storytelling, zaangażowanie pracowników
Września 14, 2020 3 min czytania

Emocje w komunikacji wewnętrznej - po co Ci storytelling?

W większości firm komunikacja wewnętrzna podąża starym, utartym szlakiem.  Wysyłamy e-maile, których nikt nie czyta, produkujemy drukowane materiały, których nikt nie zauważa albo organizujemy spotkania, na których cała publiczność przegląda media społecznościowe na swoich telefonach.

Dlaczego pracownicy nie zwracają uwagi? Dlaczego narzekają na kulturę firmy, ale nigdy nie uczestniczą w niej, aby ją ulepszyć?

Prawie na pewno dzieje się tak dlatego, że treści komunikacji wewnętrznej często są po prostu nudne.

Zespoły komunikacji wewnętrznej i działy zasobów ludzkich czasami zapominają, że w swojej codziennej pracy - przede wszystkim walczą o uwagę. O sławetne #employeengagement, które według badań ciągle nie wygląda dobrze w wielu organizacjach. Ankieta Dale Carnegie z 2019 roku pokazuje, że 2/3 Amerykanów przyznaje się do słabego zaangażowania w wykonywaną pracę, a koszty słabego zaangażowania w przypadku amerykańskim korporacji to nawet 550 miliardów $ rocznie (Gallup).

Wielu pracowników ciągle nie kupuje tego, co sprzedaje firmowy zespół komunikacji wewnętrznej. Zbyt wiele organizacji utknęło w przeszłości, jeśli chodzi o styl komunikacji, a dzisiejsi pracownicy chcą informacji firmowych w tym samym stylu, w jakim otrzymują pozostałe newsy - kiedy im pasuje i w wygodnej, wciągającej formie.

W środowisku wypełnionym większą ilością informacji niż kiedykolwiek dotychczas - zawartość wewnętrznych komunikatów musi być wyjątkowa, aby wywrzeć wpływ.

HR to tak naprawdę marketing

W dzisiejszym świecie pracy opartym na mediach społecznościowych i pełnym dostępie do informacji - każdy, kto pracuje w Twojej firmie, jest ambasadorem marki. Bez względu na to, co tworzy marketing, bez względu na to, ile pieniędzy wydajesz na reklamę, to, co mówią Twoi pracownicy o organizacji, ma ogromne znaczenie dla świata zewnętrznego.

Dlatego jednym z podstawowych zadań komunikacji wewnętrznej jest nawiązanie więzi z pracownikami, a żeby to zrobić musisz mieć odwagę, by wyjść poza fakty i sięgnąć po ludzkie emocje.

EMOCJE SĄ WAŻNE

Jeśli myślisz, że działania twoich pracowników są podyktowane przez logikę, w której Ty płacisz więc oni są lojalni ……. nic bardziej mylnego. To po prostu nie jest sposób, w jaki działa ludzki mózg. W książce „Thinking, Fast and Slow”, psycholog Daniel Kahneman wyjaśnia dwa typy myślenia, którymi kieruje się nasz mózg. „System 1” to szybki, automatyczny, oparty na emocjach proces podejmowania decyzji. „System 2” to wolniejszy, ciężej pracujący i bardziej logiczny typ myślenia.

Jak myślisz, którego ludzie używają częściej? Okazuje się, że WSZYSCY mamy tendencję do podążania za Systemem 1. Jest to dla nas zdecydowanie łatwiejsze i bardziej „intuicyjne”.

Wszelkie badania pokazują także, że odbiorcy podejmują decyzje zakupowe na podstawie emocji, a nie logiki.

I tu do akcji wkracza #storytelling, które odwołuje się właśnie do podejmowania decyzji, opartych na emocjach. Historie mają moc, aby uruchomić nasz mózg, podekscytować nas i sprawić, że poczujemy emocje. A skoro tak dobrze sprawdzają się w komunikacji marketingowej - dlaczego nie wykorzystać ich także wewnętrznie?

DLACZEGO #STORYTELLING?

HISTORIE SIĘ PAMIĘTA

Prawdopodobnie nie pamiętasz ostatniej statystyki, którą słyszałeś, ale możemy się założyć, że pamiętasz ostatnią historię, którą ci opowiadano. Dzieje się tak, ponieważ jest bardziej prawdopodobne, że coś zapamiętamy, gdy wywoła to reakcję emocjonalną - a im silniejsza odpowiedź, tym dłużej pamięć zachowa „dane”. Innymi słowy, jeśli chcesz, aby ważna wiadomość dotarła do Twojego zespołu, udostępnij ją jako historię. A jeśli naprawdę chcesz podkreślić jakąś statystykę - ułóż ją w fascynującą opowieść, którą opowiesz personelowi. Wiesz, że jest 22 razy bardziej prawdopodobne, iż zapamiętają liczby?

HISTORIE SĄ WSPARCIEM MISJI ORGANIZACJI

Kiedy porusza Cię historia, bardziej inspirujesz się do działania. Dlatego zarówno politycy, jak i ewangeliści posługują się storytellingiem: wiedzą, że ludzie chętniej sięgają po portfele, gdy uderza ich jakieś uczucie. Opowiadanie historii w organizacji działa w ten sam sposób - to doskonała strategia perswazji, która pomaga pracownikom połączyć się z celem. Dzięki konsekwentnemu prezentowaniu informacji w formie historii członkowie zespołu poczują się bardziej ze sobą związani i bardziej oddani misji Twojej firmy.

HISTORIE SPRAWIAJĄ, ŻE LUDZIE ZWRACAJĄ UWAGĘ

Jeśli zdarzyło Ci się nie spać do 2 w nocy, aby dokończyć książkę lub pochłonąć całą serię tv w Netflix podczas weekendu - nie musimy Ci tłumaczyć, że dobre historie mogą uzależniać. Odwołują się do naszej ciekawej natury - nie możemy się oderwać, dopóki nie odkryjemy wyniku. Jeśli więc zbudujesz wyjątkową historię i opowiesz ją jak najlepsi gawędziarze - masz spore szanse na maksimum zaangażowania i uwagi Twoich pracowników!

Opowiadanie historii jest jedną z najpotężniejszych strategii, których możesz użyć w swojej komunikacji, by spowodować prawdziwą zmianę. Czyniąc narrację organizacyjną centralną częścią kultury firmy -  możesz wreszcie zburzyć mury między działami, zyskać poparcie dla swojej misji i sprawić, że spotkania będą znacznie bardziej produktywne. Największe marki na świecie wiedzą, że opowiadanie mocnych historii wyróżnia je na rynku, inspiruje pracowników i buduje więzi.

Dlaczego Ty miałbyś nie wykorzystać #storytellingu w swojej organizacji?

Jeśli boisz się, że nie potrafisz opowiadać historii - koniecznie dołącz do naszej konferencji - 8-9 października, podczas której storytellingu będziesz mógł nauczyć się od najlepszego opowiadacza w kraju - Pawła Tkaczyka!

Paweł poprowadzi dla uczestników  nie tylko prelekcję, ale także praktyczny warsztat o tym jak budować wciągające komunikaty pełne emocji.

ZAREJESTRUJ SIĘ TUTAJ.

Pozostałe wpisy