AI, ChatGPT, narzędzia komunikacji
3 lutego 2024 3 min czytania

Jak dogadać się z AI? Komunikacja wewnętrzna we współpracy z ChatGPT

Temat AI w komunikacji wewnętrznej zajmuje nas od dłuższego czasu - wciąż pojawia się tyle nowych możliwości, że chcemy być na bieżąco! ChatGPT - choć niektórzy wydają się już z nim dosyć zaprzyjaźnieni, w innych nadal budzi frustrację i zniechęcenie. Po wydaje się prostym poleceniu “Napisz wstęp do artykułu o AI” dostajemy dosyć nudny, banalny i schematyczny tekst. Jak to jest, że inni chwalą sobie wsparcie AI, a Tobie on tylko przeszkadza? Być może braku chemii można szukać w nieodpowiednim nastawieniu do współpracy. Poniżej znajdziesz parę wskazówek, jak poprawić relację z AI, by w końcu uzyskać, to czego dokładnie potrzebujesz od czatu GPT.

Zacznijmy od początku. Czym jest Chat GPT? Jest to narzędzie, które powinno być traktowane jako asystent, który dopiero się uczy. Widzimy potencjał, ale nie jest to jeszcze samodzielny specjalista. Ostatecznie nie ma w sobie krzty kreatywności. Wszystko, co tworzy będzie odzwierciedleniem i mieszanką, tego co już istnieje w bazie danych, do której ma dostęp. Co gorsza, nie domyśli się niczego poza tym, co mu przekażemy, a tym bardziej nie zauważy aluzji. Gdy spojrzymy z takiej perspektywy, mogą się nam otworzyć pewne sposoby na komunikację.

Krok po kroku

Najważniejsze to się nie zrażać. Możliwe, że po pierwszym poleceniu nie dostaniemy dokładnie tego, czego byśmy oczekiwali. Warto tutaj pamiętać, że ChatGPT uczy się z każdą naszą interakcją - nie bez przyczyny został stworzony w modelu wymiany zdań! Dlatego warto zawsze korzystać z jednego konta oraz kontynuować konwersacje o różnej tematyce w osobnych wątkach. Na przykładzie - jeśli chcemy uzyskać pomoc w tworzeniu artykułu to cały proces tworzeniu trzymajmy w jednym wątku, tak aby zawsze móc się odnieść do założeń z pierwszych wiadomości. W ten sposób karmimy ChatGPT naszym doświadczeniem i wiedzą, a także jesteśmy w stanie maksymalnie doprecyzować prompty.

Klarowne komunikaty

Jak wcześniej wspomnieliśmy, czat niczego się nie domyśli. Polecenia muszą być proste i klarowne. Pomyślmy o tym, co tak naprawdę chcemy uzyskać. Kontynuując wątek ze wstępu, nie wystarczy prompt:

“Napisz wstęp do artykułu o AI”

Zobacz, jak zmienia się tekst wygenerowany przez ChatGPT, kiedy doprecyzujemy nasze potrzeby i przedstawimy kontekst:

“Jesteś dziennikarzem w agencji PR. Twój styl pisania jest lekki i prosty. Napisz wstęp do artykułu o AI na 5-6 zdań, którego targetem są osoby zainteresowane użyciem AI w komunikacji wewnętrznej. Utrzymaj wstęp w żartobliwej narracji.”

I choć tekst wygenerowany przez ChatGPT w tym przypadku wymagałby kilku poprawek gramatycznych, w wersji z rozbudowanym promptem zauważamy już pewien potencjał. Tekst przyjął charakter na jakim nam zależało i nabrał szczypty autorskiego pióra.

Różnica w tych dwóch wynikach pokazuje, jak ważny jest odpowiedni SPOSÓB SFORMUŁOWANIA ODPOWIEDZI.

5 ZASAD TWORZENIA DOBRYCH PROMPTÓW

#1 Pisz prosto i zwięźle

W promptach stosuj zdania pojedyncze. Każde kolejne zdanie potraktuj jako uściślenie poprzedniego. Zadbaj o prosty język.

