Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Skrzynka przepełniona mailami, niekończące się spotkania, analizy, raporty, a do tego zagoniony i czasem zdemotywowany do działania zespół. Czy można zmienić ten szary i smutny obraz naszej nierzadko tak wyglądającej codzienności, w miejsce pełne zaangażowania, motywacji i radości z odrobiną zabawy? Można i to w bardzo prosty sposób! Jak? Dzięki kreatywnym konkursom dla pracowników!
Konkursy dla pracowników dla wielu mogą wydawać się nieco infantylnym sposobem komunikacji. Często kojarzą się z pracami szkolnymi, w których trzeba było zrobić ludziki z kasztanów lub narysować dżdżownicę dbającą o uzębienie (true story, byłam w tym miejscu, z tymi ludzikami i dżdżownicami). Słowem: mało osób bierze konkursy na serio. Czas to zmienić! Konkursy i wewnętrzne rywalizacje to idealne narzędzie podnoszące zaangażowanie pracowników, bo umówmy się - kto nie lubi wykorzystać szansy, by pokazać się z najlepszej strony i przy okazji zyskać coś ekstra? No przecież każdy z nas, ale niektórzy wstydzą się po prostu do tego przyznać😊
Klucz do sukcesu: sprawdź, co masz na stole
W konkursach pracowniczych ważna jest kreatywność i planowanie, ale też sprawdzenie swoich możliwości i zasobów. Trzeba spojrzeć, co masz na stole i jak możesz to wykorzystać w konkursowej rzeczywistości. Są zespoły, które zawsze będą mówić, że nie mają czasu, będą też biurowe marudy, które od razu powiedzą, że „to głupie i nikomu niepotrzebne”.
Początki mogą być naprawdę trudne, ale nie zniechęcaj się! Sama kilka razy zaliczyłam konkursową niemoc, gdzie wydawało mi się, że wymyślona przez mój zespół komunikacji grywalizacja to jakieś boskie objawienie, a okazywało się, że zainteresowanie jest średnie, żeby nie rzec żadne. Trochę pochlipywania w kącie, potem kilka zmian, wciągających zajawek, sensowne nagrody i proszę bardzo – konkursy klikają się teraz jak szalone!
Zanim oddasz się bez reszty pasji tworzenia konkursów, odpowiedz sobie na pytanie: co chcesz dzięki nim osiągnąć? Konkursy mogą być narzędziem motywacyjnym, integracyjnym, a nawet sposobem na rozwijanie kreatywności w zespole. Jasno określ, czy celem jest poprawa zaangażowania, budowanie relacji, czy może zwiększenie efektywności? Pod to zaplanuj cały zarys zabawy.
Nic tak nie zniechęca, jak brak zrozumienia, na jakich zasadach można wygrać konkurs. Ustal koniecznie regulamin konkursu, który zabezpieczy całą zabawę pod względem prawnym, a także podatkowym.
Się gra, się ma, jak to mówią. Konkurs z fajnymi nagrodami to może być Twój przepis na zintegrowanie pracowników. Super pomysłem na główną nagrodę może być voucher na kurs rozwojowy, dodatkowe punkty w programie kafeteryjnym czy gadżety firmowe dobrej jakości.
Regularne włączanie konkursów i grywalizacji w wewnętrzną komunikację sprawi, że z czasem pracownicy sami będą zagadywać, kiedy znów jakiś konkurs się pojawi. Warto więc planować je z wyprzedzeniem i dopasowywać je do bieżących wydarzeń w firmie. Świetnym pomysłem będzie łączenie ich z misją i wartościami firmy. Jeśli stawiasz na innowacje, to daj pracownikom pole do popisu w tym temacie, jeśli środowisko – niech wymyślą najbardziej kreatywne rozwiązania.
Warto zadbać o to, aby konkurs był przede wszystkim elementem integracji i zabawy, a nie egzaminem z życia. Nawet jeśli chcemy ugryźć trudne tematy dotyczące pracy, warto podejść do tego z przymrużeniem oka. Zadbać o lekką komunikację i formę przekazu.
Konkursy prawem, nie towarem dla wszystkich Twoich pracowników. Zadbaj o to, by formuła pozwalała uczestniczyć każdemu, niezależnie od stanowiska. Zaprojektuj swój konkurs tak, aby zwiększyć poczucie inkluzywności. Jeśli masz pracowników produkcyjnych, przygotuj komunikację dedykowaną również dla nich – plakaty i ulotki, które będzie można rozesłać do fabryk, hal produkcyjnych czy biur terenowych.
Konkursy drużynowe wchodzą całe na biało jeśli chodzi o integrację zespołu. Praca nad zadaniem konkursowym buduje więzi między pracownikami, którzy na co dzień mogą niewiele ze sobą współpracować, a także rodzi poczucie przynależności do grupy, bo przecież nic tak nie jednoczy jak wspólny wróg (przepraszam, cel!).
Ogłoszenie wyników powinno być wyjątkowym wydarzeniem, a nie tylko szybkim wręczeniem nagród na korytarzu. Zrób to w widowiskowy sposób, np. w formie specjalnego newslettera, albo nawet spotkania pracowniczego. Jeśli liczba osób pozwoli, przygotuj specjalny Celebration Day, gdzie oprócz ogłoszenia wyników i odebrania nagród, uczestnicy będą mogli usiąść wspólnie na kawie i poczęstunku. Dla wielu osób sam udział i docenienie ich wkładu w zadanie może być równie ważne, co nagroda, nie zapominaj o tym.
Wniosek? Trochę zdrowej rywalizacji, kilka nieszablonowych wyzwań, a do tego atrakcyjne nagrody potrafią zdziałać cuda – zarówno w firmie, jak i w samopoczuciu pracowników. Bo kto powiedział, że praca nie jest od tego, aby bawić się w niej na całego?
Magdalena Delkowska – copywriterka, blogerka i entuzjastka komunikacji wewnętrznej
Szukasz więcej sposób na zaangażowanie pracowników w komunikację w firmie? Przeczytaj artykuł o tym, jak dbać o zaangażowanie pracowników w komunikacji wewnętrznej.
Szkolenie przeznaczone dla osób, które chcą wprowadzić bądź usprawnić/rozwinąć pomiary efektywności komunikacji w swojej organizacji. Uczestnicy_czki: