Agent AI, AI, employee experience
6 czerwca 2025 3 min czytania

Work Trend Index 2025: Rewolucja AI w pracy

Zastanawiasz się, co przyniesie przyszłość pracy? Raport Microsoft Work Trend Index 2025 wskazuje na rosnącą rolę firm, których fundamentem są inteligencja AI na żądanie, zespoły ludzi i agentów AI oraz nowa rola dla każdego – "agent bossa". Według autorów raportu w ciągu 2-5 lat ten model będzie standardem. Raport bazuje na ankietach (31 000 pracowników z 31 krajów, w tym 1000 z Polski), trendach z LinkedIn i danych z Microsoft 365. To esencja wiedzy o przyszłości pracy. 

 

Inteligencja na żądanie: AI walczy z przeciążeniem pracą 

Dzięki AI i agentom AI, firmy mogą skalować biznes, niwelując lukę wydajnościową. Aż 82% liderów na świecie (84% w Polsce) wykorzysta cyfrową siłę roboczą w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy. 

Dlaczego? Dane Microsoft 365 mówią same za siebie: 

  • Pracownicy są rozpraszani co 2 minuty (spotkania, e-maile, powiadomienia) – to 275 przerwań dziennie! 
  • 60% spotkań jest ad hoc, co dezorganizuje pracę. 
  • Czaty poza godzinami pracy wzrosły o 15% rok do roku. 
  • Spotkania po 20:00 wzrosły o 16% rok do roku. 

Efekt? Blisko połowa pracowników (48%) i ponad połowa liderów (52%) czuje, że ich praca jest chaotyczna. 53% liderów chce wzrostu produktywności, ale 80% pracowników i liderów sygnalizuje brak czasu i energii. Inteligencja na żądanie ma wypełnić tę lukę. 

 

Zespoły mieszane: nowa dynamika człowiek-AI 

Agenci AI zmieniają strukturę firm. Tradycyjne silosy zastąpi Work Chart – dynamiczny model zorientowany na cele. Już 46% liderów na świecie (33% w Polsce) używa agentów do automatyzacji procesów. 

Funkcje wymagające osądu, empatii czy kreatywności nadal będą ludzkie. Liderzy najszybciej inwestują w AI w obsłudze klienta, marketingu i rozwoju produktu. 

Dlaczego pracownicy wybierają AI zamiast kolegów? 

  • dostępność 24/7 (42% globalnie, 44% w Polsce); 
  • szybkość i jakość pracy AI (30% globalnie, 26% w Polsce); 
  • nieograniczone pomysły (28% globalnie, 21% w Polsce). 

Ważne: ludzie używają AI, aby wzmocnić swoją wartość, nie ją zastąpić. 

Współpraca z AI wymaga zmiany myślenia. Tylko 46% pracowników (30% w Polsce) postrzega AI jako partnera do myślenia, reszta – jako proste narzędzie. To wymaga rozwoju nowych umiejętności, takich jak trafne promptowanie, delegowanie zadań, weryfikowanie wyników. 

 

Każdy pracownik jako „agent boss” 

Rola agent bossa stanie się powszechna. To osoba, która buduje, deleguje zadania i zarządza agentami AI. Wszyscy, od zarządu po pierwszą linię, będą kierować zespołami agentów. 

Liderzy wyprzedzają pracowników w tych kompetencjach: 67% liderów na świecie (59% w Polsce) dobrze zna agentów AI vs. 40% pracowników (30% w Polsce). Liderzy oczekują, że zarządzanie AI będzie częścią ich roli, a prawie 1/3 oszczędza dzięki AI ponad godzinę dziennie. Co więcej, 79% liderów wierzy, że AI przyspieszy ich karierę (vs. 67% pracowników). 

 

Nowe role i umiejętności w Erze AI 

Era AI tworzy nowe zawody. 45% liderów stawia na rozszerzanie zespołu cyfrową siłą roboczą, tuż po podnoszeniu kwalifikacji pracowników (47%). 

Mimo że 33% liderów rozważa redukcję etatów, to 78% na świecie (69% w Polsce) rozważa zatrudnianie na stanowiska związane z AI (np. trenerzy AI, specjaliści ds. agentów AI, stratedzy AI). 

