AI
5 marca 2020 3 min czytania

7 sposobów, w jakie sztuczna inteligencja może Ci pomóc w komunikacji wewnętrznej

Coraz częściej słyszymy wokół nas terminy takie jak algorytmy uczenia maszynowego, NLP czy analiza nastrojów. To nic innego jak narzędzia sztucznej inteligencji „AI”, które są szeroko wykorzystywane w biznesie - szczególnie w zakresie produktów oraz usług skierowanych do konsumentów.

Okazuje się jednak, że te narzędzia mogą być bardzo przydatne także w komunikacji wewnętrznej. Jak? Poniżej przedstawiamy 7 sposobów, które zdecydowanie mogą ułatwić życie każdemu specjaliście ds. komunikacji!

 Nigdy więcej pustych profili

Żaden pracownik nie przepada za wypełnianiem kolejnych ankiet czy profili umiejętności. Szczególnie, kiedy zadajemy pytania otwarte, na które ludziom nie chce się odpowiadać. Na szczęście, mając podstawowe informacje o pracownikach, możemy użyć sztucznej inteligencji do przewidywania umiejętności i wiedzy. W rezultacie będziemy w stanie zadawać zamknięte i dokładniejsze pytania.

To przełoży się także na podniesienie employee experience - dzięki temu, że do analizy trafi dobrej jakości informacja zwrotna od pracowników - będziemy w stanie lepiej kształtować ich doświadczenia.

Nigdy więcej szumów informacyjnych

Obecne metody łączenia pracowników za pomocą grup i społeczności, zależą w dużej mierze od tego czy pracownicy znajdą odpowiednie grupy i czy te grupy będą wystarczająco aktywne, by utrzymać ich uwagę. Dzięki sztucznej inteligencji możemy „zaprojektować przypadkowość” interakcji - między właściwymi pracownikami we właściwym czasie. Wszystko to dzięki dopasowanym algorytmom, które sprawiają, że rozmowy rzeczywiście zaczynają rozwiązywać problemy biznesowe - a to przekłada się na zmniejszenie kosztów zarządzania społecznością, związanych z moderacją oraz promocją grup oraz treści.

Więcej pracy - w pracy

Korzystanie z sieci społecznościowych i forów daje pracownikom nie tylko możliwość współpracy nad biznesowymi problemami, ale też pozwala na udostępnianie zdjęć np. swoich kotów. To może powodować problemy z zachęcaniem starszych liderów do korzystania i wspierania narzędzi społecznościowych. Platformy oparte na sztucznej inteligencji mają dodatkową funkcjonalność, która pozwala koncentrować się na zadaniach i wynikach. Narzędzia takie jak NLP czy analiza nastrojów mogą także wpłynąć to to, by udostępniane treści były związane z pracą.

Przejrzyste ROI

Sieci społecznościowe umożliwiają pracownikom w zasadzie nieograniczone kontakty, a organizacje coraz częściej  polegają na raportowaniu statystyk zaangażowania. Zakłada się, że skoro pracownicy używają danej platformy - jest ona przydatna. Jednak możliwość polubienia, udostępnienia czy komentowania niekoniecznie wiąże się z ewentualnymi korzyściami biznesowymi (tu wracamy do wspomnianych wyżej zdjęć kotów). Dzięki sztucznej inteligencji - połączenia między pracownikami są mocniej powiązane z problemami biznesowymi, a NLP i analiza nastrojów mogą dostarczać raporty o tym: co, komu i dlaczego - jest udostępniane.

Na żądanie

Pracownicy młodego pokolenia są przyzwyczajeni do usług „on demand” w życiu osobistym i nie rezygnują z tych oczekiwań w biurze. Oznacza to, że uzyskanie ich zadowolenia z komunikacji wewnętrznej może się okazać trudniejsze. Dzięki sztucznej inteligencji - algorytmy uczenia maszynowego mogą dostarczać odpowiednie treści odpowiednim osobom we właściwym czasie, analizując przy tym ich aktywność i przewidując co najbardziej ich zaangażuje.

Do tego jeszcze chatboty, które zapewniają szybkie i dokładne odpowiedzi – przydatne szczególnie w przypadku młodszych pracowników – wychowanych w technologicznie zaawansowanym świecie. Tacy pracownicy oczekują natychmiastowych odpowiedzi na pytania takie jak wniosek o urlop, świadczenia pracownicze czy harmonogramy szkoleń.

