Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Dobrze zaplanowana i spójna komunikacja firmowa łączy ludzi, dając im poczucie przynależności i dumy z miejsca, w którym pracują. Dzięki niej przestrzeń biznesowa nabiera ludzkiego wymiaru. W badaniach przeprowadzonych przez Research Now dla H&H udowodniono związek pomiędzy samopoczuciem pracowników, a jakością komunikacji w miejscu pracy. To jeden z ważniejszych powodów, dla których warto zastanowić się nad wdrożeniem usystematyzowanego podejścia do kwestii komunikacji wewnętrznej. Ale nie jedyny.
Wspomniane badanie wykazało, że osoby, które miały negatywne zdanie na temat komunikacji wewnętrznej w swojej firmie, częściej doświadczały frustracji (55%), zdenerwowania (48%) i zirytowania (42%). Ci, którzy oceniali ją dobrze, takie emocje odczuwali rzadziej (frustrację – 25%, zdenerwowanie – 13%, zirytowanie – 14%). Pracownicy z drugiej grupy częściej deklarowali, że są pewni siebie (43% vs. 21%), szczęśliwi (42% vs. 18%) i zaangażowani (39% vs. 16% z grupy niezadowolonych).
Jednak czy samopoczucie pracowników ma związek z osiąganiem celów finansowych firmy? W tegorocznym raporcie Global Human Trends firmy Deloitte, aż 80% przedstawicieli kadry zarządzającej wskazało, że to właśnie ono jest jednym z najważniejszych czynników, decydujących o sukcesie rynkowym. Jeśli więc komunikacja wewnętrzna ma silną korelację z efektywnością biznesową, warto podejść do niej z należytą starannością. A to oznacza, że nie ma tu drogi na skróty.
Tworzenie strategii bywa żmudnym procesem. Wymaga zaangażowania, czasu, analiz, zebrania potrzeb i szeregu innych czynności, uzależnionych od wielkości firmy i stopnia jej skomplikowania. Być może dlatego zaledwie 40% firm opracowuje plany strategiczne w tym obszarze. A to oznacza, że działania pozostałych organizacji w dużej mierze koncentrują się na reagowaniu na wydarzenia, a nie na aktywnym współtworzeniu kultury organizacyjnej.
Oczywiście, takie podejście pozwala spełnić podstawową funkcję komunikacyjną, ale w mniejszym stopniu może wpływać na osiąganie celów strategicznych. W takiej sytuacji komunikacja wewnętrzna nie jest partnerem dla biznesu, a podwykonawcą usług. W trudnych czasach niepewności i kryzysu to zdecydowanie za mało.
Eksperci z Deloitte podkreślają, że dzięki komunikacji strategicznej, organizacje mogą zwracać się do swoich pracowników w znaczący, zamierzony i angażujący sposób, korzystając ze zróżnicowanych narzędzi. Spójny przekaz, dopasowany do potrzeb odbiorców może z powodzeniem wpływać na ich dobre samopoczucie, a to z kolei przekłada się na zaangażowanie i efektywność. I to jest głównym powodem, dla którego warto tworzyć rzetelną strategię komunikacji wewnętrznej. To ona będzie stanowić drogowskaz i punkt odniesienia w trudnych czasach, które zapewne są jeszcze przed nami.
Jeśli potrzebujesz naszego wsparcia w opracowaniu i przygotowaniu strategii, to w module drugim naszego kursu e-learningowego Akademia Komunikacji Wewnętrznej znajdziesz jeszcze więcej praktycznej i eksperckiej wiedzy na ten temat.
Szkolenie przeznaczone dla osób, które chcą wprowadzić bądź usprawnić/rozwinąć pomiary efektywności komunikacji w swojej organizacji. Uczestnicy_czki: