Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Dzisiejsza komunikacja wewnętrzna w większości opiera się na cyfrowych formach przekazu. Takie środki komunikacji, jak czasopisma pracownicze odchodzą do lamusa, ustępując innym, bardziej nowoczesnym. Czy słusznie? – wszystko zależy od specyfiki naszej organizacji i pracowników. Poznajcie „Świat PZU” – kwartalnik, działający w firmie od ponad 30 lat, żywy i poczytny dowód na to, że zainteresowanie tradycyjną prasą w komunikacji wewnętrznej jeszcze się nie skończyło.
O tajnikach tworzenia periodyku pracowniczego opowiedziała nam na konferencji iComms 2021 jego ówczesna redaktor naczelna – Dorota Łygaś.
JAK TO SIĘ ZACZĘŁO?
Pierwsze wydanie „Świata PZU” miało miejsce w 1991 roku. Wówczas treść czasopisma opierała się głównie na sprawozdaniach, uchwałach i zarządzeniach. Nie było to wtedy atrakcyjne ani przystępne pismo, nie pojawiało się również regularnie. Aktualnie po kilku metamorfozach na przestrzeni lat (przejście od dwumiesięcznika do miesięcznika, a następnie do kwartalnika) periodyk pojawia się zawsze cztery razy w roku, zarówno w wersji elektronicznej, jak i papierowej.
JAK TO WYGLĄDA TERAZ?
W tym momencie „Świat PZU” ma stałą strukturę – składa się z dwóch części:
„Świat PZU” wydawany jest w formie elektronicznej, jak i drukowanej, ale to właśnie wersja papierowa wciąż cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Jak opowiedziała nam Dorota Łygaś, ograniczony przez pracę hybrydową nakład w 2021 roku sprawił, że drukowany kwartalnik stał się towarem deficytowym w firmieJ. Nie wszędzie jednak druk sprawdzi się tak dobrze. W PZU zadziałało to z kilku powodów:
Pracownicy firmy PZU chętnie sięgają po czasopismo z wielu powodów – jego podstawową zaletą jest jednak mówienie o ludziach. To między innymi dzięki niemu periodyk wciąż wygrywa z innymi, popularnymi środkami przekazu. Pracownikom zależy, by ich opowieść znalazła się we wnętrzu. Wiedzą również, że to, o czym czytają nie dotyczy jedynie wąskiej grupy osób pracujących w centrali. Redakcja pisma dba bowiem o poszerzanie różnorodności treści i osób, które pojawiają się w kwartalniku.
ZASADY TWORZENIA DOBREGO CZASOPISMA WEWNĘTRZNEGO
Warto zastanowić się, co składa się na całościowy sukces czasopisma wewnętrznego. O zasadach, którymi kieruje się podczas tworzenia periodyku, opowiedziała nam nasza prelegentka:
Czasopismo wewnętrzne tworzymy właśnie dla pracowników. W miarę możliwości dopasowujmy więc treści, które publikujemy do tego, co oni uważają za atrakcyjne.
Poznaj swoich współpracowników (nie tylko tych najbliższych) i specyfikę ich pracy – dzięki temu dowiesz się, jakie są potrzeby ludzi na różnych stanowiskach i szybko poszerzysz siatkę „przyjaciół komunikacji wewnętrznej”, którzy chętnie dostarczą Ci ciekawe tematy i podzielą się opinią na temat czasopisma.
Przy tworzeniu czasopisma wewnętrznego bądź pewien swojej wizji i, o ile to możliwe, staraj się nie naginać zasad, które wprowadziłeś (nawet jeśli prosi o to zarządJ). Konsekwencja, asertywność i niezależność budują zaufanie i lojalność pracowników wobec czasopisma.
Pamiętaj, by umieszczać w swoim czasopiśmie historie ludzi na różnych stanowiskach, pochodzących z różnych miast i terenów – w ten sposób sprawisz, że Twój periodyk stanie się czasopismem wszystkich! Dzięki temu również pracownicy chętniej dążyć będą do znalezienia się w którymś z numerów.
W kontekście wyglądu czasopisma zadbaj także o różnorodność form, które się w nim pojawiają. Reportaż, artykuł czy wywiad – kiedy przeplatają się ze sobą są bardziej interesujące!
To złota zasada, dzięki której zdobędziesz serca swoich pracowników. Nikt nie chce bowiem nieustannie czytać jedynie o sukcesach prezesów swojej firmy. Tchnij życie w swoje czasopismo i zainteresuj się pasjami oraz charakterami ludzi w swojej firmie. Z pewnością znajdziesz wiele inspirujących historii do opowiedzenia.
Pamiętaj, że tworzysz swoje czasopismo dla każdego pracownika w Twojej organizacji. Zadbaj o to, by język, którego używasz był zrozumiały, a teksty nie za długie.
Twórz ciekawe tytuły, które zachęcą pracowników do czytania. Stosuj infografiki i estetyczne zdjęcia, by urozmaicić treść czasopisma. Wystrzegaj się błędów językowych!
Nie opieraj swoich tekstów na opiniach z nieznajomego źródła. Takie treści są mało wiarygodne i burzą zaufanie pracowników czytających pismo.
Wiesz już, jakie są zasady tworzenia dobrego czasopisma wewnętrznego oraz co zadziałało w PZU. Teraz czas na Ciebie! Może akurat w Twojej firmie taka forma komunikacji sprawdzi się dobrze – zbadaj temat i do dzieła!
Konferencja iComms to:
Zobacz, co działo się na zeszłorocznej edycji konferencji iComms 2023!