#2 Wskaż kontekst 

Postaraj się wprowadzić ChatGPT do świata, z którego tekst ma pochodzić. Określ jego rolę, odbiorców i inne czynniki, które dodadzą do tekstu więcej istotnych szczegółów.

#3 Wyraź swoje oczekiwania precyzyjnie

Nakieruj ChatGPT na informacje, na których zależy Ci najbardziej. Nie bój się posługiwać przykładem w konstruowaniu promptów.

#4 Wybierz styl wypowiedzi 

Powiedz AI jaki charakter mają mieć teksty, które generuje. Dopasuj styl językowy Chatu do swoich potrzeb, np. styl formalny lub swobodny.

#5 WERYFIKUJ

Zawsze sprawdzaj poprawność danych i merytorykę tekstów generowanych przez ChatGPT. Pamiętaj, że w bezpłatnej wersji Chat opiera się na wiedzy sprzed września 2021 - część informacji może być więc nieaktualna lub całkowicie zmyślona.

Ograniczone zaufanie

Nawet jeśli jesteś już mistrzem w pisaniu promptów, informacje generowane przez czat mogą odbiegać od rzeczywistości. Przed skorzystaniem z podpowiedzi, w szczególności nazw własnych czy materiałów z linków podanych przez czat, zawsze trzeba sprawdzić w innym źródle, czy podane informacje są prawdziwe. Czat lepiej traktować jako inspirację, wskazanie kierunku niż rzetelne źródło informacji.

Co dalej?

Korzystając z tych prostych wskazówek, Twoja relacja z czatem GPT powinna ulec poprawie. Początki mogą być ciężkie, ale od czegoś trzeba zacząć. Z czasem prompty będą lepiej odczytywane przez czat, a Ty dostaniesz od niego dokładnie to, czego potrzebujesz. W końcu relacja z czatem to nadal relacja i tak, jak w życiu potrzeba czasu, aby się rozwinęła.

Chcesz zacząć przygodę z AI, ale boisz się zagrożeń? Sprawdź nasz ostatni artykuł:

https://icomms.pl/ai-w-komunikacji-wewnetrznej-czy-mozemy-jej-ufac/

Niedawno stworzyliśmy również krótki przewodnik do współpracy z ChatGPT. Zajrzyj do naszych  materiałów do pobrania, gdzie czeka na Ciebie podręczny PDF:

https://icomms.pl/materialy-do-pobrania/

NAJBLIŻSZE WYDARZENIA

Konferencja

Konferencja iComms

Warszawa, 21-22 listopada 2024

Konferencja iComms to:

  • kilkanaście case’ów przygotowanych przez komunikatorów wewnętrznych różnych firm,
  • panele z prelegentami,
  • sesje tematyczne, czyli okazja do rozmowy i wymiany doświadczeń,
  • praktyczne warsztaty.

Zobacz, co działo się na zeszłorocznej edycji konferencji iComms 2023!

 

2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: 100 uczestników
zobacz szczegóły
Szkolenie online | SZKOLENIE OTWARTE

Akademia Komunikacji Wewnętrznej

  • 8 tygodni kursu: 8 sesji tematycznych online (2h) + 8 sesji Q&A online (1h),
  • 10 modułów szkoleniowych,
  • praktyczne zadania pomiędzy sesjami z indywidualnym feedbackiem od trenera,
  • dostęp do pełnego zestawu materiałów dodatkowych,
  • 3-miesięczny mentoring indywidualny po szkoleniu.
2990 pln Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły
SZKOLENIE OTWARTE

Efektywna komunikacja wewnętrzna

Warszawa, 27-28 lutego 2025
  • budowanie strategii komunikacji wewnętrznej,
  • dobór kanałów komunikacji do odbiorców,
  • trendy w obszarze nowych kanałów,
  • przygotowywanie skutecznych komunikatów,
  • narzędzia badające efektywność komunikacji.

 

3890 pln
2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły

Pozostałe wpisy