędzi, przestrzeni i kompetencji. Tu ważną rolę odgrywa zespół komunikacji wewnętrznej. Naszym głównym zadaniem nie powinno być tworzenie prezentacji za liderów. Dużo większą wartość wniesiemy do organizacji dając liderom narzędzia, szkoląc, wspierając i wspólnie wdrażając dobre praktyki. Standardy to nasze narzędzie pracy – pomagają nam być partnerem, a nie serwisem.
Dlatego w standardach warto także zawrzeć informacje o:
Standardy komunikacji liderskiej to nie tylko narzędzie do działania, ale też punkt odniesienia do mierzenia efektów. Jeśli wiemy, jakie są zasady – możemy też sprawdzać, jak dobrze są realizowane. Warto regularnie monitorować, jak liderzy korzystają z ustalonych rytuałów i kanałów, czy przestrzegają zasad komunikacji i jak ich działania są odbierane przez zespół. To baza do rozmów, wsparcia i rozwoju.
Dobrze zaprojektowane standardy nie będą kolejnym dokumentem w intranecie. Dobrze wdrożone będą codziennym narzędziem wspierającym spójną komunikację i budującym kulturę opartą na zaufaniu. Bo dobra komunikacja to nie kwestia talentu, to kwestia przygotowania i właściwego wsparcia.
Powodzenia!