Dla pracowników na początku kariery, AI oznacza szybszy dostęp do złożonej, strategicznej pracy (83% liderów globalnie). 

Umiejętność posługiwania się AI jest najbardziej poszukiwaną umiejętnością 2025 roku (LinkedIn). Rosną też w cenie ludzkie umiejętności: rozwiązywanie konfliktów, adaptacja, innowacyjne myślenie. 

 

Firmy Pionierskie: lepsze employee experience 

Firmy Pionierskie już teraz osiągają lepsze wyniki, co przekłada się na employee experience: 

  • 71% pracowników firm pionierskich czuje, że firma się rozwija (vs. 37% globalnie); 
  • 55% pracowników może podjąć się większej liczby zadań (vs. 20% globalnie); 
  • pracownicy częściej mają poczucie, że wykonują pracę o realnym znaczeniu (90% vs. 73% globalnie); 
  • bardziej optymistycznie patrzą w przyszłość (93% vs. 77% globalnie); 
  • rzadziej obawiają się, że AI zabierze im pracę (21% vs. 38% globalnie). 

Odpowiednie wdrożenie AI prowadzi do bardziej angażującego i satysfakcjonującego employee experience. 

 

Wyzwania i zalecenia: gotowość na zmiany 

Wdrożenie AI to wyzwania: niedobór umiejętności (30%), etyka/prywatność (30%), opór pracowników (25%). Liderzy są świadomi ryzyk (błędy AI, bezpieczeństwo danych). Eksperci ostrzegają przed atakami opartymi na inżynierii społecznej (phishing, deepfake) i podkreślają potrzebę szkoleń. 

Mimo to, rok 2025 to przełom: 82% liderów globalnie (73% w Polsce) uważa go za kluczowy do przemyślenia strategii. 81% globalnie (84% w Polsce) spodziewa się integracji agentów AI w strategii w ciągu 12-18 miesięcy. 

Raport zaleca: 

  • Inwestujmy w ludzi: identyfikujmy procesy do automatyzacji i te, gdzie człowiek-AI przynosi największą wartość. 
  • Szybko skalujmy wdrożenie AI: czas pilotaży minął. To wyzwanie organizacyjne, wymagające aktywacji na każdym poziomie. 

 

 

NAJBLIŻSZE WYDARZENIA

SZKOLENIE OTWARTE

Śniadanie z komunikacją wewnętrzną

Zapraszamy na sesje wymiany wiedzy i pomysłów dla praktyków komunikacji wewnętrznej!

  • 2h praktyczne spotkania w godz. 9:00 – 11:00,
  • spotkania prowadzone w formacie sesji wymiany wiedzy,
  • okazja do burzy mózgów, przedyskutowania różnych pomysłów w gronie praktyków,
  • przestrzeń na nieformalny networking i wymianę kontaktów.

 

Grupa szkoleniowa: 40 osób
zobacz szczegóły
SZKOLENIE OTWARTE

Angażowanie, wspieranie i wzmacnianie roli liderów w komunikacji wewnętrznej

Warszawa, 18 września 2025
  • definiowanie roli komunikacyjnej liderów,
  • tworzenie planów komunikacji liderskiej,
  • wspieranie liderów w działaniach komunikacyjnych,
  • wdrażanie nowych formatów (newslettery, videoblogi,  podcasty),
  • przygotowanie liderów do komunikacji zmian,
  • raportowanie i optymalizacja efektywności działań komunikacyjnych liderów.
2190 pln
1 dzień szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 10 osób
szczegóły wkrótce
SZKOLENIE OTWARTE

Efektywna komunikacja wewnętrzna

Warszawa, 9-10 października 2025
  • budowanie strategii komunikacji wewnętrznej,
  • dobór kanałów komunikacji do odbiorców,
  • trendy w obszarze nowych kanałów,
  • przygotowywanie skutecznych komunikatów,
  • narzędzia badające efektywność komunikacji.

 

3890 pln
2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły

Pozostałe wpisy