artykuł, ogólny
4 kwietnia 2019 4 min czytania

5 praktycznych trendów w komunikacji wewnętrznej na 2019 rok

 

Komunikacja wewnętrzna ewoluuje i rozwija się z dnia na dzień. Nowe technologie i zmiany środowiska organizacji wymuszają ten rozwój oraz kierują go w stronę oczekiwań pracowników, którzy coraz bardziej cenią sobie komunikację mobilną i poczucie więzi z firmą.

Wyzwanie na 2019 rok dla osób zajmujących się komunikacją wewnętrzną to zatem z całą pewnością budowanie wartości i poczucia wspólnoty w organizacjach.

Poniżej przedstawiamy 5 głównych trendów w icommsach, które naszym zdaniem - warto wprowadzać w swojej firmie.

#1 coraz bardziej rozproszeni pracownicy

TIP: Aplikacje mobilne to Twój priorytet

Firma USAL, zajmująca się transportem ogromnych ładunków cargo, zatrudnia około 600 pracowników, z czego 80% to kierowcy. Wyobraźcie sobie jakim wyzwaniem dla działu HR jest komunikacja z tymi wszystkimi osobami.

USAL bardzo długo szukał efektywnego rozwiązania by móc pozostawać w kontakcie z każdym członkiem swojego zespołu aż w końcu firma postanowiła wprowadzić aplikację pracowniczą. „Dzięki appce mobilnej jesteśmy w stanie dotrzeć o każdej porze do każdego z naszych ludzi. W końcu zaczęliśmy budować prawdziwą społeczność” mówi Troy Griggsby, communications/brand manager firmy.

Aplikacja mobilna pozwala przedsiębiorstwu dystrybuować nie tylko komunikaty organizacyjne ale też np. Video-wiadomości o bezpieczeństwie i ryzyku na drogach - co jest istotne w przypadku transportów wartych nawet 400 000 $.

#2 pracownicy to najlepsi ambasadorzy

TIP: Buduj wewnętrzną sieć influencerów

Kadra managerska ma ogromny wpływ na decyzje, które podejmuje się w firmie, ale nie zawsze idzie to w parze z budowaniem poparcia dla tych decyzji. Jak pokazuje doświadczenie - liczymy się ze zdaniem przełożonych ale jednak bardziej uważnie słuchamy naszych współpracowników i to oni są w stanie przekonać nas lub zrazić do wszelkiego rodzaju zmian.

Dlatego bardzo istotne jest budowanie w firmie wewnętrznej sieci influencerów, którzy zapewniają autentyczny, ludzki głos w każdej dyskusji i rozprzestrzeniają informacje wśród zespołów.

Przykładem może być tutaj jeden z brytyjskich ubezpieczycieli, który postanowił zaangażować szeregowych pracowników w planowanie nowej strategii firmy. Do udziału w pracach wybrano osoby, które zostały zidentyfikowane jako jednostki zmotywowane i popularne w swoich teamach. Dzięki temu, że zostały one włączone do projektowania strategii - stały się automatycznie jej orędownikami i budowały wokół wprowadzanych zmian odpowiednią atmosferę. Ta inicjatywa okazała się ogromnym sukcesem i od tamtego czasu wszelkie pomysły i usprawnienia są przeprowadzane w taki sposób.

Trzeba tutaj jednak pamiętać o jednym - jeśli poprosimy „influencerów” o feedback i nie weźmiemy go kompletnie pod uwagę - mogą się oni stać naszymi najostrzejszymi krytykami.

#3 współczesny pracownik oczekuje więcej niż górnolotnych wykładów

TIP: Przekazuj swoje wartości przez niezapomniane employee experience

Firmy coraz częściej przekazują swoim pracownikom wiedzę oraz misję organizacji wykorzystując do tego ich własne employee experience.

Firma Staffbaze organizuje dla zatrudnionych osób coroczne wydarzenie podczas którego rozmawia z nimi o tym w jakiej sytuacji jest organizacja, jakie ma plany, co działa i co można by usprawnić.

W 2018 roku - aby podkreślić przesłanie „przyspieszenia tempa” i innowacji - wszyscy pracownicy dostali na tym spotkaniu trampki a następnie jeździli po profesjonalnym torze z zawodowymi kierowcami ekipy Porsche.

„Takie doświadczenia mają dla ludzi zdecydowanie większe znaczenie i zapadają im w pamięć. Po corocznym spotkaniu zawsze obserwujemy znaczący wzrost zaangażowania pracowników a dział HR wypełnia więcej vacatów poprzez rekrutacje wewnętrzne”mówi dyrektor generalny Staffbase, Martin Böhringer.

Budowanie employee experience nie musi być jednak tak ekstrawaganckie. Kolejnym ciekawym zwyczajem Staffbase jest cotygodniowy obiad z makaronem dla wszystkich pracowników. To świetny i tani sposób na integrację oraz przemyślenie tego co wydarzyło się w mijającym tygodniu. Böhringer twierdzi, ze podczas tych obiadów słyszy zawsze najciekawsze pytania i pomysły od zespołu.

#4 działy HR oraz komunikacji wewnętrznej wzajemnie się przenikają

TIP: Spraw, aby te zespoły tworzyły efektywny tandem!

Firma Sampson Construction Co. to przedsiębiorstwo budowlane, które zatrudnia pracowników na placach budowy wielu różnych - rozproszonych inwestycji. Trudno oczekiwać, by zatrudnione w niej osoby regularnie sprawdzały pocztę mailową w poszukiwaniu firmowych ogłoszeń czy komunikatów. W pewnym momencie stało się to dość problematyczne dlatego działy HR oraz komunikacji połączyły siły i wymogły na zarządzie wprowadzenie aplikacji mobilnej, którą każdy z pracowników ma zainstalowaną na swoim telefonie służbowym. Dzięki temu pracownicy na bieżąco otrzymują powiadomienia push i nie omija ich żadna ważna wiadomość.

Komunikacja wewnętrzna odgrywa kluczową rolę w przypadku procesów takich jak preboarding czy onboarding. W Sampson - każdy nowy pracownik może za pomocą telefonu sprawdzić nie tylko podstawowe informacje dotyczące firmy ale też budować kontakty, dzięki bazie pracowników ze zdjęciami, która ułatwia pierwsze dni.

Ponadto poprzez aplikację wysyłane są informacje ubezpieczeniowe, medyczne, komunikaty dotyczące nowych projektów oraz takie, które zwyczajnie pomagają zjednoczyć rozproszoną załogę i pozwalają ludziom w jednym miejscu widzieć - co aktualnie dzieje się gdzieś indziej. Taki system buduje zaangażowanie i poczucie przynależności, które jest w dzisiejszych czasach niesamowicie istotne dla pracowników i organizacji.

#5 pracownicy chcą, by ich miejsce pracy było przyjazne

TIP: Daj ludziom odrobinę radości

Niedawno udostępniliśmy Wam infografikę, która jasno pokazywała, że szczęśliwi pracownicy są zdecydowanie bardziej efektywni i generują dla firmy większe zyski.

Dlatego bardzo istotnym wyzwaniem dla specjalistów ds komunikacji wewnętrznej staje się „uprzyjemnianie” miejsca pracy.

Bardzo dobrym pomysłem jest wprowadzenie do komunikacji odrobiny humoru i pokazanie w ten sposób ludzkiej twarzy organizacji. Przykład może stanowić jedna z amerykańskich firm farmaceutycznych, która w liście do pracowników - dotyczącym vacatów temporary (związanych z chorobami i urlopami macierzyńskimi) umieściła pozycję: vacat z powodu porwania przez kosmitów, okraszoną zabawnym komentarzem. Taki zastrzyk humoru spowodował ogromne zainteresowanie a list był szeroko komentowany i udostępniany.

W dzisiejszych czasach młodzi ludzie bardzo cenią sobie atmosferę w pracy, a badania wskazują, że większość pracowników jest w stanie zrezygnować z wyższego wynagrodzenia w zamian za korzyści pozapłacowe takie jak spotkania integracyjne, elastyczne godziny pracy itp. Ciężka i poważna kultura pracy odchodzi powoli w zapomnienie. Organizacje, które to zaakceptują i zmienia swoje nastawienie -będą miały zdecydowaną przewagę w przyciąganiu i zatrzymywaniu u siebie dobrych pracowników. Jeśli nasi ludzie będą czerpać przyjemność z wykonywanych obowiązków i przebywania w naszej firmie - zwyczajnie nie będą szukali alternatywy. Warto zatem wprowadzać do kultury organizacyjnej odrobinę śmiechu i pozytywnego przekazu, który rozbraja pracowników, zmniejsza stres i wyzwala kreatywność.

Zastosowanie powyższych wskazówek pozwoli nam budować komunikację wewnętrzną na miarę XXI wieku - dopasowaną do nowych pokoleń, przyjazną i przede wszystkich skuteczną.

Więcej o tym jak robią to najlepsi usłyszycie na naszej konferencji 23 maja w Warszawie, gdzie specjaliści do spraw komunikacji wewnętrznej czołowych polskich firm opowiedzą o swoich inspirujących case studies.

NAJBLIŻSZE WYDARZENIA

SZKOLENIE OTWARTE

Śniadanie z komunikacją wewnętrzną

ONLINE, 7 maja 2024

Zapraszamy na sesje wymiany wiedzy i pomysłów dla praktyków komunikacji wewnętrznej!

  • 2h praktyczne spotkania w godz. 9:00 – 11:00,
  • spotkania prowadzone w formacie sesji wymiany wiedzy,
  • okazja do burzy mózgów, przedyskutowania różnych pomysłów w gronie praktyków,
  • przestrzeń na nieformalny networking i wymianę kontaktów,
  • partnerami wydarzenia są: BGK i Workai.
Grupa szkoleniowa: 40 osób
zobacz szczegóły
Szkolenie online | SZKOLENIE OTWARTE

Akademia Komunikacji Wewnętrznej

  • 8 tygodni kursu: 8 sesji tematycznych online (2h) + 8 sesji Q&A online (1h),
  • 10 modułów szkoleniowych,
  • praktyczne zadania pomiędzy sesjami z indywidualnym feedbackiem od trenera,
  • dostęp do pełnego zestawu materiałów dodatkowych,
  • 3-miesięczny mentoring indywidualny po szkoleniu.
2590 pln Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły
SZKOLENIE OTWARTE

Efektywna komunikacja wewnętrzna

Warszawa, 15-16 maja 2024
Warszawa, 10-11 października 2024
  • budowanie strategii komunikacji wewnętrznej,
  • dobór kanałów komunikacji do odbiorców,
  • trendy w obszarze nowych kanałów,
  • przygotowywanie skutecznych komunikatów,
  • narzędzia badające efektywność komunikacji.

 

2990 pln
2 dni szkolenia
Grupa szkoleniowa: max. 9 osób
zobacz szczegóły

Pozostałe wpisy