Trendy komunikacja z pracownikami

Trendy w komunikacji wewnętrznej vs trendy marketingowe na 2018 rok

Nowy rok w branży marketingowej, nieustannie badającej i analizującej potrzeby swoich odbiorców, obfituje w publikacje z serii trendy. Równolegle, firmy, aby dowiedzieć się jakie są oczekiwania ich pracowników, sięgają głównie do audytów i badań prowadzonych przez działy HR czy PR, które w najlepszym przypadku mają miejsce co rok, ale zdarza się także, że odbywają się raz na 5 lat.

Z jakiegoś powodu potencjalnych kandydatów na pracowników traktujemy jak najważniejszą grupę docelową, docieramy do nich poprzez wyszukane działania employer brandingowe, a kiedy już ich zdobędziemy, zupełnie zmieniamy strategię. To trochę tak jakby w procesie budowania relacji z klientem, po dokonaniu przez niego pierwszego zakupu, zupełnie zmienić styl, język i kanały komunikacji. W działach marketingu nie do pomyślenia, przecież dopiero tutaj zaczyna się prawdziwy dialog, programy lojalnościowe, zbieranie opinii…

Trendy w marketingu dotyczą tak samo naszych klientów jak pracowników, przecież oni, kiedy kończą pracę, stają się odbiorcami najciekawszych kampanii marketingowych. Nasi pracownicy jako klienci są zapraszani do angażujących programów lojalnościowych, wchodzą w dialog z markami, dokonują powtórnych zakupów.

Dlaczego więc projektując komunikację wewnętrzną kierować się innymi trendami, niż te obowiązujące w marketingu? Kanały informacyjne w firmie są często dalekie tak funkcjonalnościami jak wyglądem od tego z czym pracownik obcuje jako klient, czego oczekuje i do czego jest naturalnie przyzwyczajony. Może więc, planując strategie komunikacji wewnętrznej na 2018 rok, uwzględnić trendy w marketingu, zarzucić podział marketing do klientów, komunikacja wewnętrzna do pracowników i po prostu potraktować pracowników jako tę najistotniejszą z punkty dotarcia grupę odbiorców dla naszej marki, produktu?

Poniżej przedstawiamy wybrane trendy marketingowe na 2018 rok i możliwości ich praktycznego zastosowania do wzmocnienia angażowania i ulepszenia komunikacji na linii firma-pracownicy:

TREND 1 – ROSNĄCA ROLA WIDEO (za Digital Marketing Institute 5 trendów w mediach społecznościowych na 2018 rok)

Wideo już od jakiegoś czasu jest jednym z bardziej efektywnych kanałów komunikacji wykorzystywanym przez marki. W dużej mierze stało się tak za sprawą algorytmów, w których wideo jest dużo lepiej oceniane niż inne formy komunikacji, tym niemniej przez minione 12 miesięcy użytkownicy sieci (czyli także pracownicy Twojej firmy) się mocno do tego formatu przyzwyczaili, chętnie się angażują się i udostępniają. Zastąpmy w takim razie oficjalne komunikaty od CEO czy Zarządu krótkimi formami wideo, a na pewno wzrośnie nam liczba osób, które się z nimi zapoznają i przy okazji poczują się bliżej kadry zarządzającej. Wideo to również świetne rozwiązanie na podsumowanie kluczowych projektów, zapraszanie na badania, imprezy czy relacjonowanie wydarzeń firmowych oraz branżowych typu targi.

TREND 2 – CHATBOTY (również za Digital Marketing Institute 5 trendów w mediach społecznościowych na 2018 rok)

Ten trend jest szczególnie ciekawy, bo w komunikacji wewnętrznej do tej pory chyba nie wykorzystywany (jeżeli się mylę, to bardzo proszę o informację na adres ada.borucka@pin-point.pl, a na pewno o tym napiszę więcej).

Wyobraźmy sobie np. że poszukujemy informacji o skorzystaniu z oferty Multisport i  wchodzimy na stronę Intranetu w sekcję działu HR lub Benefity. Na tej stronie poszukiwane informacje znajdują się, bądź nie, ale najważniejsze, że na dole pojawia nam się chatbot i w każdym momencie możemy zadać pytanie, na które natychmiast otrzymujemy odpowiedź. Taka bezzwłoczna interakcja sprawi, że pracownik poczuje się ważny, a przy okazji pozwoli uniknąć kolejnego maila przesyłanego od jednej osoby do drugiej, w poszukiwaniu odpowiedzi.

