rozwój, zaangażowanie pracowników
10 września 2024 4 min czytania

Jak dbać o zaangażowanie pracowników w komunikacji wewnętrznej?

Pierwsza zasada dynamiki każdej pracy mówi, że najlepszy pracownik to zaangażowany pracownik. Żartuję, nie ma w ogóle takiej zasady, ale czy nie uważacie, że o angażowaniu naszych ludzi w pracę powinno się mówić się dużo i często? Przecież wszyscy znamy to uczucie, kiedy praca wyzwala w nas wewnętrzną kreatywność, kiedy nasze pomysły wpadają do firmowego krwiobiegu i mają realny wpływ na toczące się procesy w organizacji. Wszyscy lubimy być klepani po plecach i utwierdzani w poczuciu, że nasza robota ma sens. A co, jeśli pracownicy są traktowani jak zlepek ludzi wykonujących pracę odtwórczą, którzy w komunikacji firmowej mogą co najwyżej biernie słuchać/czytać/ oglądać korporacyjne komunikaty? Zaskoczenia nie będzie – to się po prostu nie uda.

Zespół Kult śpiewał kiedyś, że „ten pociąg nie pojedzie jeśli Ty w nim nie będziesz” i to idealnie pokazuje, jak bardzo w komunikacji potrzebni są ludzie, którzy z nami (czy dla nas) pracują. Jak uruchomić tę maszynę żeby ruszyła i już jej nikt nie powstrzymał? Pogadajmy o tym.

Od „bo tak zawsze robiliśmy” do „a co Wy o tym sądzicie?”

W dzisiejszym, cyfrowo-rozproszonym świecie, komunikacja w firmie nie może być cały czas tą samą sztywno wykrochmaloną koszulą w szafie. To, co sprawdzało się kilka czy kilkanaście lat temu, niekoniecznie będzie aktualne dzisiaj. Technologie, oczekiwania pracowników i tempo pracy ulegają zmianom. Komunikacją trzeba się trochę pobawić, poeksperymentować, a także słuchać głosów pracowników, bo przecież to oni są naszą grupą docelową!

 

TIP:  Czasem najprostsze pytanie – „a co WY zrobiłybyście/zrobilibyście inaczej”? może przynieść naprawdę zaskakujące efekty. Nie zakładajmy z góry, że nasze rozwiązanie jest jedynym słusznym, tylko odważnie słuchajmy opinii pracowników – to często w nich tkwi tajemny składnik do najlepszego eliksiru z komunikacyjnych gumijagód.

Spotkania pracownicze – przestrzeń do kreatywnej wymiany myśli

Firmowe ploteczki podczas przerw kawowych nie mają dla spotkań pracowniczych żadnej litości. Większość pracowników nie widzi w takich spotkaniach najmniejszego sensu, a ci, którzy nie mają zdania, prawdopodobnie nie słyszeli pytania, bo akurat grali w tym czasie w węża na komórce. Nudne, jednostronne spotkania pracownicze to nie tylko strata czasu, to zwyczajnie marnowanie potencjału. Bierne słuchanie i bierny udział to gwóźdź wbijany do trumny, w której oto właśnie spoczęło zaangażowanie naszych pracowników.

Nie zagrzebujmy ich tak żywcem! Pracownicy oczekują, że będą słuchani, a ich opinie będą brane pod uwagę przy podejmowaniu decyzji. Powtórzmy więc to jeszcze raz - angażowanie pracowników w proces komunikacji to kluczowy czynnik budowania zaangażowania i lojalności wobec firmy.

Zadbajmy zatem mądrze o tę kruchą konstrukcję. Jeśli przed spotkaniem organizujemy Q&A, to na spotkaniu odpowiadajmy na WSZYSTKIE pytania, które się tam znalazły, a nie na te, które nam wygodniej. Komunikujmy się w sposób transparentny. Pracownicy, którzy widzą, że jesteśmy otwarci na dialog, umiemy z sensem opowiadać o tym co działa, ale też przyznać się kiedy coś nie działa, są bardziej skłonni angażować się w działania, a nawet proponować własne rozwiązania. Natomiast, kiedy czują, że są na spotkaniu tylko po to, żeby zabrać trochę tlenu, to bądźmy pewni, że szybciej rozwiążą test na Facebooku, jakim rodzajem pizzy są, niż będą słuchać wieści o firmie. W tradycyjnych formach komunikacji taka zmiana wymaga odwagi i gotowości na niewygodę, ale to serio działa!

 

TIP: Nie bój się zmiany z biernej formy spotkań na aktywną. Albo bój się, ale mimo lęku - idź w to dziarskim krokiem.

