komunikacja liderska, narzędzia komunikacji, skuteczna komunikacja wewnętrzna, zaangażowanie pracowników
20 lutego 2018 3 min czytania

Bezpośrednie narzędzia komunikacji wewnętrznej - do czego je wykorzystywać? - cz.1

Od kilku lat coraz silniej przebija się trend digitalizacji komunikacji wewnętrznej. Z roku na rok rośnie liczba oraz możliwości jakie dają narzędzia wspierające komunikację i wymianę wiedzy on-line. Część firm testuje nowe formy, coraz większy nacisk kładąc na kanały on-line. Ale komunikacja bezpośrednia wciąż ma swoją dominującą rolę, bo póki co, nic nie potrafi zastąpić emocjonalnego kontaktu człowiek-człowiek.

Poniżej przedstawiamy rodzaje komunikacji bezpośredniej (face to face), wraz z krótką charakterystyką i pomysłami na wykorzystanie/odświeżenie w komunikacji z pracownikami.

Śniadania tematyczne (np. urodzinowe, raz na miesiąc)

Na takie godzinne nieformalne spotkania członek zarządu czy dyrektor zaprasza osoby, które w danym miesiącu obchodzą urodziny. Tego typu spotkanie to nie tyle okazja do mówienia o strategii czy planach, a bardziej do słuchania, co się w firmie naprawdę dzieje.

Konferencje

Organizowane corocznie konferencje dają możliwość podsumowania wydarzeń z ostatnich miesięcy, zaprezentowania planów i strategii działania, uwzględniającej wszystkie obszary. Konferencje to również idealna, często jedyna okazja do poznania się całego zespołu, co ma szczególnie istotne znaczenie przy zespołach rozproszonych oraz pracownikach zdalnych, którzy na co dzień nie mają bezpośredniego kontaktu z współpracownikami.

"Drzwi otwarte" Zarządu

Choć mogą przypominać godziny rektorskie na uczelni, to w rzeczywistości bardzo skuteczna forma budowania otwartej kultury organizacyjnej. Ten rodzaj spotkań polega na zablokowaniu kalendarza danego członka zespołu, dyrektora, czy lidera zarządzającego większym zespołem na 1-2h. W tym czasie każdy może wejść do pokoju lub innego wskazanego miejsca i porozmawiać na dowolny temat. Wprowadzenie regularnie „drzwi otwartych” szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku zespołów rozproszonych, kiedy kadra menadżerska chce utrzymywać równy kontakt z pracownikami wszystkich lokalizacji. Wówczas jedynie trzeba zadbać o to, aby lider planując podróże do innych lokalizacji, rezerwował miejsce na tego typu spotkania i z odpowiednim wyprzedzeniem informował o tym pracowników.

Grupy focusowe

Ten rodzaj spotkań często jest wykorzystywany przy większych badaniach lub audytach, ale również jest przydatny np. do zbierania danych wejściowych, czy informacji o barierach przed uruchomieniem projektu. Najistotniejszym elementem tego typu spotkania jest przemyślana moderacja/facylitacja spotkania, stąd warto zaprosić do współpracy profesjonalistów, którzy dobrze poprowadzą wywiad.

Wywiady prowadzone przez ekspertów zewnętrznych

Tego typu wywiady przeprowadzane z Zarządem podnoszą poziom zainteresowania, dają większe poczucie niezależności i podnoszą wiarygodność. Dodatkowo, jeżeli do współpracy zaprosimy szanowanych i uznawanych ekspertów, ich dążenie do poznania dogłębnie tematu pozwoli pokazać dodatkowe wątki, które przez osobę z organizacji mogłyby nie zostać poruszone. Zorganizowanie takiego wywiadu na żywo, to rodzaj wewnętrznego show, który na pewno przyciągnie odbiorców.

Forum liderów

To nie tylko okazja do poznania, wymiany wiedzy, czy zaprezentowania planów strategicznych. Forum liderów jest świetnym sposobem na wyrównanie lub podniesienie poziomu wiedzy eksperckiej liderów. Pomysłem na wykorzystanie takiego forum w firmie jest np. zorganizowanie spotkania, podczas którego prezentowane są najważniejsze wnioski z organizowanego Światowego Forum Ekonomicznego, gdzie prezesi globalnych firm wraz z przywódcami politycznymi oraz ekspertami i dziennikarzami debatują na tematy społeczne i ekonomiczne. Tego typu działanie nie tylko wzmocni kompetencje liderów, ale także da im poczucie pewnej współodpowiedzialności za rozwój firmy.

Wybierając narzędzia komunikacji wewnętrznej warto stosować powtarzające się formy, ale także eksperymentować z nowymi pomysłami. O czym nie wolno natomiast zapominać, to ocena efektywności danego narzędzia. Liczba osób, które wzięły udział w spotkaniu, ocena przydatności czy prowadzącego to elementy, które zadecydują o realnym zaangażowaniu pracowników w to co robią.

Dowiedz się, jak korzystać z innych narzędzi komunikacji wewnętrznej tutaj

Warto również przeczytać: https://commstools.snapcomms.com/cat/face-to-face/

NAJBLIŻSZE WYDARZENIA

SZKOLENIE OTWARTE

Śniadanie z komunikacją wewnętrzną

ONLINE, 7 maja 2024

Zapraszamy na sesje wymiany wiedzy i pomysłów dla praktyków komunikacji wewnętrznej!

  • 2h praktyczne spotkania w godz. 9:00 – 11:00,
  • spotkania prowadzone w formacie sesji wymiany wiedzy,
  • okazja do burzy mózgów, przedyskutowania różnych pomysłów w gronie praktyków,
  • przestrzeń na nieformalny networking i wymianę kontaktów,
  • partnerami wydarzenia są: BGK i Workai.
Grupa szkoleniowa: 40 osób
zobacz szczegóły
Szkolenie online | SZKOLENIE OTWARTE

Akademia Komunikacji Wewnętrznej

ONLINE, 15 kwietnia-3 czerwca 2024
  • 8 tygodni kursu: 8 sesji tematycznych online (2h) + 8 sesji Q&A online (1h),
  • 10 modułów szkoleniowych,
  • praktyczne zadania pomiędzy sesjami z indywidualnym feedbackiem od trenera,
  • dostęp do pełnego zestawu materiałów dodatkowych,
  • 3-miesięczny mentoring indywidualny po szkoleniu.
2590 pln Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły
SZKOLENIE OTWARTE

Efektywna komunikacja wewnętrzna

Warszawa, 15-16 maja 2024
Warszawa, 10-11 października 2024
  • budowanie strategii komunikacji wewnętrznej,
  • dobór kanałów komunikacji do odbiorców,
  • trendy w obszarze nowych kanałów,
  • przygotowywanie skutecznych komunikatów,
  • narzędzia badające efektywność komunikacji.

 

2590 pln
2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły

Pozostałe wpisy