TREND 3 – GRYWALIZACJA (za Nowy Marketing na podstawie Programy lojalnościowe. Prognozy i trendy na 2018 rok)

Tutaj przewidywania są proste – grywalizacja ma zupełnie odmienić formę programów lojalnościowych, do których zapraszamy klientów. Choć grywalizacja pojawia się już dzisiaj w kampaniach wewnętrznych, jest ona wciąż bardzo rzadko, pewnie częściowo ze względu na koszty ale także ze względu na brak znajomości tematu, wykorzystywana w stosunku do pracowników. Nadchodzące miesiące to czas zmiany, nasi pracownicy, w roli klientów, coraz częściej będą brali udział w różnego rodzaju grach i taka forma komunikacji z marką stanie się dla nich naturalna. Stąd już dziś, planując komunikację nowej strategii czy różnego rodzaju kampanie tematyczne, warto rozważyć wykorzystanie grywalizacji.

TREND 4  – OMNICHANNEL (za Nowy Marketing na podstawie Programy lojalnościowe. Prognozy i trendy na 2018 rok)

Spójne docieranie z komunikacją do pracowników to tak naprawdę klucz do sukcesu firmy. Gdyby udało się wyłączyć drugi obieg informacji w firmie i zapewnić spójny przekaz od Zarządu, przez menadżera po współpracowników, przy wsparciu kanałów wewnętrznych, to firmy byłyby bardziej efektywne na każdym polu działalności. Warto więc, w oparciu o ten trend, przeanalizować kanały oraz sposób dotarcia z informacjami do pracowników i zapewnić spójność przekazu. Koniecznie też należy zadbać o stałe podnoszenie kompetencji komunikacyjnych kadry menadżerskiej i zapewnić bieżące wsparcie oraz feedback, tak aby dawać przekazywać pracownikom jasne i niewykluczające się informacje.

TREND 5 – KONWERSACJE (za Paweł Tkaczyk: Trendy marketingowe na 2018)

O komunikacji dwustronnej mówi się już od lat, jednak firmy wciąż pozostawiają sobie określone rodzaje komunikatów, jako te niepodlegające dyskusji… Tyle, że ta dyskusja i tak się toczy, tylko gdzieś indziej, na korytarzu, w sieci, z partnerami biznesowymi, podczas spotkań branżowych, etc. Warto zatem w tym roku przejrzeć swoje kanały i umożliwić otwarty i konstruktywny dialog na każdym szczeblu organizacji i niezależnie od tematu. Wiele kwestii zostanie rozwiązanych bez udziału zewnętrznego, społeczność wewnętrzna, dokładnie jak na FB, potrafi sama świetnie dzielić się wiedzą. A w tych trudniejszych tematach, zawsze wartością będzie świadomość ewentualnego rosnącego konfliktu zanim przeniesie się on do sieci i stanie się kryzysem wizerunkowym lub też, zanim w całym zamieszaniu, stracimy najbardziej wartościowych członków zespołu.

TREND 6 – TRANSPARENTNOŚĆ (za Paweł Tkaczyk: Trendy marketingowe na 2018)

Ten trend jest powiązany z poprzednim, ale też wynika z mnogości informacji, które można znaleźć w sieci. Bezpowrotnie minęły czasy kiedy ludzie nie weryfikowali informacji otrzymywanych od przełożonych. W mediach co jakiś czas możemy przeczytać historie oburzonych pracowników, którzy pomimo tego, że firma w oświadczeniach do mediów chwali się dobrymi wynikami finansowymi, nie dostali oczekiwanych podwyżek i szukają wsparcia na zewnątrz.

Warto więc założyć, że pracownicy i tak się dowiedzą, dać przestrzeń na otwartą wymianę zdań, czasem krytykę i szczerze na nią odpowiadać, z zachowaniem oczywiście zasad poufności. Stwierdzenie „na dzień dzisiejszy nie przewidujemy zwolnień, jednak sytuacja może się zmienić w zależności od kondycji firmy i zmian na rynku na które musimy reagować na bieżąco” być może nie daje poczucia pełnej stabilizacji, ale na pewno pozostawia jasność sytuacji.