Employee Engagement

Coroczna ankieta dotycząca zaangażowania pracowników wiąże się zazwyczaj z oczekiwaniem zmian. Dzięki sztucznej inteligencji możemy korzystać z analizy nastrojów, aby śledzić zaangażowanie pracowników w czasie rzeczywistym na bardziej szczegółowym poziomie. Umożliwia to znacznie dokładniejszy pomiar wpływu komunikacji i z czasem pozwala przewidywać zaangażowanie pracowników na podstawie analizy trendów.

Ponadto – wykorzystanie np. chatbotów w komunikacji wewnętrznej – łagodzi presję, jaką odczuwają ludzie gdy są proszeni o opinię. Usunięcie interakcji międzyludzkich zapewnia często wygodę i zdolność do bycia bardziej uczciwym w odpowiedziach na pytania. To z kolei przekłada się na możliwość skutecznej rekacji na wewnętrzne informacje zwrotne.

Mniej zgadywania

Doświadczony specjalista do spraw komunikacji wewnętrznej wie, jaki może być wpływa konkretnej zmiany czy ogłoszenia na zaangażowanie pracowników czy kulturę organizacji. Ale co jeśli jesteś nowy w firmie lub nie masz doświadczenia w komunikacji? Tu wkracza sztuczna inteligencja, która dzięki analizom predykcyjnym pozwala przewidywać wpływ na employee engagement na podstawie analizy trendów. MAmy więc zgadywanie …. oparte na dowodach!

Powyższe przykłady to oczywiście tylko kilka sposobów, w jakie AI może poprawić komunikację wewnętrzną. Na co dzień się nad tym nie zastanawiamy, ale w przypadku firm prowadzących działalność w różnych krajach – na szeroką skalę wykorzystuje się programy tłumaczące AI – takie jak np. Google Translate, który obsługuje ponad 100 języków i dziennie tłumaczy 100 miliardów słów. Pozwala to zmniejszyć bariery językowe, zwiększając przy tym efektywność globalnej komunikacji i funkcjonalność biznesową.

Sztuczna inteligencja ma wyraźną i kluczową rolę do odegrania w ewolucji komunikacji. Wykorzystanie technologii pozwala coraz częściej przejść na wyższy poziom interakcji, co przekłada się na bardziej wydajne zespoły, które komunikują się między sobą w sposób ciągły i natychmiastowy.

Ciekawi jesteśmy czy w Waszych organizacjach wykorzystuje się rozwiązania sztucznej inteligencji.

  • artykuł powstał na podstawie tekstu "7 ways Artificial Intelligence can help Internal Communicators" autorstwa Ant Cousins, Customer Success Director w firmie ProFinda

 

NAJBLIŻSZE WYDARZENIA

SZKOLENIE OTWARTE

Efektywna komunikacja wewnętrzna

Warszawa, 27-28 lutego 2025
  • budowanie strategii komunikacji wewnętrznej,
  • dobór kanałów komunikacji do odbiorców,
  • trendy w obszarze nowych kanałów,
  • przygotowywanie skutecznych komunikatów,
  • narzędzia badające efektywność komunikacji.

 

3890 pln
2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły
SZKOLENIE OTWARTE

Mierzenie efektywności komunikacji wewnętrznej (poziom podstawowy)

Warszawa, 13 marca 2025

Szkolenie przeznaczone dla osób, które chcą wprowadzić bądź usprawnić/rozwinąć pomiary efektywności komunikacji w swojej organizacji. Uczestnicy_czki:

  • poznają teorie i zasady stanowiące bazę do prowadzenia dobrych pomiarów,
  • zapoznają się z dobrymi praktykami innych firm,
  • znajdą punkt wyjścia lub inspirację do działania w swojej organizacji.
2190 pln
1 dzień szkolenia
Grupa szkoleniowa: 9
zobacz szczegóły
Szkolenie online | SZKOLENIE OTWARTE

Akademia Komunikacji Wewnętrznej

ONLINE, 17 marca-5 maja 2025
  • 8 tygodni kursu: 8 sesji tematycznych online (2h) + 8 sesji Q&A online (1h),
  • 10 modułów szkoleniowych,
  • praktyczne zadania pomiędzy sesjami z indywidualnym feedbackiem od trenera,
  • dostęp do pełnego zestawu materiałów dodatkowych,
  • 3-miesięczny mentoring indywidualny po szkoleniu.
2990 pln Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły

Pozostałe wpisy