  • Zamiast angażować pracowników w słuchanie, zaangażuj ich w działanie.
  • Zamiast klasycznego i strasznie męczącego słuchaczy raportowania, pozwól pracownikom na swobodną wymianę myśli i dzielenie się problemami, wyzwaniami czy pomysłami.
  • Nie bądź jednym głosem w sali, a głosem całego Twojego chóru. Taki nieformalny „okrągły stół” wzmacnia poczucie wspólnoty i otwartości.

Czujesz już ten delikatny powiew wiatru zmian? Ja też!

Pracowniku, czuj się u nas dobrze!

Być może to co teraz powiem jest banałem, ale czyż to właśnie nie z banałów rodzą się najlepsze historie, którymi potem zachwyca się cały świat? Jak zatem brzmi ta prawda (nie)objawiona? Pracownicy nie tylko chcą dobrze wykonywać swoje obowiązki, oni chcą czuć się dobrze w swojej organizacji i być dumni, że właśnie z nią zdecydowali się związać swoje życie zawodowe. W wartościach naszej firmy na pewno jest aspekt ochrony środowiska, bezpieczeństwa, zdrowia czy etyki. Wykorzystajmy ten wiszący gdzieś w firmowym Intranecie zbiór pisanych zasad i przekujmy w działanie!

 

TIP: Zaangażuj pracowników w akcje, dzięki którym zostawiają w świecie cząstkę siebie lub biorą z nich coś, co ma dla nich osobistą wartość.

  • Zabierzmy pracowników na wspólne sadzenie drzew lub na wolontariat do schroniska dla zwierząt,
  • Organizujmy webinary ze specjalistami z przeróżnych dziedzin.
  • Edukujmy poprzez akcje związane z profilaktyką zdrowia, czy zbiórki na cele charytatywne.

Możemy przygotować szybkie badanie ankietowe i zapytać pracowników, co chcemy jako firma zrobić razem i  jaką cegiełkę chcemy dołożyć do budowania lepszego świata? Jeśli coś ma dla nas sens, to chętnie się angażujemy w działania, nawet jak jesteśmy największymi maruderami i niszczycielami dobrej atmosfery w pracy. Mam nawet na to niezbite dowody, o których kiedyś tu na pewno opowiem.

Wniosek?

Komunikacja w firmie to nie suche narzędzie do przekazywania informacji – to sztuka, która może przekształcić Twoją organizację w zespół pełen zaangażowania i kreatywności. Skuteczna komunikacja to umiejętność słuchania potrzeb pracowników oraz gotowość na ewolucję, a czasem nawet na rewolucję. Traktowanie pracowników jako równorzędnych partnerów w dialogu i reagowanie na ich sugestie jest kluczem do zbudowania silnej, dynamicznej i innowacyjnej firmy. W końcu, kto chciałby stać w miejscu, podczas gdy świat wokół się kręci?


Magdalena Delkowska – copywriterka, blogerka i entuzjastka komunikacji wewnętrznej

Przeczytaj więcej artykułów blisko tematu angażowania pracowników w komunikacji wewnętrznej:

NAJBLIŻSZE WYDARZENIA

Konferencja

Konferencja iComms

Warszawa, 21-22 listopada 2024

Konferencja iComms to:

  • kilkanaście case’ów przygotowanych przez komunikatorów wewnętrznych różnych firm,
  • panele z prelegentami,
  • sesje tematyczne, czyli okazja do rozmowy i wymiany doświadczeń,
  • praktyczne warsztaty.

Zobacz, co działo się na zeszłorocznej edycji konferencji iComms 2023!

 

2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: 100 uczestników
zobacz szczegóły
Szkolenie online | SZKOLENIE OTWARTE

Akademia Komunikacji Wewnętrznej

  • 8 tygodni kursu: 8 sesji tematycznych online (2h) + 8 sesji Q&A online (1h),
  • 10 modułów szkoleniowych,
  • praktyczne zadania pomiędzy sesjami z indywidualnym feedbackiem od trenera,
  • dostęp do pełnego zestawu materiałów dodatkowych,
  • 3-miesięczny mentoring indywidualny po szkoleniu.
2990 pln Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły
SZKOLENIE OTWARTE

Efektywna komunikacja wewnętrzna

Warszawa, 27-28 lutego 2025
  • budowanie strategii komunikacji wewnętrznej,
  • dobór kanałów komunikacji do odbiorców,
  • trendy w obszarze nowych kanałów,
  • przygotowywanie skutecznych komunikatów,
  • narzędzia badające efektywność komunikacji.

 

3890 pln
2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły

Pozostałe wpisy