Podcast
Styczeń 15, 2020 3 min czytania

8 kroków do stworzenia podcastu w komunikacji wewnętrznej

Kiedy Twoi pracownicy są rozproszeni - pracują w różnych strefach czasowych, miastach czy systemach - dotarcie do nich może być utrudnione. Rozsądnym rozwiązaniem wydaje się być tutaj podcast, który w ostatnim czasie stał się wyjątkowo popularną formą komunikacji i to nie tylko tej wewnętrznej. Podcasty królują w social mediach, na platformach e-learningowych i aplikacjach typu Spotify. Wszyscy słuchają podcastów i coraz więcej firm  bardzo skutecznie ten trend wykorzystuje.

W korporacjach takich jak Disney, IBM czy Whirpool - podcasty już od dłuższego czasu są efektywnym narzędziem komunikacji wewnętrznej. W dzisiejszym artykule chcemy pokazać Wam jak wziąć się za ten temat w Waszej firmie i zacząć używać podcastów, które przełożą się na wymierne efekty i podniosą zaangażowanie!

Jasny cel i mierzalne efekty!

Często organizacje uruchamiają podcasty bez planu i bez możliwości zmierzenia sukcesu czy porażki. Zanim zaczniesz nagrywać - ustal konkretne cele i zastanów się, jakie wyniki chciałbyś osiągnąć. Patrzenie tylko i wyłącznie na ilość pobrań nie jest dobrym rozwiązaniem! Zastanów się przede wszystkim po co nagrywasz - szczególnie, jeśli Twoje podcasty mają być elementem większej kampanii komunikacyjnej w organizacji.

Zdecyduj czy chcesz wyprodukować podcast we własnym zakresie - czy może lepiej zatrudnić specjalistę

W niektórych organizacjach pracownicy dysponują specjalistyczną wiedzą czy doświadczeniem, które pozwalają samodzielnie tworzyć podcasty. Inne firmy zlecają produkcję na zewnątrz a same - koncentrują się na treści. Jeśli przeraża Cię praca z mikrofonami czy edycją - rozważ drugą opcję - szczególnie jeśli Twoja firma może sobie pozwolić na taki koszt w budżecie. Możesz też skorzystać z bezpłatnych lub płatnych szkoleń z zakresu tworzenia podcastów!

Zanim zaczniesz - poznaj technologię!

Nie zapraszaj do udziału w podcaście dyrektora generalnego firmy, jeśli nie zapoznałeś się wcześniej z nagrywarką i mikrofonem. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z podcastami - nagraj najpierw kilka próbnych materiałów, poszukaj w internecie wskazówek. Pamiętaj, że pierwsze podcasty rzadko kiedy są idealne a trening czyni mistrza. Spróbuj jednak popełnić pierwsze błędy na spokojnie - zanim rozpoczniesz produkcję na poważnie i z udziałem kadry zarządzającej.

Zaprzyjaźnij się z działem IT

Bardzo często pracownicy działu IT nie czują się odpowiedzialni za kwestie związane z komunikacją wewnętrzną i trudno ich nakłonić do pomocy. Jednak pamiętaj, że osoby ze znajomością zagadnień technicznych mają zazwyczaj zdecydowanie większą wiedzę i zrozumienie tematów takich jak kanały RSS czy iTunes - niż Ty. Spróbuj znaleźć w IT kogoś, kto pomoże Ci poradzić sobie z technikaliami - przynajmniej na początku.

Zaplanuj z wyprzedzeniem pierwszych 6-10 odcinków

Dobrym pomysłem jest tutaj utworzenie redakcyjnego kalendarza, który będzie ukierunkowany na Twoje cele. Plan pomoże Ci mądrze wybrać swoich gości i przygotować siebie oraz ich - do rozmowy. Często ważne osoby w organizacji - nie potrafią wyrażać swoich myśli tak lekko jak byś tego chciał. Zastanów się zatem o czym będziesz rozmawiać i pozwól potencjalnym rozmówcom oswoić się z pomysłem udziału w podcaście. Na tym etapie zaplanuj także w jaki sposób opublikujesz swoje odcinki! Być może będziesz musiał wyedukować pracowników w zakresie uzyskania dostępu do programu.

Edycja specjalna lub limitowana

Jeśli nie jesteś gotowy na regularne - cotygodniowe lub dwutygodniowe publikowanie - rozważ stworzenie specjalnej serii np. na konkretny temat. To da Ci szansę przekonania się czy podcasty są dla Ciebie dobrym kanałem komunikacji i czy dobrze czujesz się z takim narzędziem. Limitowana seria to trochę taki program pilotażowy, który pozwoli Ci się sprawdzić, a pracowników nie zostawi z przekonaniem, że „znowu zaczęliśmy coś co nie dzieje się dalej”.

Zadbaj o zaangażowanie pracowników

Żaden podcast wewnętrzny nie będzie kompletny bez głosów pracowników. Upewnij się zatem, że Twoje produkcje nie są postrzegane w organizacji  - wyłącznie jako platforma do wypowiadania się przez zarząd. Komunikacja wewnętrzna to rozmowa! Zadbaj więc o to, by opinie i spostrzeżenia pracowników były słyszalne.

Dostarczaj to, co obiecujesz!

Jeśli obiecałeś, że Twój podcast przedstawi ciekawe rozmowy - upewnij się, że nie zanudzisz swoich słuchaczy. Zobowiązałeś się do publikacji w każdy poniedziałek? Trzymaj się harmonogramu! Każda zmiana powinna zostać zapowiedziana - inaczej wyjdziesz na kogoś, kto nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań.

Podcasty mogą być bardzo ciekawym i efektywnym narzędziem, które przeniesie Twoją komunikację wewnętrzną na wyższy poziom! Aby tak się właśnie stało - dobrze jest zacząć od powyższych wskazówek, które - szczególnie dla początkujących specjalistów - mogą się okazać zbawienne.

Jeśli interesuje Cię tematyka podcastów i chciałbyś nauczyć się je tworzyć  - koniecznie zapisz się na nasza konferencję iComms - już 14-15 maja w Warszawie. Drugiego dnia konferencji możesz wziąć udział w wyjątkowych warsztatach praktycznych Marka Jankowskiego z „Mała Wielka Firma”, który jako specjalista w dziedzinie podcastów - podzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem na temat ich nagrywania.