Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Kiedy więc nagle musieliśmy się wszyscy przestawić na 100% pracę zdalną - okazało się, że dla wielu osób stanowi ona problem.
W dzisiejszym artykule chcemy zatem pomóc Wam ten problem „przybliżyć” - szczególnie od strony komunikacji z pracownikami zdalnymi, która (szczególnie w obecnym czasie) jest kluczowa.
Żeby komunikacja zdalna była efektywna, wymaga na nowo zdefiniowania kanałów, określenia ich zadań oraz zasad dostępności. Praca zdalna rządzi się swoimi prawami, a tym bardziej w obecnej sytuacji, kiedy wiele osób jednocześnie sprawuje opiekę nad dziećmi, osobami starszymi czy też ma ograniczone możliwości lokalowe.
Nie masz pomysłu jak to ugryźć? Nie martw się - przygotowaliśmy dla Ciebie gotowca z przykładowym mixem kanałów dla zespołu:
KANAŁ: Skype/vidokonferencja
PRZEZNACZENIE: Szybkie update’y dzienne, statusy projektów, priorytety
ZASADY: Spotkania planowane z wyprzedzeniem
KANAŁ: Komunikator firmowy (teams/Slack ..)
PRZEZNACZENIE: Dyskusje zespołowe nad prowadzonymi projektami, coffee corner – krótkie nieformalne rozmowy w zespole
ZASADY: Możliwość „zaczepienia” drugiej osoby jeżeli ma oznaczenie „dostępna”, w przypadku braku dostępności, informacja o temacie z prośbą o zaproponowanie czasu rozmowy do końca dnia. OPCJA: Ustalone godziny dostępności do pracy zespołowej np. 10-11:30, 14 – 15)
KANAŁ: Email
PRZEZNACZENIE: przesyłanie dokumentów, potwierdzanie ustaleń, komunikacja decyzji
ZASADY: Reakcja/odpowiedź wymagana w przeciągu 48h
KANAŁ: Telefon
PRZEZNACZENIE: sytuacje trudne, konflikty, szukanie rozwiązań na pojawiające się problemy
ZASADY: Rozmowy max. 10 minutowe (dłuższe planowane via Skype), w przypadku nieodebranego połączenia, osoba do której dzwoniono ma obowiązek oddzwonić do końca dnia roboczego.
W pracy zdalnej jednym z największych wyzwań jest właśnie komunikacja (State of Remote Work 2020). Do tego sytuacja kryzysowa wzmaga niepewność, wówczas pracownicy zaczynają coraz więcej czasu przeznaczać na szukanie odpowiedzi na różne pytania, niekoniecznie związane bezpośrednio z biznesem. Stąd tak ważne jest pozostanie w kontakcie z zespołem, podtrzymywanie więzi, ale także dostarczanie aktualnych informacji, które dadzą poczucie bezpieczeństwa w niepewnych czasach.
Taki codzienny update powinien odpowiadać na poniższe pytania:
1.W jakiej kondycji jest zespół?
2.Jak wygląda obecna sytuacja w firmie w kontekście epidemii?
3.Jakie są najważniejsze zadania, priorytety?
4.Jak są podzielone zadania pomiędzy członków zespołu?
I tu znowu spieszymy z gotowcem - jeśli nie bardzo wiesz od czego zacząć i jak poprowadzić takie updaty - poniżej znajdziesz proponowaną agendę
I.Status raporty dot. sytuacji kryzysowej:
1.Jakie są oficjalne dane dotyczące zakażenia w krajach, w których pracują członkowie zespołu
2.Jakie działania podejmuje firma w obecnej sytuacji?
3.Ile osób pracuje w systemie zdalnym, ile osób jest na zwolnieniach lekarskich, ile osób jest na zwolnieniu z tytułu opieki nad dzieckiem)?
4.Czy i ile osób w firmie zostało objętych kwarantanną (po pierwsze ludzie się nad tym zastanawiają, po drugie ta informacja stanowi o dostępności osób w organizacji)?
5.Czy i ile jest zachorowań w firmie, czy w związku z tym firma podejmuje działania wspierające?
II.Organizacja pracy zespołu
1.Kto jest dostępny w zespole, w jakim systemie pracy, w jakim zakresie godzin (osoby pracujące zdalnie nie zawsze mają przestrzeń, aby w każdym momencie prowadzić telekonferencję czy rozmowę)?
2.Kto jakie projekty w tej chwili prowadzi?
3.Tematy, które wymagają ustaleń – tutaj uzgadniamy zespoły projektowe, pracę nad konkretnymi zadaniami zespołu uzgadniają indywidualnie ?
III.Priorytety
1.Tematy, które udało się w ostatnim czasie zamknąć, zakończyć – małe sukcesy są teraz na wagę złota!
2.Najważniejsze zadania na najbliższy tydzień (nie ma sensu planować teraz na dłużej, choruje coraz więcej osób, trzeba elastycznie podejść zadań).
WAŻNE: videokonferencje powinny się odbywać z włączonymi kamerami, to teraz bardzo ważne, aby ludzie byli w kontakcie ze sobą
W zespołach rozproszonych i pracujących zdalnie dużo trudniej zauważyć oznaki pojawiających się problemów. Dlatego szczególnie ważny jest, aby komunikacja odbywała się w dialogu w proporcji 50% na 50%. Poza komunikacją z całym zespołem ważne są indywidualne interakcje z każdym z członków zespołu, aby mieć świadomość indywidualnych potrzeb członków zespołu.
Komunikacja w zespołach zdalnych szczególnie wymaga wsłuchania się w potrzeby, dużo łatwiej stracić więź z racji braku bezpośredniego kontaktu. Dlatego tak ważne jest, aby być w kontakcie indywidulanym z każdym członkiem zespołu, wystarczy krótkie pytania „jak się masz” przez firmowy komunikator
Część osób obawia się stygmatyzacji wynikającej z kwarantanny i wówczas nie informuje pracodawcy o ewentualnym zakażeniu lub podejrzeniu choroby. Bardzo ważne jest, aby wzbudzić poczucie grupowej odpowiedzialności, a osoby poddane kwarantannie szczególnie wyróżnić, bo to oni poświęcają swoją wolność i komfort dla dobra pozostałych.
Wejście w tryb pracy zdalnej nie jest proste, wymaga przystosowania przestrzeni, na nowo ułożenia rytmu dnia, przyzwyczajenie się do zmiany. Ustal zasady kontaktów wraz z zespołem, bez zasad każdy, choć z dobrej woli, będzie pracował inaczej i jeszcze trudniej będzie o współpracę.
Pamiętamy, że obecny czas jest trudny nie tylko pod względem kompletne reorganizacji naszego życia i pracy, ale także pod względem psychicznym. Wszyscy musimy sobie radzić nie tylko ze zmianą sposobu funkcjonowania, ale też z napływającymi zewsząd – częściej złymi niż dobrymi – informacjami. To rolą Liderów i Komunikatorów jest teraz wsparcie dla zespołów.
Musimy też pamiętać o tym, że sytuacja - mimo iż wyjątkowa – może być dla wielu organizacji cenną lekcją przyszłości. Bo nie da się ukryć, że zdalne zespoły to nie tylko wyzwanie – ale także nowe możliwości, które wiele organizacji właśnie teraz odkryje.
Szkolenie przeznaczone dla osób, które chcą wprowadzić bądź usprawnić/rozwinąć pomiary efektywności komunikacji w swojej organizacji. Uczestnicy_czki: