Nasza strona wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Emocje wokół AI w komunikacji wewnętrznej już nieco opadły, co nie oznacza jednak, że temat nie jest nadal istotny. Część z nas na co dzień korzysta z Chata GPT i Copilota, które pomagają nam przygotowywać treści. Część także wykorzystuje narzędzia AI do opracowywania grafik, a niektórzy korzystają ze wsparcia AI do analizy komentarzy z ankiet. Gdzieniegdzie AI pomaga już w sortowaniu wyników wyszukiwania. Jednak czy dzięki tym działaniom pracownicy są lepiej doinformowani?
Czy AI ma swoje miejsce w komunikacji wewnętrznej? Najnowsze badania State of the Sector pokazują, że:
- 33% komunikatorów eksperymentuje z AI
- 20% wykorzystuje AI do opracowywania contentu
- 40% w ogóle nie korzysta z generatywnej AI
Okazuje się, że mimo wsparcia AI, jako komunikatorzy nadal mierzymy się z tymi samymi problemami: natłok informacji, problemy z targetowaniem, czy też podstawowe wyzwanie – brak czasu i dostępu do informacji (szczególnie w grupie pracowników nie biurowych). Jednocześnie branża CX, która odpowiada za nasze doświadczenia konsumenckie, dynamicznie się rozwija. AI w sprzedaży i doświadczeniu klienta to już nie jest tylko sugestia produktów czy usług na podstawie naszych wcześniejszych wyborów, to przewidywanie naszych potrzeb.
I to właśnie ta pogłębiająca się przepaść pomiędzy doświadczeniami klienta (CX), a doświadczeniami pracownika (EX – Employee Experience) pogłębia niezadowolenie i brak zaangażowania w treści i wsparcie komunikacji wewnętrznej. Dlatego kluczowe jest, abyśmy szukali nowych możliwości i szans dla poprawy doświadczeń pracowników. Wykorzystanie AI będzie tutaj kluczowe.
Komunikacja wewnętrzna przechodzi różne etapy. Na początku zazwyczaj nieduża grupa odpowiada za komunikację (prezes, osoba od komunikacji). Z czasem zapraszane są inne osoby do systemu, co działa przez moment, ale za chwilę już pojawia się pokusa uspójnienia. Wchodzimy więc w fazę budowania formatek i trzymania pełnej kontroli nad treściami. Teraz jest wspaniale – wszystko brzmi dobrze i opatrzone jest atrakcyjnymi materiałami wizualnymi.
Klientom wewnętrznym się podoba, więc proszą o więcej wsparcia. Na tym etapie jesteśmy już dość popularni w firmie. Cieszymy się, bo czujemy, że nasza rola rośnie. Zatrudniamy dodatkowe osoby i bardzo dbamy, żeby było pięknie. Organizacja jednak chce więcej już teraz, zaczyna dostrzegać naszą rolę strategiczną - stakeholderzy oczekują wsparcia w komunikacji strategicznej. Tutaj okazuje się zazwyczaj, że nie mamy czasu na bardziej strategiczne działania, bo ciągle robimy bardzo wysokiej jakości content. W perspektywie mamy 3 opcje:
I tu się zatrzymajmy, bo może jednak ten AI się do czegoś przyda?
Przygotuj dobrą podstawę, która pomoże pracownikom w samodzielnym przygotowywaniu wysokiej jakości treści z wykorzystaniem AI. Na początek to może być gotowy prompt dla czata GPT lub Copilota, który pomoże pracownikowi dobrze wystartować.
Wiele osób często porzuca chęć napisania artykułu z obawy o to, jak zostaną ocenieni. Nie każdy ma łatwość pisania, dlatego nasze wsparcie - poprowadzenie pracownika przez proces przygotowania - będzie dla wielu bardzo pomocne. Na tym etapie przygotowywania promptów uwzględniajcie:
Tego typu działania powinny Wam pomóc wzmocnić siłę i samodzielność pracowników w roli redaktorów i docelowo oddać część produkcji contentu w ręce właścicieli merytorycznych (czyli do źródła).
Wykorzystaj AI do opracowania dodatkowych formatów komunikacji, na bazie już istniejących. W ten sposób będziesz w stanie lepiej recyklingować treści i zaoszczędzisz trochę czasu na podsumowaniach:
Wykorzystaj AI do porządków w intranecie! Ci, którzy dbają o aktualność i porządek w intranecie wiedzą, jakie to pracochłonne zajęcie. A czym więcej treści, tym większy potencjał do bałaganu.
Narzędzia AI podpięte pod intranet mogą dla Ciebie zrobić przegląd pod kątem:
Powyższe pomysły to kolejny krok w wykorzystaniu AI. To co ważne, to pamiętanie o podstawach, czyli o starannym doborze narzędzi pod kątem bezpieczeństwa. Powodzenia!
Sprawdź artykuł o tym, jak wykorzystać ChatGPT w komunikacji wewnętrznej.
Szkolenie przeznaczone dla osób, które chcą wprowadzić bądź usprawnić/rozwinąć pomiary efektywności komunikacji w swojej organizacji. Uczestnicy_czki: